Gå til innhold

Hjelp med pekere i objekter

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg skal lage et program med objekter av flere klasser. Slik jeg ser det må et av objektene inneholde en peker til andre objekter, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få dette til.

Viss noen kunne gi et enkelt eksempel eller henvise til en kilde vil jeg være veldig takknemlig.

Forresten så virker det som man må sette opp et slikt program som en relasjonsdatabase? eller er dette feil tenking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå regner jeg med noe lignende som dettem

class A{
String Abc;
A a;
B b;
//under her pleier man å ha noen metoder for å legge til objektene i a og b, og en konstruktør eller noe sånt.
//f.eks
void addB(B foo){
b = foo;

}
}
class B{
int heltall;
String tekst;
B(String blabla, int i){
heltall = i;
tekst = blabla;
}
}

class program{
public static void main(String args[]){
//lager en midlertidig B som man skal legge til i A objektet senere
B tmp = new B("Tekst", 54);
//lager en A
A tmp2 = new A();
//legger B-objektet tmp inn i A objektet
tmp2.addB(tmp);

}
}

Var det noe sånt du tenkte, eller tenker du mer på FIFO eller LIFO?

ps: jeg har ikke kompilert koden. Så for alt jeg vet har jeg glemt et eller annet som gjør at det ikke kompilerer koden.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Forresten så virker det som man må sette opp et slikt program som en relasjonsdatabase? eller er dette feil tenking?

Jepp, det er helt feil. Så godt som alle javaprogarmmer baserer seg på klasser som har pekere til andre klasser. Men klasser og pekere er implementert i JVM'en, ikke i en relasjonsdatabase, så det trenger man ikke.

Når det er sagt så benytter mange javaprogrammer seg av relasjonsdatabaser, og da er det praktisk å representere tabeller som klasser, rader som instanser av klasser og relasjoner som pekere til andre instanser i et javaprogram. En standardisert måte å støtte dette på i java kalles JPA, http://en.wikipedia.org/wiki/Java_Persistence_API

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...