KenSogge Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei, jeg går nå VG2 automasjon, og har lyst å ta min videre utdanning i forsvaret. Dette er slik jeg har tenkt det: * GK Elektro * VG2 Automasjon * VG3 Automasjon * Lærling i forsvaret * Ingenørutdanning i forsvaret Men problemet er at jeg ikke vet så veldig mye om det, og det er litt problem å finne noen som gjør det. Så mine spørsmål er: 1. Er det noen plasser det gir med noen fordel å gå VG3? Inn mot å komme inn som lærling i forsvaret? 2. Hvordan er det å få plass som automasjonslærling i forsvaret, hvilke krav stilles det? 3. Hvor mange år må man jobbe i forsvaret etter lærlingtiden (bindetid)? 4. Når man er ferdig og har tatt fagbrev må man ha noe forkurs for å gå som ingenør, eller holder det med å ha fagbrev? 5. Hvilke "veier" har forsvaret innen automasjoningenør? Takk for alle svar støtt gjerne opp svar med linker til sider der det står informasjon om det. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Hei. Jobber litt mot forsvaret av og til med automasjon, men har ikke vært borti at de har egne automasjonsingeniører. Tror de oftest leier inn fagfolk til dette og kjøper tjenester fra andre firmaer. Går da ut i fra at du vil arbeide med f.eks. PLS HMI og roboter. De firmaene jeg har vert borti som arbeider med militært utstyr og automasjon er : Konsberg Gruppen, Tronrud engineering på Hønefoss og NAMMO på Raufoss. Ellers blir det brukt flere underlevrandører og småfirmer i Norge til de få oppdragene som finnes. Hvis du går inn HER så kan du se hva du kan søke på i forsvaret med din utdanning. Men tror at det er lagt opp til noe annet enn det du kansje tenker på. Tror ikke forsvaret driver noe særlig med utvikling, prosjektering, programmering av automasjon , men vedlikehold og drift av våpen og sambandssystemer. Da er det vel Sambandsbataljonen - Bardufoss det som kansje ligger nærmest ditt utdanningsvalg ? Endret 14. oktober 2010 av Glavalavala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå