Gå til innhold

dumt spørsmål: hva er + og va er - ?

phax

Anbefalte innlegg

jada jada så er elektro kunnskapene mine = 0 :woot:

tenkte jeg skulle 7 volts modde kabinettviftene mine og har søkt og lest endel rundt i forumet her og funnet ut at alt jeg trenger og gjøre er og koble + på gul og - på rød så får jeg 7 volt.

MEN, hvilken farge er + og hvilken er - på viftene mine? rød gul eller svart? :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

feil, feil, feil og atter feil :roll:

Som sagt av Bad byte her: man kan ikke få en vifte til å gå på 12V+ og 5V+

Man må koble den negative enden av viften til den svarte kabelen som er nærmest den røde (dvs. 5V-). Dette er jo enkel matte egentlig, og ikke noe annet: (+)12V - 5V = 7V <--- right? :yes:

(og joey, tegningen inkluderer ikke noe minus.....)

mens dette blir feil::::::::>>>12V + 5V = kortslutning :wink: <<<

Man kan heller ikke ta 5V - 12V (well, I did. It did not do any good, just 5V).

Tingen er at 5VG blir en slags motstand i kretsen, mens 12VG er motorvei for 5Volten..... Correct me if I'm wrong

[edit] Insomniac: hvordan i h''vete kan den vifta i det hele tatt gå i rundt???? :lol:

Lenke til kommentar

Man må koble den negative enden av viften til den svarte kabelen som er nærmest den røde (dvs. 5V-). Dette er jo enkel matte egentlig, og ikke noe annet: (+)12V - 5V = 7V <--- right? :yes:

5V).

Hvis man tar +12 og -5volt får man +17volt. fordi alle spenningene er i forhold til gnd, hvis man forskyver gnd til -5 får man 17 volt og hvis man tar +5 får man 7 volt. og begge måtene fungerer. ingenting blir ødelagt (bortsett fra viften på +17volt)

en ting til. det finns ikke -5 volt på molex kontakten

Lenke til kommentar

Tingen er at 5VG blir en slags motstand i kretsen, mens 12VG er motorvei for 5Volten..... Correct me if I'm wrong

[edit] Insomniac: hvordan i h''vete kan den vifta i det hele tatt gå i rundt???? :lol:

Du bør nok holde deg til dine kunnskaper om tresprit du :wink: . Når man kobler sammen +12V og +5V vil man få 7V. Dette kommer av at man vil få et spenningsområde mellom +5V til +12V. Tar man man 12V -5V så vil man få et spenningsområde på /V som viten kan gå på. Tarman +12V og -5V vil man få 17V. Da har man et spenningsområde mellom -5V og +12V. 12+5 = 17V. Det kan høres ut for mange ikke logisk ut, men det er slik det er.

Lenke til kommentar

Javel....

Hmmm... Rart at jeg bestandig har fått det til, da....

-5V??? Begge de svarte kablene er 0V... Hadde du koblet den på en kabel med -5V ville spenningsfallet blitt 12V - (-5V) = 12V + 5V = 17V. Veldig enkel matte, men folk kan tydeligvis ta feil på de enkleste ting :-)

Ermmmm..... Vifta er jo en motstand, så da blir det ikke akkurat kortslutning....

Hæ????

Om du hadde tatt den der på norsk, hadde jeg nok fortsatt ikke skjønt hva du snakket om ;-)

Jeg skjønner fortsatt ikke bæra av hva du snakker om... :roll:

Prøv, og du vil se at det faktisk funker 8)

Lenke til kommentar

WTF???? jeg skrev et innlegg og det forsvant :grumpy:

vel, en gang til da (etter hukommelsen):

For å begynne med det siste: hvordan kan en firkantet vifte i et firkantet hus gå i rundt? denne gjengen eier ikke humor!

Jeg snakket aldri om -5V, men om å trekke fra 5V, right? håper dere ikke er FOR glade i overkomplisere ting. 12-5, ikke (+12) (-5)... Man kan jo lure på hvordan dere får servert matteoppgavene deres. Så vidt mine kunnskaper om elektronikk strekker seg så kan jeg ikke finne en logisk forklaring på hvorfor dette skal funke når du ikke har jord (+ mot + "pol")

Noen gang tatt to batterier og en lyspære? prøvd å sette + under og + på siden av pæra? den lyser ikke, men så fort du snur det ene batteriet lyser den opp (du må jo så klart slutte kretsen med en ledning eller.no fra de to resterende polene på batteriet.

_

ut i fra hva jeg har lest om 7v på molex'en her på overklokking.no så var det aldri snakk om rød og gul, men om gul og svart eller rød og svart. Og svart er ground (- polen). Man trenger en + pol og en - pol i en krets. Noen gang prøvd å svømme opp en foss?

Men hvis dere har rett i at man kan få en vifte til å gå på "rød og gul" så, all kreditt til dere. Da bøyer jeg meg og bukker for dere. Men jeg synes ikke det virker særlig logisk for å si det slik. Prove it! Pent pjatt hjelper ikke uten beviser.

"jorda er flat pga. av rommets krumming i det ekvilibriske punktet som omgir oss og pga. av gravitasjonskraften som ikke er konstant, men følger krumningen i rommet" - høres fint ut ja?

Lenke til kommentar

Å herregud å fysj og fy og makan til bedrevitenhet her!! :lol::lol:

Tresprit, godta at du har blitt slått ned i bakken... Jeg har forresten ikke mindre enn 7 stk vifter i pc'en, som alle sammen er koblet til to hjemmelagde viftestyringer, og når jeg sover!! da stiller jeg inn på knappene, sånn at rød på vifta går på gul på molexen, og svart på vifta går på rød på molexen... da får viftene koselige 7V og bråker ikke i det hele tatt! Ikke prøv å motbevise det med masse tåpelig pjatt om at den ekvilibriske jorden er fakka i rumpa osv... for det er ikke sant! :shrug::shrug:

Lenke til kommentar
WTF???? jeg skrev et innlegg og det forsvant :grumpy:

vel, en gang til da (etter hukommelsen):

For å begynne med det siste: hvordan kan en firkantet vifte i et firkantet hus gå i rundt? denne gjengen eier ikke humor!

Aha.... Tok ikke den med en gang :-)

Jeg snakket aldri om -5V, men om å trekke fra 5V, right? håper dere ikke er FOR glade i overkomplisere ting. 12-5, ikke (+12) (-5)... Man kan jo lure på hvordan dere får servert matteoppgavene deres.

Okei. Jeg tolket det du skrev: "...til den svarte kabelen som er nærmest den røde (dvs. 5V-). " som at du trodde at den svarte kabelen nærmest den røde hadde -5V.

Så vidt mine kunnskaper om elektronikk strekker seg så kan jeg ikke finne en logisk forklaring på hvorfor dette skal funke når du ikke har jord (+ mot + "pol")

Noen gang tatt to batterier og en lyspære? prøvd å sette + under og + på siden av pæra? den lyser ikke, men så fort du snur det ene batteriet lyser den opp (du må jo så klart slutte kretsen med en ledning eller.no fra de to resterende polene på batteriet.

Hvis jeg har forstått deg rett:

Lampa vil ikke lyse fordi spenningsforskjellen er lik 0 (begge ledningene er koblet på +1,5V)

_

ut i fra hva jeg har lest om 7v på molex'en her på overklokking.no så var det aldri snakk om rød og gul, men om gul og svart eller rød og svart. Og svart er ground (- polen). Man trenger en + pol og en - pol i en krets. Noen gang prøvd å svømme opp en foss?

Nei, jeg er ikke fullt så aerodynamisk som laksen, så det tør jeg ikke prøve meg på ;-)

Du trenger en + pol og en - pol, ja: Eller rettere sagt, du trenger to poler med ulik spenning, slik at den ene (+5V) blir - pol i forhold til den andre. På samme måte som at en foss (for å ta det eksemplet) trenger en høydeforskjell for å "eksistere". En foss må ikke nødvendigvis gå ned til havet, det holder at den går fra et høyt nivå (+12V) til et lavere nivå (+5V) og derifra renner videre nedover til havet (0V) (strømmen vil jo gå "videre" fra +5V til 0V gjennom andre komponenter som bruker +5V'en. Kanskje litt dårlig eksempel, men det var du som begynte med fossen ;-)

Men hvis dere har rett i at man kan få en vifte til å gå på "rød og gul" så, all kreditt til dere. Da bøyer jeg meg og bukker for dere. Men jeg synes ikke det virker særlig logisk for å si det slik. Prove it! Pent pjatt hjelper ikke uten beviser.

Hvis du kommer deg fra "Hell on Earth" til Trondheim, kan jeg vise deg det :-)

"jorda er flat pga. av rommets krumming i det ekvilibriske punktet som omgir oss og pga. av gravitasjonskraften som ikke er konstant, men følger krumningen i rommet" - høres fint ut ja?

Kjempemessig ;-)

Lenke til kommentar

Man trenger en + pol og en - pol i en krets. Noen gang prøvd å svømme opp en foss?

Det går glimrende å svømme i en foss, bare du svømmer nedover ;) Og det er hele poenget her.

For å ta denne fossen din, Du begynner på 12 meters høyde. Normalt hopper/svømmer du helt ned, men istede for å hoppe helt ned så sikter du deg inn på et platå som ligger 5 meter oppe. Da får du et fall på 7 meter.

Det er poenget her. Det blir et spenningsfall over vifta på 7 volt.

Dette er ikke helt sunt for PSUen din, men personlig har det aldri gått dårlig for min :)

Skissa Insomniac kom med er da mer enn godt nok bevis? Den stammer tross alt fra Virtual-Hideout, en ganske så respektert site.

Men vil du ha en videodemonstrasjon så kan jeg godt gi deg det.

EDIT: fjerne idiotisk utsagn om en motstand (selv om Flex har quota det så det står der for evig og alltid =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...