Thomaes Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei! Jeg har en forsterker liggende så tenkte jeg kunne kjøpe en passiv sub og koble dette til det eksisterende anlegget mitt for å få litt mer futt i lydbildet. Forsterkeren kan levere 4-500 watt i 4 ohm, men står ikke om dette er max eller RMS så vi kan ta en sikkerhetsmargin å tenke at forsterkeren er noe svakere enn dette. Jeg tenkte på å kjøpe en sånn basskasse for bil, men jeg aner ikke om den kanskje ikke egner seg i en hybel, mtp at størrelsen på rommet er noe mer enn en vanlig bil. Dessuten ser jeg av og til på film så den må også greie dette. Jeg trenger ikke så allverdens med bass styrke, så heller at den går lavere ned enn at den spiller høyere. Såklart, hvis det er en som greier begge deler er jo det supert! Takk for svar Lenke til kommentar
fhl Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg tror du har en vanskelig oppgave foran deg. Markedet for passiv er svært lite, og en bilsub vil fungere dårlig innendørs. Det enste jeg kan foreslå, er selvbygg. Frode Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Har ikke tid til dette, så det nærmeste er vel å finne noe på finn.no? Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Har du aktiv subutgång på förstärkaren då? Endret 14. oktober 2010 av mackanz Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har en receiver med sub-out, kobler effektforsterkeren inn der og kobler subben til effektforsterkeren. Sub-out på receiveren har vel (håper jeg) delefilter så effektforsterkeren får uansett bare de gitte frekvensene å forsterke. Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hva med å legge i 500,- og få en brukt utgave av en av markedets beste subwoofer (innen en rimelig prisklasse,selvfølgelig)? http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=69325&cat=12 Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Selv 1500 kroner blir å strekke budsjettet en del, er en student og tenkte på bilsub fordi jeg har en forsterker liggende og fordi det er billig. Dessuten har jeg ikke mulighet til å hente i Fredrikstad. Hvorfor er en bilsub dårlig innendørs egentlig? Forsterkeren jeg har er relativt kraftig og bass er vel bass? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hvorfor er en bilsub dårlig innendørs egentlig? Forsterkeren jeg har er relativt kraftig og bass er vel bass? Du var selv inne på det i første post. En liten bilkupè forsterker de nederste frekvensene mye mer enn et normalt rom gjør. En bilsub ruller mye tidligere av nedover i frekvens og utnytter denne forsterkningen. Dermed får du lite dypbass i et større rom. Avhenging av hvilken bilsub du velger, kan den kanskje modifiseres for å fungere ok innendørs, men da er du tilbake til gjør-det-selv. Frode Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Ah skjønner. Vil de lavere frekvensene bli helt borte eller fungerer det fortsatt? Jeg hører mest på musikk og ser film en sjelden gang, og selv da klarer fronthøytalerne mine å spille (dog en smule lavt) de laveste frekvensene. Er ikke så kresen på kvaliteten, men merker fortsatt at frontene spiller litt for tynt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Om du har subutgang på recieveren, en ekstra forsterker og en bilsub er det jo bare å koble opp og dømme selv. Er ekstraforsterkeren en stereoforsterker? Og hvor mange elementer er det i bilsubben du har? Kan være litt viktig å få klarhet i før du kobler opp. Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Har ikke bilsub, men vurderer som sagt å kjøpe. Aner dog ikke om det er et klokt valg. Forsterkeren er en vanlig stereoforsterker, med mulighet for brokobling av kanalene. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har hørt bilsuber som nesten ikke lager lyd inne, og jeg har hørt bilsuber som "rister skruene ut av bærebjelkene" inne. F.eks denne http://www.mamut.net/dynabel/subdet749.htm med 2*12" ga litt av et trykk inne, men den koster jo mer enn du ønsker. Jeg vet dog ikke hvilke parametre som utgjorde den store forskjellen, men større kasser har en vane av å lage mer lyd inne sammenlignet med små kasser. (selvfølgelig ingen regel uten unntak, men det er min erfaring så langt) Lenke til kommentar
Thomaes Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Ja det er det, jeg har rett og slett ikke plass til så store kasser, og jeg aner ikke hvem som spiller dugent inne. JBL ser jeg har en del basskasser, og dette er jo et kvalitetsmerke. Noen som selges veldig rimelig på finn.no ser jeg. Men takk for hjelpen alle mann! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Skal du ha smått er det nesten umulig å bruke bilkasser, da de små hjemmesubbene ofte har store spesialdesignede forsterkere med equalizers for at det skal fungere i store rom. Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du har tenkt til å bruke en vanlig hjemmereceiver som subforsterker vil du ikke kunne utnytte denne max. En skikkelig hjemmesub yter ofte 300-500w KUN for å drive et element, mens i din forsterker snakker vi kanskje om 100w max for å drive 2 høyttalere pluss en bilsub. Jeg ville sett etter en brukt hjemmesub, vil få mye mer glede av det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du har tenkt til å bruke en vanlig hjemmereceiver som subforsterker vil du ikke kunne utnytte denne max. En skikkelig hjemmesub yter ofte 300-500w KUN for å drive et element, mens i din forsterker snakker vi kanskje om 100w max for å drive 2 høyttalere pluss en bilsub. Jeg ville sett etter en brukt hjemmesub, vil få mye mer glede av det. Kan du ikke bare lese tråden før du svarer neste gang? Eller, i det minste første posten i tråden? Så sparer du både deg selv og oss andre for tid og unødvendige poster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå