Gå til innhold

Summere klokkeslett til antall timer i excel


Sjefern

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg sliter med å legge til en veldig enkel funksjon i excel.

 

Jeg skal bare ha "fra klokkeslett til klokkeslett = antall timer "

 

Jeg prøver å legge inn formel

=SUM((D6-E6))*24 , men det fungerer ikke. Jeg får bare "value"

Samme med: =(D6-E6+(D6<E6))*24

Samme med =SUM(D6-E6+(D6<E6))*24

 

 

 

(Jeg får forresten det uansett hva jeg legger inn i formelen)

 

Jeg prøver å legge inn formel på cellene som skal være tidspunkt tt:mm , men jeg får det ikke til. Jeg høyreklikker og klikker "format cells" , men ingenting skjer. Akkurat som om jeg alldri skulle ha trykket noenting.

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Ikke bruk SUM til annet enn ren summering. Dette er subtraksjon og multiplikasjon.

Så mistenker jeg at du trekker det største tallet fra det minste. Hvis sluttiden står i E6 så blir formelen

=(E6-D6)*24

 

Dette funker fint her med f.eks 12:30 i D6 og 21:45 i E6.

 

Hvis ingenting skjer: Trykker du Enter etter å ha satt ting inn i en celle? Sjekk statusfeltet (nederste venstre hjørne av Excel) og se hva som skjer når du skriver inn, trykker Enter, og evt. når tunge beregninger foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først: Ikke bruk SUM til annet enn ren summering. Dette er subtraksjon og multiplikasjon.

Så mistenker jeg at du trekker det største tallet fra det minste. Hvis sluttiden står i E6 så blir formelen

=(E6-D6)*24

 

Dette funker fint her med f.eks 12:30 i D6 og 21:45 i E6.

 

Hvis ingenting skjer: Trykker du Enter etter å ha satt ting inn i en celle? Sjekk statusfeltet (nederste venstre hjørne av Excel) og se hva som skjer når du skriver inn, trykker Enter, og evt. når tunge beregninger foregår.

 

 

Tusen takk for svar Harald smile.gif

 

Du hadde selvsagt rett i at jeg tok det motsatt vei så fungerte det. Ihvertfall når jeg gjorde det i et blankt ark. Når jeg gjorde det i timelisten vi skal bruke fungerer det ikke. sad.gif

 

Isteden for value eller ############### får jeg nå 00:00 uansett hvilke klokkeslett jeg setter inn. Jeg får forresten "value" før jeg skriver inn klokkeslettene fremdeles. Så noe må jo være galt i skjemaet?

 

Jeg kan heller ikke se at noe skjer i statusfeltet når jeg trykker enter?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Idet du skriver inn i celler står det Enter i statusfeltet. Ingenting skjer da, Excel regner ikke, kode kjører ikke etc. Etter du trykker Enter foregår en beregning av dokumentet, ofterst usynlig raskt, og så står det Ready i statusfeltet. Det er ikke uvanlig å forvente at ting skjer før Enter men det gjør det altså aldri.

 

At resultatcells viser 00:00 betyr at den har fått tidsformat. *24 betyr at du er ute etter desimalformat, så det bør holde å endre tallformat i cella.

 

Står det Value i en formelcelle er årsaken gjerne at en formel fores med tekst istedetfor tall. En tom celle representerer tallverdien 0. Er det mulig at en eller fler av cellene inneholder et mellomrom istedetfor ingenting?

 

PS Edit: du skal også ta med den indre parentesen fra originalen:

=(E6-D6+(E6<D6))*24

den tillater st du har sluttider over midnatt.

Endret av Harald Staff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idet du skriver inn i celler står det Enter i statusfeltet. Ingenting skjer da, Excel regner ikke, kode kjører ikke etc. Etter du trykker Enter foregår en beregning av dokumentet, ofterst usynlig raskt, og så står det Ready i statusfeltet. Det er ikke uvanlig å forvente at ting skjer før Enter men det gjør det altså aldri.

 

At resultatcells viser 00:00 betyr at den har fått tidsformat. *24 betyr at du er ute etter desimalformat, så det bør holde å endre tallformat i cella.

 

Står det Value i en formelcelle er årsaken gjerne at en formel fores med tekst istedetfor tall. En tom celle representerer tallverdien 0. Er det mulig at en eller fler av cellene inneholder et mellomrom istedetfor ingenting?

 

PS Edit: du skal også ta med den indre parentesen fra originalen:

=(E6-D6+(E6<D6))*24

den tillater st du har sluttider over midnatt.

 

 

Du hadde rett i at det var mellomrom i alle radene.... Merkelige greier. Så når de var fjernet og formatert resultatkolonnen som "general" fungerte det utmerket!

 

Tusen tusen takk igjen !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...