Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei. Jeg trenger litt "mekke-hjelp" Har fått tak i ett gammelt objektiv med utvendige gjenger som eneste feste til "kamerahus". Diameter er ca 8-9 cm. Denne saken er brukt i en røntgenmaskin tidligere. Har hørt om flere som har festet (limt) en standard EOS fatning på slike objektiver og knipset i vei. Disse objektivene gir en helt merkelig bokeh og lager flares i øst og vest. Derfor er de suverene makro objektiver. (mest vanlig er nok Rodenstock XR 50mm f0,75) De kan nok heller ikke brukes til noe annet, da fokus er fast (5-6 cm fra frontlinse) og det ikke finnes noe elektronikk eller blenderlameller her. Vel, i går limet jeg en M42 til EOS ring bak på objektivet med tokomponentlim. Så denne sitter som støpt. På grunn av at bakre linseelement stikker 1 mm ut av ringen har jeg valgt å bruke en Canon extension tube EF12II mellom adapteret og kamera. (1d MKII) Så til spørsmålet: Objektivet fremkaller error01, altså kontaktfeil når jeg forsøker å ta bilde. Ja, det er jo ikke noe å få kontakt med, så det er jo i og for seg riktig, men dette skal vel kunne overstyres i kamera eller finnes det en annen måte å få kamera til å akeptere objektivet på? Mvh. Erlend Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg går ut fra at du har kamera i "M" - manuell, noe som er en forutsetning for å bruke manuelle objektiver uten elektronikk... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Har ikke noe å si på Canon EOS. Kjører stortsett blenderprioritet selv når jeg bruker alternative objektiver. Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei. Takk for raskt svar. Ja, begynte med M, men har siden vært igjennom alle de andre også, Av\Tv\P til og med Bulb. Speilet slår opp, error01 dukker opp i displayet og kamera henger. Må trykke på utløser en gang til for å slå speilet ned igjen. Jeg har brukt både M42 ringen og kamera mot optikk uten elektronikk tidligere. (div. teleskoper) Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Kanskje noe på den hjemmesnekrede fatningen kommer borti og kortslutter kontaktene i kamera? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hvis det er kontakter på fatningen, stjel litt neglelakk av kona ok lakkér de. Bare sørg for at det er gjennomherdet når du monterer etterpå, så du ikke får lakk inni kameraet. Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei. Jeg har tapet over de med Scoth tape og isolert med post-it lapp... Vil lakk utgjøre en forskjell? Kjenner jeg er på tynn is her og vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne feilsøkingen... Takk for hjelpen så langt. Erlend Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei, er du sikker på at ikke speilet slår i objektivet? P-E Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Hei. Ja, det er jeg ganske sikker på, fordi kontakten mellom kamera og fatningen jeg har limt fast på objektivet er en Canon extension tube EF12II... Bakparten av denne kostruksjonen er da som et hvilken som helst annet EF-objektiv. (men kamera får ikke kontakt med noe i den andre enden av mellomringen.) Det som begynner å irritere meg med dette er at jeg har brukt dette oppsettet før mot diverse teleskoper. Da setter kamera blenderverdi 0 og gjør lysmåling og beregning av lukkertid ut i fra hva som finnes av lys i "tunnelen". Men hvorfor ikke denne gangen? Mvh. Erlend Edit: sliter med norsken i dag... Endret 14. oktober 2010 av Grøseth Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei. Jeg har tapet over de med Scoth tape og isolert med post-it lapp... Vil lakk utgjøre en forskjell? Kjenner jeg er på tynn is her og vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne feilsøkingen... Takk for hjelpen så langt. Erlend Det er vel mellom extension tuben og kamerahuset du har isolert kontaktpunktene? Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 @DavidR. Hehe, ja. Mellom kamera og extension tube EF12II. Skal forsøke noen andre kamerahus og litt annet i løpet av kvelden hvis jeg rekker det. Mvh. Erlend Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 En liten tanke,sikkert ikke riktig men alt må prøves Kan det være at du har påslått en eller annen custom-funksjon,som må få informasjon fra objektivet ? Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 @Nautica: God ide, jeg har gått igjennom hele menyen, inkludert custom-greiene (c.fn) for å se etter noen hint. Fant ingen, så jeg satte kamera tilbake til fabrikkinnstillingene. Det hjalp heller ikke noe... Mvh. Erlend Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Er jo garantert ikke det, men nevner det uansett; når jeg setter på "låse speil" vil jo kameraet oppføre seg slik, bortsett fra feilmeldingen da,.. P-E Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 @per-erik: Ja, det er som om man bruker speil lås, helt riktig. (klakk- lyden er helt identisk med den som kommer hvis man bruker speil-lås og ikke tar bilde innen tidsfristen og speilet går tilbake av seg selv.) Jeg hadde ikke tid i går til å teste andre oppsett. Det skal jeg få til i løpet av helgen. Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Takk for alle innspill. Etter testing med annet utstyr kan jeg ikke annet enn å skylle på 1d'en. Konstruksjonen virker helt fint på andre kamerahus. (er fortsatt interesert i hva feilen kan komme av, da det hadde vært fint å kunne bruke sitt eget kamera mot dette objektivet også.) Link til ett av testbildene: http://pilestrand.blogspot.com/2010/10/na-er-linseprosjektet-i-gang.html?spref=fb Mvh. Erlend Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå