Pjotter Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 hei. jeg har lyst til å supplere med noen fastobjektiver i tillegg til de objektivene jeg har. Jeg tenker på et typisk portrettobjektiv rundt 80mm med god lysstyrke som kan passe canon 50D. Forslag med andre objektiver tas også godt imot. Det jeg mener er objektiver med kun manuellfokus som er billige. gjerne fra ebay eller lignende. Det kan også være fra andre merker som det går an å kjøpe adapter slik at de fungerer på eos. Takker for svar Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro til mitt 50D og er meget godt fornøyd med den, bruker den mye. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Du kan begynne med Canon 50mm f/1.8,så mye fotoglede for så lite penger skal du lete lenge etter. Bare vær klar over at et objektiv med såpass stor blender krever mer av fotografen,noe som forøvrig er fine greier Endret 14. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 hei og takk for svar Har allerede 50mm 1.8 objektivet og er storfornøyd med det. Nå tenker jeg derfor på et med litt lengre brennevidde slik som denne. Synes denne er litt overkant av det jeg hadde tenkt meg i pris så vil ha noe som er billigere men noe av det samme. Er det mulig å kjøpe dette eller dette og med eos adapter? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Du kan kjøpe omtrent absolutt alt du finner,så lenge du finner et adapter som passer,kjøp helst et med datachip "EMF" da får du fokusbekreftelse. Endret 14. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 takk, akkurat det jeg lurte på har dere noen konkrete forslag med adapter som passer? det hadde vært utmerket (: Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 takk, akkurat det jeg lurte på har dere noen konkrete forslag med adapter som passer? det hadde vært utmerket (: Den første er Nikon til eos og den andre M42 til eos,hva med en Praktica ? Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Den russiske Jupiter-9 85 mm f/2 som er en zeiss kopi skal være veldig bra optisk og har hele 15 blenderlameller, som borger for en flott bokeh. Jeg har sett en del flotte eksempelbilder tatt med Pentax og Nikon kameraer og dette objektivet. Det er muligens også brukere her inne som har erfaringer med Jupiter 9 objektivet. *Rettet til 15 blenderlameller Endret 14. oktober 2010 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 hei og takk for raske og gode svar Den praktica'n virket relativt billig ig interessant, hvilket adapter trenger jeg får denne? Må innrømme at jupiter objektivet også friste selvom det er hakket dyrere. men i og med at det følger med adapter til canon på den blir den jo desto mer interessant. Men problemet med den er at det står at de kun sender den til usa..what to do? Lenke til kommentar
zorry Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Er denne for dyr? Dette er jo forøvrig det beste alternativet siden det er bra optisk og mekanisk og funger supert med AF og ok til MF. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Om manuell fokus ikke er ei hindrig, er Samyang 85/1.4 et bedre kjøpt til omtrent samme pris. Ellers kan du også bruke Olympus OM med et enkelt adapter, 85/2 er vist ganske grei, koster dog fort 2-300 dollar på ebay. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 hei og takk for raske og gode svar Den praktica'n virket relativt billig ig interessant, hvilket adapter trenger jeg får denne? Må innrømme at jupiter objektivet også friste selvom det er hakket dyrere. men i og med at det følger med adapter til canon på den blir den jo desto mer interessant. Men problemet med den er at det står at de kun sender den til usa..what to do? Du får spørre selger om han sender til Norge- mange gjør det da vi har et godt rykte ute i verden. Sjekk sida EOS Cameras and Manual Lenses hvor bl.a Jupiter 9 diskuteres. Her ligger en del bildeeksempler Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Om manuell fokus ikke er ei hindrig, er Samyang 85/1.4 et bedre kjøpt til omtrent samme pris. Henger meg på denne. Har dette og er meget imponert over dette objektivet i forhold til pris. Det er skarpt og solid bygget med en god fokusring. Syntes faktisk dette presterer like godt som mitt Minolta 58mm/1.2 som forøvrig også kan anbefales, men det må da bygges om for å få riktig fatning. Moro og ikke minst tøft med helt manuelle objektiver med blenderring Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg handler mye brukt og manuellt fra Keh.com og er kjempefornøyd. Her er objektivene klassifisert etter stand og du betaler deretter. Se feks på denne siden med manuellt Canon: http://www.keh.com/search?store=camera&brand=Canon-Manual-Focus&category=Fixed-Focal-Length-Lenses&k=EmptyKey&s=1&bcode=CA&ccode=6&grade=Grade&sprice=0&eprice=0&r=SE&e Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Om manuell fokus ikke er ei hindrig, er Samyang 85/1.4 et bedre kjøpt til omtrent samme pris. Henger meg på denne. Jeg også.. Du finner noen eksempelbilder tatt med dette her. Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 takk for alle svar Ser at mange anbefaler samyang 85 1,4. Hvor kan jeg få tak i dette billigst? Burde jeg heller gå for jupiter? hva med denne? ser jo både billig og greit ut? eller burde jeg gå for samyang og eventuelt hvor? på forhånd takk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Det er ikke så lett og anbefale et fastobjektiv,de alle har sine helt spesielle "uttrykk" Det eneste du kan gjøre er og se på bilder fra forskjellige anbefalte objektiver,og se hvem som gir det uttrykket du liker. Samyang har mange brødre Endret 15. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 takk for alle svar Ser at mange anbefaler samyang 85 1,4. Hvor kan jeg få tak i dette billigst? Burde jeg heller gå for jupiter? hva med denne? ser jo både billig og greit ut? eller burde jeg gå for samyang og eventuelt hvor? på forhånd takk Enten fra Scandinavian Photo som det var linket til tidligere i tråden; https://www.scandina...px?iid=10622323 Eller fra denne Polske forhandleren som de fleste rundt i verden kjøper fra; http://www.samyang.p...93c5ff4ce77f93a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå