Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

overvåkning av pc skjermer

daddydoug

Anbefalte innlegg

Hei

Går i 2. klasse studiespesialserende, vi har blitt utdelt hver vår bærbare pc som vi betaler 800 kroner i året for så får vi beholde den når vi går ut av 3. klasse. Det har seg sånn at på maskinene så er det innstallert et program som "filmer" skjermene våre og lærerene kan se hva vi gjør når vi er tilkoblet samme nettverk som dem. Det står ingenting om denne overvåkningen i betingelsene til skolen, heller ikke betingelsene for pc avtalene. Administrasjonen på skolen har bekreftet programmets funksjon og demonstrert til noen elever hvordan det fungerer.

Spørsmålet er om det er lovlig, høres ikke lovlig ut med tanke på at hverken jeg eller mine foreldre har skrevet under på noe som sier at jeg godtar at skjermen min overvåkes. Programmet er ikke tatt i bruk hittil, men kommer til å bli brukt aktivt resten av skoleåret har vi fått bekreftet fra lærerene. Det andre problemet er hvordan gå frem, hvis jeg sier at det ikke er lovlig siden vi ikke har skrevet under på noe kommer administrasjonen til å sende ut skrift som vi må underskrive hvis ikke får vi ikke bruke pc på skolen, men det neste spørsmålet blir om hvor vitt de kan gjøre dette i og med at vi betaler en årlig sum for pc'en, men jeg er fortsatt ikke sikker på om vi eller skolen er eier av pc'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

riktig, foreldrene mine signerte. Fant enda et reglement som er relevant som tyder på at de faktisk kanskje har lov, dumt av meg å overse det er dette som står:

7.1

Skolen

har

rett

til

å

søke

tilgang

til

den

enkelte

brukers

reserverte

områder

i

nettverket,

servere,

disker,

på

PCene

eller

annet

utstyr

med

sikte

på:

(1)

å

sikre

anleggets

funksjonalitet,

eller

(2)

kontrollere

at

brukeren

ikke

krenker

eller

har

krenket

skolens

ordensreglement

eller

dette

reglements

bestemmelser

Det

forutsettes

at

slik

tilgang

bare

søkes

når

det

er

av

betydning

for

driften

eller

skolens

ansvar,

eller

av

hensyn

til

undervisning

og  prøve/eksamensavikling.

Er fra pdf så er helt facka format tar veldig lang tid og rette opp så orker ikke.. tror løpet er kjørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...