idakaroline Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg sitter med en skoleoppgave i norsk akkurat nå. Jeg skal skrive en oppgave om kroppshysteri, og hele teksten skal være et kåseri. Jeg har prøvd svært lite på det å skrive kåseri før, så jeg føler meg egentlig ganske blank. Det står litt om det i lærebøkene jeg har, men ikke så mye som jeg faktisk ønsker at det skal stå. Har også googla litt, men da fikk jeg kun opp kåserier som har blitt lagt ut av andre, noe jeg egentlig ikke var ute etter. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å komme i gang (gjelder alle tekster), så er det noen som har et tips på det å starte? Kroppshysteri som er temaet, er ikke akkurat mitt favoritt tema noe jeg føler setter en liten stopper for meg i denne oppgaven. Det står at det skal være en innledning, noe som gjør det enda litt vanskeligere for meg - jeg vet jo ikke åssen jeg skal starte! Hva kan det være lurt å nevne i en innledning? Skal innledningen være morsom? Alvorlig? Ironisk? Trenger virkelig litt hjelp til det å komme i gang! Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Et kåseri skal helst være om et alvorlig/seriøst tema men med en del humor , er kjente norske kåsører.. Det er på en måte som stand-up, men skrevet.. Eller opplest.. Tenk som en stand-up-komiker Lenke til kommentar
idakaroline Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Det var en lur ting - tenke som en stand-up komiker! Jeg har ikke spesielt god fantasi når det kommer til sånn type tekstskriving. Liker heller bedre og ta for meg mine egne erfaringer og blande inn i andre karakterer, om du skjønner! Har lest et kåseri av Are Kalvø, men likevel føler jeg meg passe dum når jeg selv skal skrive et. Føler ikke at jeg fikk så mye inspirasjon til å skrive om kroppshysteri etter det kåseriet jeg leste av Are Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Da kan du jo blande inn andre erfaringer, andre karakterer? Er det noen i klassen som er hysteriske når det gjelder kroppen sin? Noen som bleker håret i en blanding av klorin og neglelakkfjerner annenhver dag? Noen som spiser mindre enn en gjennomsnittlig Etioper i flyktningleir? Noen som bruker så mye brunkrem at.. Finn på ting! Ta litt av det du kjenner, vri og vreng på det, overdriv, underdriv! Så lenge du har en rød tråd og det er morro tror jeg det blir et kåseri Får det ikke til før du prøver Lenke til kommentar
idakaroline Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Der fikk jeg mange ideer! Når jeg ser hva du har skrevet, ser jeg jo selv at det faktisk ikke var så vanskelig som jeg selv ville ha det til! Nå har det blitt så sent at jeg har lagt kåseriet til siden - prøver heller på'n igjen imårra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå