Sobek Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hallo Jeg skal lage et program med objekter av flere klasser. Slik jeg ser det må et av objektene inneholde en peker til andre objekter, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få dette til. Viss noen kunne gi et enkelt eksempel eller henvise til en kilde vil jeg være veldig takknemlig. Forresten så virker det som man må sette opp et slikt program som en relasjonsdatabase? eller er dette feil tenking? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Nå regner jeg med noe lignende som dettem class A{ String Abc; A a; B b; //under her pleier man å ha noen metoder for å legge til objektene i a og b, og en konstruktør eller noe sånt. //f.eks void addB(B foo){ b = foo; } } class B{ int heltall; String tekst; B(String blabla, int i){ heltall = i; tekst = blabla; } } class program{ public static void main(String args[]){ //lager en midlertidig B som man skal legge til i A objektet senere B tmp = new B("Tekst", 54); //lager en A A tmp2 = new A(); //legger B-objektet tmp inn i A objektet tmp2.addB(tmp); } } Var det noe sånt du tenkte, eller tenker du mer på FIFO eller LIFO? ps: jeg har ikke kompilert koden. Så for alt jeg vet har jeg glemt et eller annet som gjør at det ikke kompilerer koden. Endret 15. oktober 2010 av xaco Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Programmet over er korrekt med to små unntak: "Int heltall;" må endres til "int heltall;" og "Int i" til "int i" Tenkte det kunne være verdt å nevne iom at dette er til en som er relativt fersk Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Forresten så virker det som man må sette opp et slikt program som en relasjonsdatabase? eller er dette feil tenking? Jepp, det er helt feil. Så godt som alle javaprogarmmer baserer seg på klasser som har pekere til andre klasser. Men klasser og pekere er implementert i JVM'en, ikke i en relasjonsdatabase, så det trenger man ikke. Når det er sagt så benytter mange javaprogrammer seg av relasjonsdatabaser, og da er det praktisk å representere tabeller som klasser, rader som instanser av klasser og relasjoner som pekere til andre instanser i et javaprogram. En standardisert måte å støtte dette på i java kalles JPA, http://en.wikipedia.org/wiki/Java_Persistence_API Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå