Gå til innhold

Må man være "skoleflink" i finansstudiet

longines123

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter vgs har jeg store ønske om å studere finans. Har for eksempel hatt stor interesse ovenfor aksemarkedet i flere år, og et mål er å jobbe innenfor et stort meglerhus :)

Men problemet mitt er at jeg ikke er spesielt "skoleflink". Gjennomsnittet mitt ligger på 4, hvor jeg da ligger under kravene NHH som jeg hadde ønsket å studere hos. Men om jeg ikke tar feil kommer jeg på finansstudiet i BI (?)

Derfor lurer jeg på om det er de "skoleflinke" som lykkes i finansstudiet? Er det et studium hvor det er som regel de med fotografisk hukommelse som ender opp med toppkarakterene?

Endret av longines123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"skoleflink". For et latterlig uttrykk, egentlig er ikke posten din verdt et svar engang. Det kreves da mer enn fotografisk hukommelse for å få 6 i matte R2, eller 6 i engelsk.

Men nei, du trenger ikke kun A'er for å få drømmejobben innen økonomi så lenge du har masse kontakter og bein innenfor i bedriften du vil jobbe i. :) Dessuten virker du gira, og da må du ikke se bort ifra at du får bra karakterer der også. :)

Men jeg synes å ha hørt etellerannet om at du må ha kun minst C'er siste året for å få gå ut, men det aner jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar

Lykke til med valget uansett hva det blir. Selv om du ikke har toppsnittet fra vgs betyr ikke det at du ikke kan lykkes innenfor studiet du tar, så lenge du setter deg mål og henger med. :thumbup: Du kan sikkert lykkes i jus også, med litt råd fra eldre elever og professorer om hvordan du bør lese stoffet og skriver oppgaver. Snitt på 4 er uansett ikke ille, men det spørs om du kommer inn på alt du vil in the first place.

Lenke til kommentar

En ting du vil merke på universitet, eller høyskole, er at det ikke er noen stor sammenheng mellom karakterer fra videregående og resultat på universitet. Det finnes folk med nærmere 6 i snitt som dropper ut eller stryker, og det finnes folk som knapt har 2-er i matematikk som får A.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting du vil merke på universitet, eller høyskole, er at det ikke er noen stor sammenheng mellom karakterer fra videregående og resultat på universitet. Det finnes folk med nærmere 6 i snitt som dropper ut eller stryker, og det finnes folk som knapt har 2-er i matematikk som får A.

Er det virkelig slik? Her jeg studerer er det stor sammenheng mellom hvilken fag/karakterer elevene har hatt tidligere og hvor bra de gjør det.

En person med 6 i matte fra vgs begynner jo med mye bedre forkunskaper enn en med 2.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt. Forskjellen mellom matteundervisningen jeg hadde på videregående og Matte 1 som jeg nå har på NTNU (og jeg tviler på at finansmatte er noe annerledes) er langt mindre enn folk fikk meg til å tro på forhånd, og jeg har ingen tro på at en særlig stor andel av studentene fra gull i R2 til null på universitetet. Det må i så fall være de som var altfor avhengige av klasseromsundervisninge e.l. og ikke klarte å omstille seg når de kom på universitet/høgskole.

Lenke til kommentar

Dette er i hvert fall mitt inntrykk. Når man begynner på universitet vil vanligvis dem som har gode karakterer i realfag fra tidligere ha et forsprang, men det forsvinner kjapt. Man begynner jo egentlig helt fra "scratch" med matematikk og fysikk, altså vil jeg anslå at i hvert fall første halvdel av Matte1 og Mekanikk er ren repetisjon fra vgs.

I tillegg er det mange som har fått alt for gode karakterer fra vgs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...