Gå til innhold

Lakkere hovedkort?

Calvinator

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på med en casemod nå og har noen spørsmål rundt det å bruke lakk og eventuelt kontaktlim på et hovedkort.

Jeg lurer først og fremst på om det er mulig å lakkere et hovedkort med vanlig lakk. Eller om det er mulig å bruke en eller annen "grunning" som beskytter elektronikken.

Hvis dette ikke er mulig så har jeg planer om å trekke hovedkortet i carbonduk. Til dette trengs det da kontaktlim, men forhåpentligvis så finnes det vel slike typer lim som ikke er ledende etter de tørker?

Takker for svar!

-C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epoxy leder ihverfall ikke og brukes til å bake inn elektrokomponenter i kapslinger for å få de vanntette, fåes både som lim og maling (2komponent).

Men tenk på at du varmeisolerer komponentene noe så er vel ikke alltid å anbefale.

Carbonduk isolerer vel også ganske bra tror jeg.

For meg høres det ut som om du vil ende opp med en varm PC som alltid lukter litt svidd.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe kaldforsinking på spray. Gir aluminium-look. Bortsett fra at det er metall i den, og at metall leder strøm. Det kan jo hende at om du klarer å kun kle allerede lakkede områder med en slik, at du ikke får kortslutning. Litt halvskummelt kanskje.

Fordelen med metallpartikler i lakken er jo at det nettopp tilfører kjøling. Kanskje jeg har kommet på noe genialt, egentlig??

Endret av G
Lenke til kommentar

Skjønner dilemmaet. Men, det er ikke værre enn å anskaffe, eller teste ut på ett Pentium, eller Pentium II basert hovedkort, som ikke har særlig verdi. Virker det der over en lengre testperiode..

Kanskje til og med måle om temperatur forbedres. :!:

Lenke til kommentar

En får også kobberspray, men jeg tror det er mer lakkmengde enn metallmengde i en sånn, sammenliknet med kaldgalvanisering. Men det er mest basert på subjektiv selvsyn. Metallet viser ihvertfall bedre på kaldgalv. da jeg har sett begge deler som en får hos Biltema. :)

Nesten så jeg fikk lyst å teste dette selv på en kald vinterdag. (lover ikke noe)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...