Gå til innhold

Ulyd fra Logitech Z-5500 sub


Anbefalte innlegg

Kjøpte Logitech Z-5500 for noen uker tilbake, og har nå begynt å legge merke til en relativt liten (men fortsatt betydelig) skurrelyd fra suben. Tingen er at lyden minner veldig om løst metall som "klirrer", en skrue f.eks.. Lyden er ikke konstant, men oppstår i takt med bassen når volumet begynner å bli høyt. Sett bort ifra denne lyden, dunker suben like godt som den alltid har gjort.

 

Mistenker litt det "gitteret" foran på suben, eller noen av skruene som sitter under. Forsøkte å skru av hele dekselet, men fant fort ut at det satt ganske godt selv etter å ha tatt ut skruene. Har også forsøkt å bare holde på gitteret når den spiller, og det kan virke som det hjelper litt.

 

Så det jeg lurer på er om noen har klart å få av dekselet uten å måtte nærmest bryte det opp, eller om noen måtte ha noen andre ideer om hva lyden kommer i fra. Lite lyst til å sende hele anlegget tilbake til komplett, da jeg regner med det minst tar noen uker. Er det forresten noen som vet om jeg mister garantien ved å ta av dette dekselet?

 

 

Det er ganske utelukket at det er noe i nærheten av suben som lager lyden.

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teit forslag, men plukk opp sub'en og rist på den. Veit den er jævlig tung, men om det er noe løst i den som rister ved høyt trykk vil det i hvertfall skrangle når du rister på den. Hvis det ikke kommer noen lyd er det jo en viss mulighet for at det er noe med selve elementet, og da er det jo lite annet å gjøre enn å sende tilbake...

 

Annen mulighet kan være kjøleribba bak sub'en. Er ikke så mye annet som kan lage lyd på den kassa...

 

Sitter på det samme anlegget selv. Ved høyt volum får bassen veggen på hylla nærmest basskanalen til å lage en lett skurrelyd, men hvis du er sikker på at det ikke er noe i nærheten så kan det jo ikke være dette heller.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Ikke dumme forslag.. Prøvde å riste i den, men innså fort at det var litt optimistisk å tro at jeg skulle kunne lage de samme vibrasjonene som den kassa der. Så ingen resultater. Dobbeltsjekka også alle skruene som satt bak, og faktisk var det et par som ikke satt 100%, men det var nok heller ikke problemet.

 

Gjorde også som Hårek foreslo, og fant frekvensen som "utløser" lyden. Problemet er bare at når jeg nærmer meg suben, så overdøver den etterhvert ulyden, ettersom det krever ganske høyt volum. Så faktisk er det derfor lettere å lokalisere lyden ved å bare høre på sanger der bassen er dominerende, og jeg liker fortsatt å tro at problemet kommer fra gitteret, eller en av skruene under. Sannsynligvis er det vel optimistisk det også, men verdt et forsøk.

 

Så håper fortsatt det er noen som kunne fortelle meg hvordan man får av dekselet.

 

Takk for svar

Endret av Sufficator
Lenke til kommentar

Så enkelt tenkte jeg nok rett og slett ikke :p

 

Anyway, blir vel til at jeg sender hele driten tilbake til komplett. Virker jo som garantien blir brutt ved å ta det av.

 

Spurte forresten komplett om akkurat dette, for sikkerhets skyld. Virker jo ganske tullete at jeg ikke skal kunne ta det av uten å miste garantien, bare for så sjekke at skruene sitter ordentlig. Hadde iallfall kunne spart begge parter, men mest meg, veldig mye tid.

 

Noen som vet, eller tør å gjette på om det holder å sende tilbake kun suben? Ganske kjedelig om jeg må sende tilbake alt som fulgte i pakken. Særlig ledningene, da jeg brukte ganske lang tid på å legge de ordentlig og pent.. : P

 

Merk: Med "driten" mener jeg anlegget som jeg ellers er svært godt fornøyd med.

Lenke til kommentar

Så lenge problemet ligger i suben burde det holde med å sende inn den. Vær dog forberedt på at om de skulle finne på å gi deg erstatningsvare er det en viss sjanse for at de ber deg sende inn resten. Jeg ville spurt en på kundeservice om det, da får du i hvertfall riktig svar :D

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...