Gå til innhold

Lydkort med 2x stereojack in


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så sender vel lydkortet lyden UT, mens høyttalerene får lyden INN.

 

Kan du ikke bare kjøpe et lydkort med et par RCA utganger. Så kobler du disse om til jack, du skal jo uansett bare ha venstre på venstre høyttaler og høyre på høyre høyttaler.

 

Alternativt bruker du 3,5mm ut fra lydkoretet, splitter i høyre og venstre kanal, og kobler høyre til høyre og venstre til venstre.

Lenke til kommentar

Hehe, ja er vel rett. Jeg tenker alltid feil. Ikke at jeg vet så mye om lyd, men bakpå står det at RCA er ubalansert. Dessuten er det vel best å ikke ha en adaptere og slik? Dette vet jeg for bilde, delay, støy osv. tenkte det funket slik for lyden også. Vil ha best lyd ut av høytaleran i og med at jeg betalte så mye for dem. Jeg har alerede koblet dem til med en Rød - hvit jack. Det funker fint det, men lurte bare på om det var en mulighet med 2x jack ut, sånn som på en mixer?

Lenke til kommentar

Tror det er mulig, men vil du ikke spille stereo-lyden i begge høyttalerene da?

I så fall mister du jo hele stereo-effekten, hvis begge høyttalerene spiller samme lyd.

 

Adaptere har normalt ingenting å si på lydkvaliteten, frekvensene er relativt lave i forhold til bilde så det skal litt til før signalet blir ødelagt ;)

DVI-D sender data med frekvenser mellom 20Mhz og 300 MHz

Lyd derimot ligger mellom 20Hz-20kHz

Ved slike lave frekvenser oppfører alle ledere seg tilnærmet som en lang motstand, altså ingen forvrenging av signal, signalet ut er kanskje bare litt lavere i styrke enn signalet inn. Ved høyere frekvens som ved bilder begynner ledere å oppføre seg på helt andre måter, signalet forvrenges.

 

Vanlig 3,5mm stereojack er også ubalansert (dersom du tenker på balansering som at man sender + og - signal kontra bare + signal og jord).

 

Hvilke høyttalere er det du har ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Her lærte jeg mye :D

Tror du kanskje denne hadde funket bra? Det hadde vært utrolig greit i tilleg, så slapp jeg å gå bak høytaleran og stille på lyden. Funker fint med lydkontrollen på pcen min, men hvis jeg har tenkt å bruke de til noe annet så hadde det nok vært litt mer stress.

 

Høytaleran jeg har er disse.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Ser ut som e kjekk liten enhet det der.

 

Jeg kjenner ikke spesifikt til den, men fra hva jeg kan se etter å ha lest raskt gjennom spec og manual ser den flott ut.

 

Den er jo relativt dyr, men hvis du uansett har behov for funksjonen så ;)

 

Bare slik at jeg forstår deg riktig...

Det du har brukt frem til i dag, er det en splitter som dette her?

http://1sound.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=3252

Eller den her?

http://1sound.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4149

Lenke til kommentar

Jeg bruker noe som ligner på førstnevnte. Bare at mine er farget med Rød - hvit. Slik at det er innstilt på hva som er høyre og venstre. Vet ikke om den du linket til hadde funket, tror den er for 2x mono høytalere? For jeg har prøvd med

 

2x monojack->minijack kabler

koblet inn i

denne

 

Resultatet var at jeg bare fikk lyd gjennom den ene høytaleren, eller ikke noe lyd i det hele tatt. Det er mulig at jeg koblet de feil, men tviler. Fant desverre ingen overgang fra stereo-jack til 2x mono-jack (hun).

 

Føler jeg var nokså heldig med å finne den kabelen jeg bruker, for finner ikke noen bilder av den på google, hehe.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...