Gå til innhold

CPU i7 930 (tilbakestille overklokken)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bruker Intel i7 930, som egentlig fungerer greit.

Det fulgte med et simpelt program til hovedkortet som gjør at man kan overklokke CPUen et lite hakk.

Siden jeg egentlig ikke kan noe særlig om overklokking, så tenkte jeg at jeg skulle teste det ut.

 

Programmet fra Gigabyte ser slik ut:

14Oct-Thursday-7667CB.jpg

 

Jeg klokket til "Faster", sånn at den ble en liten smule raskere for testing. Etter at jeg har kjørt på det en stund, så får jeg blåskjerm etter en liten stund når jeg spiller krevende spill (Bad Company 2 og Medal of Honor)

 

Følgende melding står på BSOD'en:

14Oct-Thursday-888CqE-thumbnail.jpg

 

Så regner med det er overklokkinga som er gal?

 

Uansett, så skulle jeg tilbakestille dette ved å trykke på "Default"-knappen i det Smart Quick Boost-programmet. Etter restart, så er CPUen forsatt på nesten 3Ghz

14Oct-Thursday-H88j88.jpg

 

Når jeg da går inn i BIOS står det følgende:

14Oct-Thursday-67BACq.jpg14Oct-Thursday-j8k7op.jpg

 

Det som er rart er at på det ene bildet står det at den kjører på 2.9ghz, mens det andre står det at den kjører på 2.8ghz (133x21) (eller er dette normalt?)

 

Har også testa "Load fail safe defaults" osv i BIOS, uten at den klokker seg ned noe.

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Er vel kanskje også litt snodig at jeg får BSOD når jeg overklokker med rundt 200Mhz?

CPUen holder seg på 60-75grader under load.

 

Har en blå CMOS-knapp bak på hovedkortet, skal jeg trykke inn den mens den er av for at alt skal tilbakestilles til normalt? :whistle:

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er turbo-funksjonen i i7 som gjør det. Når færre kjerner er i bruk, går CPU på høyere hastighet. Dette er en slags innebygget overklokkingsfunksjon fra Intels side, som ikke kontrolleres av bruker.

Hmm ok, så det er normalt slik det står nå?

 

Har du en forklaring på BSOD'en min da? :whistle:

Lenke til kommentar

Ang stop error 0x00000101

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT (0x00000101)

An expected clock interrupt was not received on a secondary processor in an

MP system within the allocated interval. This indicates that the specified

processor is hung and not processing interrupts.

Er det samme stop kode 0x00000101 hele tiden ?

Hvis samme hver gang er det ikke minnefeil eller minnespenning.

 

Prøv først med å disable turbo boost i BIOS.

Neste steg vil være å bumpe opp vcore spenningen på CPU et eller to hakk.

(øverste bildet ditt med cpu-z forteller at vcore er kun 0.9volt med 2967MHz, er dette riktig da ? )

 

Les:

http://www.overclock.net/intel-general/667796-stop-error-0x00000101.html

 

 

Ser også at Gigabyte hovedkortet ditt også legger inn en "mild" overklokk som default , uten at det betyr så mye.

BCLK ~ 135 istedet for 133.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

50 grader i BIOS er høyt, og jeg vil da tro at tempen vil stige over de 60-75 grader som er antydet over ved maks load. Om du går inn på Advanced voltage settings, kan du prøve å enable Load-line calibration. Det vil gi en mer stabil Vcore ved load. Du kan samtidig sette CPU Vcore til 1.15V og se om det går bra. Den kan om du har god nok kjøling økes til 1.20V uten fare og da bør CPU'en din klare 3.5-3.7 GHz. Jeg er dog litt skeptisk til om kjølern din holder mål.

Lenke til kommentar

Tja, nå har jeg oppdatert biosen + satt opp volt på diverse.

 

Men det samme skjer enda :whistle:

 

Spillte rundt en times tid i Medal of Honor, så frøys alt sammen, sammen med en lyd som henger seg opp.

Venta et par min, men fikk ingen BSOD. alt var bare låst.

 

Det samme skjer i Battlefield Bad Company 2. Det kan gå alt fra 5min til 1time~ før det skjer.

 

Så vidt jeg vet, skjer det kunn i de 2 spillene (De kjører forøvrig samme spill motor, dog usikker på om dette har noe sammenheng).

 

For ordenskyld så legger jeg med komponentene jeg bruker i PCen:

 

 

Jeg har altså 12gb minne, kan det påvirke noe greier kanskje? :whistle:

 

Jeg kunne jo selvsagt ta ut 6 av dem så teste.. Men som nevnt kan det gå 1time+ før det skjærer seg..så er litt tungvint måte å feilsøke på :innocent:.

 

Setter pris på flere idéer :)

Lenke til kommentar

Hva slags temperaturer får du når du kjører prime95? Hva har du som vcore i CPUZ når du kjører prime95?

20Oct-Wednesday-G8E877.jpg

 

Det som er rart at det er kunn Battlefield Bad Company 2 og Medal of Honor som gjør at PCen fryser seg helt etter XX min.

 

Mens GRID kan jeg spille i mange timer uten at det skjer noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest hele tråden nå. men:

Avinstaller det gigabyte klokke programmet.. Klokking skal gjøres i Bios om du vil ha det stabilt! :]

Ikke "test" klokken med spill, det er tungvindt, kjør prime95 og se om den holder.

 

Ellers kan jeg jo poste min i7 930 klokk om det skulle være til hjelp:

Turbo mode har jeg slått av.

 

post-131571-1288266008,6293_thumb.png

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...