KoKo_ Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei! Hvordan måler man spinn, posisjon og/eller fart på elektroner/fotoner? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hei! Hvordan måler man spinn, posisjon og/eller fart på elektroner/fotoner? Energien til et photon kan du finne siden du kan finne bølgelengden. Du kan bruke blant annet bruke den fotoelektriske effekt til å finne energien til et elektron. Det er ikke veldig trivielt å finne spinn og posisjon til elektron, ihvertfall ikke å forklare. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Finnes ikke en "enkel" konseptforklaring på dette heller? (Jeg trenger ikke å kunne gjenta eksperimentet ) Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Finnes ikke en "enkel" konseptforklaring på dette heller? (Jeg trenger ikke å kunne gjenta eksperimentet ) Problemet ligger i at kvantemekanikk er alt annet en enkelt. Hvor mye fysikk kan du? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Hehe, vanskelig å måle hva man kan Jeg har oversikt over vgs-fysikk og høgskolefysikk uten videre fordypning. Har lest litt om fysikk utenom til å skjønne de store trekkene i relativitetsteorien og problemene med å vite mer enn en av fart eller posisjon/spin pga at man ødelegger det man måler på og en del om finurlighetene ved at partikler kan påvirke hverandre på lange avstander. Stod ingenting om hvordan de målte dette (sikkert fordi det er komplisert og ikke direkte relevant i hensyn til hva som skulle forklares). Men jeg lurer nå på hvordan det gjøres... Har ikke kalkulert eller regnet på kvantemekanikk (annet enn enkelt i 3Fy for lengesiden). Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Jo mer jeg leser om emnet, jo mer uviten føler jeg meg, siden det er så mye jeg ikke vet og kommer til å vite... Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Finnes ikke en "enkel" konseptforklaring på dette heller? (Jeg trenger ikke å kunne gjenta eksperimentet ) Her er den enkleste forklaringen på hvordan du kan måle elektronspin: LINK. Jeg tror problemet ditt med å forstå elektronspinn er at du ikke forstår det. Du burde også lese deg opp på molekylorbitalteori og om heisenbergs usikkerhetsprinsipp. Med bakgrunnen din burde det ikke være noe problem, det er ikke hardcorekvantefysikk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei! Hvordan måler man spinn, posisjon og/eller fart på elektroner/fotoner? Energien til et photon kan du finne siden du kan finne bølgelengden. Du kan bruke blant annet bruke den fotoelektriske effekt til å finne energien til et elektron. Det er ikke veldig trivielt å finne spinn og posisjon til elektron, ihvertfall ikke å forklare. Fotoelektriske effekten (FE) kan du bruke til å finne energien til et *foton*, da FE sier at sannsynligheten for at et innkommende foton slår løs et elektron fra et materiale er null før fotonet når en gitt energi (gitt av materialet). Spinn (inkl. kvantisering) viser man gjerne med Stern-Gerlach eksperimentet: http://en.wikipedia.org/wiki/Stern%E2%80%93Gerlach_experiment Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Hei! Hvordan måler man spinn, posisjon og/eller fart på elektroner/fotoner? Energien til et photon kan du finne siden du kan finne bølgelengden. Du kan bruke blant annet bruke den fotoelektriske effekt til å finne energien til et elektron. Det er ikke veldig trivielt å finne spinn og posisjon til elektron, ihvertfall ikke å forklare. Fotoelektriske effekten (FE) kan du bruke til å finne energien til et *foton*, da FE sier at sannsynligheten for at et innkommende foton slår løs et elektron fra et materiale er null før fotonet når en gitt energi (gitt av materialet). Spinn (inkl. kvantisering) viser man gjerne med Stern-Gerlach eksperimentet: http://en.wikipedia.org/wiki/Stern%E2%80%93Gerlach_experiment Hvis du vet energien til innkommende stråling og du måler energien til elektronet som ble "slått løs" fra materialet så kan du finne tilstanden til elektronet i materialet. Brukes i XPS. Energien til et fritt elektron finner du ved å sende det gjennom et magnetfelt osv.. Endret 21. oktober 2010 av bjelleklang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå