Gå til innhold

Rimelig 11n WLAN repeater

Anbefalte innlegg

Satte i dag opp en repeater hjemme hos meg selv for å få bedre dekning på soverom. Har en mobil som ikke liker svake signaler.

Bestilte noen Netgear WNR2000 routere for noen dager siden. Disse var svært rimelige på salg 250.- kr.

Man får de for under 400 til normal pris og det er ikke ille for 11n.

Uansett, så hadde jeg sjekket at WRN2000 v2 var støttet av DD-WRT firmware.

Routeren har ellers 43MB RAM, OK CPU, 4MB flash, 100Mbit LAN og 300Mbit WLAN.

Det største ankepunktet her er at den har 4MB flash. Det betyr at størrelsen på firmwarefilen blir begrenset.

Man kan dermed ikke velge de største versjonene av DD-WRT med mest funksjonalitet.

Startet med å taste inn WNR2000 i routerdatabasen på http://dd-wrt.com

Der fulgte jeg rådet om å bruke dd-wrt.v24-15452_NEWD-2_K2.6_mini-WNR2000v2.chk som fil for å flashe over orginal firmware.

Jeg logget så inn på routeren og prøvde å endre navn på nettverket. Routeren ville ikke lagre navnet, så jeg skjønte at det ikke var så lurt å ta snarveier under flashingen.

Lastet så ned en miniversjon av DD-WRT som er liten nok for flashminnet i routeren.

Kjørte så en 30-30-30 reset av routeren (mere om dette her http://www.dd-wrt.co...pic.php?t=51486 ).

Flashet med miniversjonen dd-wrt.v24-15452_NEWD-2_K2.6_mini.bin

Merk at routeren ikke 'tåler' flashfiler over 3735552 bytes (3.6MB). Dette vil i såfall bricke routeren.

Etter denne flashen, så kjørte jeg på nytt 30-30-30 reset og routeren var klar for oppsett som repeater.

Startet først med å sette opp routeren i trådløs client_bridge. Dette betyr at jeg bruker routeren som trådløsbro i samme subnett som trådløsrouteren jeg skal hente nettverk fra.

For å unngå konflikt, satte jeg derfor WRN2000 med ipadressen 192.168.1.200.

Valgte deretter STATUS, WIRELESS, Site survey.

WNR2000 scannet da etter trådløsnett i nærheten og fant bl.a. LA7DFA :cool:.

Jeg valgte da å "joine" nettverket og gikk så til WLAN-fanen for å sette opp nettet.

Valgte kryptering WPA2 AES, som jeg bruker fordi det fungerer problemfritt i DD-WRT.

Lagret så innstillingene og slo av og på routeren. Nettverket fungerte nå fra min PC, via ethernet tilkoblet WNR2000 og så trådløst til min ASUS RT-N16 (192.168.1.1) med internettforbindelse.

Deretter valgte jeg WLAN til å settes opp som repeater_bridge. Må da sette opp et virtuelt aksesspunkt, som skal brukes av maskiner som behøver sterkere signal enn ASUS kan levere der.

Satte opp aksesspunkt og krypterte det på samme måte med WPA2 AES og lagret innstillingene.

Deretter satte jeg WNR2000 som en frittstående repeater, kun tilkoblet strøm.

Valgte trådløsnettverk på PC og søkte opp det nye virtuelle aksesspunktet jeg nettopp hadde laget.

Koblet meg til det og kom på internett med en gang. Målte hastigheten med speedometer. Fikk 20/10Mbit som er maks kapasitet til nettlinjen min. Har 300Mbit-forbindelse over trådløsnettet, som burde yte inntil 40 eller 50Mbit netto som repeater.

Dette virker å være den rimeligste måten å lage en rask og stabil repeater på.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Uansett, så hadde jeg sjekket at WRN2000 v2 var støttet av DD-WRT firmware.

Routeren har ellers 43MB RAM, OK CPU, 4MB flash, 100Mbit LAN og 300Mbit WLAN.

Det største ankepunktet her er at den har 4MB flash. Det betyr at størrelsen på firmwarefilen blir begrenset.

Man kan dermed ikke velge de største versjonene av DD-WRT med mest funksjonalitet.

Startet med å taste inn WNR2000 i routerdatabasen på http://dd-wrt.com

Der fulgte jeg rådet om å bruke dd-wrt.v24-15452_NEWD-2_K2.6_mini-WNR2000v2.chk som fil for å flashe over orginal firmware.

Jeg logget så inn på routeren og prøvde å endre navn på nettverket. Routeren ville ikke lagre navnet, så jeg skjønte at det ikke var så lurt å ta snarveier under flashingen.

Lastet så ned en miniversjon av DD-WRT som er liten nok for flashminnet i routeren.

Kjørte så en 30-30-30 reset av routeren (mere om dette her http://www.dd-wrt.co...pic.php?t=51486 ).

Flashet med miniversjonen dd-wrt.v24-15452_NEWD-2_K2.6_mini.bin

Merk at routeren ikke 'tåler' flashfiler over 3735552 bytes (3.6MB). Dette vil i såfall bricke routeren.

Etter denne flashen, så kjørte jeg på nytt 30-30-30 reset og routeren var klar for oppsett som repeater.

Startet først med å sette opp routeren i trådløs client_bridge. Dette betyr at jeg bruker routeren som trådløsbro i samme subnett som trådløsrouteren jeg skal hente nettverk fra.

For å unngå konflikt, satte jeg derfor WRN2000 med ipadressen 192.168.1.200.

Valgte deretter STATUS, WIRELESS, Site survey.

WNR2000 scannet da etter trådløsnett i nærheten og fant bl.a. LA7DFA :cool:.

Jeg valgte da å "joine" nettverket og gikk så til WLAN-fanen for å sette opp nettet.

Valgte kryptering WPA2 AES, som jeg bruker fordi det fungerer problemfritt i DD-WRT.

Lagret så innstillingene og slo av og på routeren. Nettverket fungerte nå fra min PC, via ethernet tilkoblet WNR2000 og så trådløst til min ASUS RT-N16 (192.168.1.1) med internettforbindelse.

Deretter valgte jeg WLAN til å settes opp som repeater_bridge. Må da sette opp et virtuelt aksesspunkt, som skal brukes av maskiner som behøver sterkere signal enn ASUS kan levere der.

Satte opp aksesspunkt og krypterte det på samme måte med WPA2 AES og lagret innstillingene.

Deretter satte jeg WNR2000 som en frittstående repeater, kun tilkoblet strøm.

Valgte trådløsnettverk på PC og søkte opp det nye virtuelle aksesspunktet jeg nettopp hadde laget.

Koblet meg til det og kom på internett med en gang. Målte hastigheten med speedometer. Fikk 20/10Mbit som er maks kapasitet til nettlinjen min. Har 300Mbit-forbindelse over trådløsnettet, som burde yte inntil 40 eller 50Mbit netto som repeater.

Dette virker å være den rimeligste måten å lage en rask og stabil repeater på.

Hei. Ser ut til å skjønner litt av dette du. Har en WNR2000 som jeg ønsket å sette opp i stua å kople den opp som ditt oppsett. Prøvd flere ganger med 30/30/30 resetting, men virker ikke som det er vellykket. Routern blir stående å blinke grønt (power) og nettkabel lyser port 4 (koplet kabel til den).

Slo av strømmen og på igjen. Da starter den opp som normalt. Men om jeg da prøver å laste inn filene lastet ned i foreslått rekkefølge, kommer følgende feilmeldinger opp: Tilordne den riktige filen(Filformatet er "*cfg".)

post-112960-0-44737000-1299790492_thumb.jpg

Prøver jeg mini.bin fila, får jeg denne meldinga: Tilordne den riktige filen(Filformatet er "*cfg".)

post-112960-0-71262000-1299790530_thumb.jpg

Kanskje jeg ikke har behov for å gjøre dette iom det funksjon for trådløs repetisjon på den? Skjermdump av router her:

post-112960-0-98620600-1299790560_thumb.jpg

Har en Jensen 29150 som er koplet mot bredbånd i kjellern. Denne server 2 stasjonære (kabel) i tillegg til tider 3 bærbare(trådløst) pr i dag. Har i utgangspunktet 20/5 MB linje, ,men ønsker å "løfte" signalene i stua til bruk for NettTv, mediaserver, IPad osv, men ser jo det suger kraft når en spiller online, 1 jobber mot jobbserver, en trådløs skriver tikker å går, og en annen laster ned ditt og datt.

Noen tips for å få satt opp et funkende system? Venter i spenning på svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...