Calm Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Har endelig fått meg nytt skjermkort, et Asus ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5. Har holdt meg unna PC-spill ganske lenge nå fordi de foregående kortene min har vært ganske kjipe, så derfor tenkte jeg at jeg skulle fyre opp gode gamle Half-Life 2, et spill det kortet burde dra på maksinnstillinger uten problemer. Men til min store skuffelse får jeg, det jeg opplever som, massiv tearing i bildet. I følge det jeg har lest på nettet skyldes dette at oppdateringsfrekvensen på skjermen og frameraten fra skjermkortet ikke er i sync, og at man kan løse problemet med å låse frameraten til skjermens oppdateringskrevens (i mitt tilfelle 60 Hz), ved å enable vsync. Stemmer det? Finnes det ingen baksider ved å enable vsync? Ser også at bl.a. Samsung og Benq har kommet med LCD-skjermer med 120 Hz-panel. Kan det være en løsning på problemet å doble oppdateringsfrekvensen? Er det skjermen min som er for kjip? Kjøper meg gjerne ut av dette problemet hvis det finnes en løsning Endret 14. oktober 2010 av Calm Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Prøv og slå på vsync i video innstillingene i HL2. Tror FPS blir låst til 60, men dette er fult spillbart. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Prøv og slå på vsync i video innstillingene i HL2. Tror FPS blir låst til 60, men dette er fult spillbart. Ja, slo på vsync og da forsvant det. Men er det ingen ulemper eller bakside ved å låse frameraten til 60 fps? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Ulempen er "bare" 60 fps, men som sagt er dette fullt spillbart og jeg veit ikke om noen andre ulemper med det. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Ja, slo på vsync og da forsvant det. Men er det ingen ulemper eller bakside ved å låse frameraten til 60 fps? Færre frameoppdateringer og input lag. Du låser heller ikke frameraten til 60FPS med mindre skjermkortet aldri bommer på en vsync (ikke går under 60fps), gjør den det faller frameraten ned til 30FPS. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Baksidene er ikke mange. Det største problemet vil vel være at når frameraten er låst til 60 fps, som forøvrig er alt du kan oppdage med øye, men når fpsen da av en eller annen grunn skulle droppe. Så dropper den mer enn om du hadde v.sync av og hadde stabilt 100 fps. Slik er det bare, men i seg selv er det helt fint å spille mde v.sync. I hvertfall hvis du unngår screen tearing. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det største problemet vil vel være at når frameraten er låst til 60 fps, som forøvrig er alt du kan oppdage med øye, men når fpsen da av en eller annen grunn skulle droppe. Så dropper den mer enn om du hadde v.sync av og hadde stabilt 100 fps. Da foreslår jeg at du skaffer deg en 120Hz LCD skjerm eller en CRT skjerm og tester dette med et lite krevende og raskt first-person spill der du kan låse framraten, som f.eks Quake3. How many frames per second can the human eye see? Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det var vel egentlig beregnet for ts med sin 60hz skjerm... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Man vil også se flere (oppdelte) frames, få raskere frame oppdateringer, med over 60fps på en 60hz skjerm selv om de vil være spred over en skjerm refresh. Det er derfor man kan se tearing uten vsync. Personlig bruker jeg sjelden vsync da tearing som oftest ikke er så plagsomt for meg og fordelene med raskere framerate/frame oppdateringer og minimal input lag er klart viktigere, spesielt i multiplayer spill som BC2 og MW2. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Man vil også se flere (oppdelte) frames, få raskere frame oppdateringer, med over 60fps på en 60hz skjerm selv om de vil være spred over en skjerm refresh. Det er derfor man kan se tearing uten vsync. Personlig bruker jeg sjelden vsync da tearing som oftest ikke er så plagsomt for meg og fordelene med raskere framerate/frame oppdateringer og minimal input lag er klart viktigere, spesielt i multiplayer spill som BC2 og MW2. Men er det en mulighet for at tearingen vil bli redusert med en 120 Hz-skjerm (med/uten vsync slått på)? Endret 16. oktober 2010 av Calm Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Men er det en mulighet for at tearingen vil bli redusert med en 120 Hz-skjerm (med/uten vsync slått på)? Det vil bli mindre synlig mtp at avstanden mellom det som har beveget seg i et frame til neste frame vil bli mindre. Man vil nok også redusere sjansen noe for å få 3 eller flere frame oppdateringer per refresh. Endret 16. oktober 2010 av MistaPi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå