Gå til innhold

Sover du nok?

Gjest Slettet-Axby2kEH

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er jo en del her inne som detaljstyrer både matinntak og trening og tilskudd for en størst mulig treningsfremgang. En annen viktig variabel i dette er jo søvn, og her mistenker jeg egentlig at mange slurver, eller i hvertfall ikke har et like bevisst forhold til dette som til mye annet rundt treningen.

Så - passer du også på at kroppen får restituert seg ordentlig fra treningen med en god natts søvn? Hvis ikke - prøver du å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å legge meg rundt 22 tiden hver kveld, står som regel opp mellom 6 og 8. Hender jeg sover 1 time etter skolen/før trening hvis jeg er veldig trøtt.

Jeg trenger mye søvn og har tidligere ikke hatt noen problemer med å sove 10+ timer. Kan hende jeg sover litt for mye(?) enkelte dager.

Har blitt mye mer bevisst på søvnmønsteret og det å ha en riktig søvnhygiene nå enn før jeg begynte å lese om styrketrening.

Lenke til kommentar

hvor mye søvn burde man egentlig max ha egentlig?

jeg legger med 21:00 - 21:15 på vanlige dager da det er skole, og må stå opp 6:20, våkner 1-2 ganger om natten og det er jævla irreterenes.

og setter på klokka til 5 over 6, men sover etter 1 min der og sover til 6:20 :p

umulig og si hvor mye jeg sover, siden jeg ikke vet når jeg sovner.. men håper det er nok :p

Lenke til kommentar

Har blitt flinkere i det siste, ble lei av å føle meg trøtt hele dagen og ha mindre energi. Så nå prøver jeg i først omgang å få over 7 timer hver natt, har klart mer enn 8 den siste stunden og sier meg fornøyd med det :)

Det er vel mellom 8 og 9 (ikke mer enn 9) man skal ha som voksen sånn ca? Bra for restitusjonen er det jo absolutt! :yes:

Lenke til kommentar

Blir litt for ofte til at jeg drøyer skolearbeidet, og blir sittende oppe litt for seint med leskene, sånn som nå. Så svaret er: nei!

Men er klar over problemet, og pleier å legge meg tidlig når jeg har anledning til det. Prøver å legge meg mellom 22-23 på kveldene og står opp 6.45. Ofte blir det til at jeg sitter oppe til over kl 23, og nærmere midnatt. Men sover skjeldent mindre enn 6 timer.

Men det er et tema som ofte blir glemt blant alt proteinpulveret og treningsprogrammene her! :D Er noe jeg har begynnt å fokusere mere på i det siste hvertfall, da det egentlig er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Jeg sover minimum 8 timer hver dag, legger meg klokken 23 og sover da til 7. Dette gjelder også i helgene, bare paralellforskyver litt. ;)

Enkelte dager har jeg ingen problemer med å sove fra 22 til 9 hvis treningen har vært hard nok.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Døgnet har for få timer, men prøver å sove minst 7-8timer, 9 timer søvn så er jeg fornøyd. Problemet er at jeg trenger litt tid for meg selv på kvelden, lage middag og slappe av litt i sofaen. Heldigvis ferdig med en litt hard periode på skolen med flere arbeidskrav, tester osv. så dagene spå skolen er ikke like lange lenger :>

Lenke til kommentar

Som regel ikke mindre enn fem timer, men som regel ikke særlig mer heller, dessverre. Står opp halv syv eller syv hver dag, går til sengs en gang mellom kl. 23 og 01. Blir ofte en episode Sopranos eller Dexter i sengen, har ellers generelt vanskelig for å sovne, så de fleste dager vil jeg tippe at jeg sovner en gang mellom 01 og 02.

Jeg vil tro at jeg med fordel kunne sovet mer, men det har hendt at jeg har sovet veldig lenge og kjent med mindre opplagt kontra følelsen jeg har når jeg har sovet en "normal" mengde (normal for meg).

I tillegg tar jeg ZMA, så restitusjonen går jo litt raskere pga det.

Lenke til kommentar

Jeg har generelt et ganske stort behov for søvn, så jeg prøver å få minimum åtte timer søvn i døgnet. Som regel er ikke dette et problem, da jeg til vanlig bor og jobber hos Forsvaret som gjør det lettere å få struktur og orden på søvnmønsteret.

Er jeg derimot hjemme på permisjon, blir ofte ønsket om gjensyn og sosialt samvær med kompiser og famile større enn ønsket om nok søvn, så akkurat her skal jeg medgi at jeg kan bli mye bedre.

Heldigvis (i dette tilfellet) er jeg såpass sjeldent på permisjon, så det er ikke et nevneverdig problem. :thumbup:

Edit: Skriveleif.

Endret av Araketon
Lenke til kommentar

Jeg blir ofte trött i 22:00 tiden, men da er jo ofte dum nok til å sitte oppe 1 eller 2 timer til, og da når jeg legger meg rundt midnatt er jeg ikke trött og sovner mellom 24:00 og 02:00. Så enten får jeg 5+/- timer sövn, ellers sovner jeg rundt 22:00 og våkner pigg og opplagt klokken 07:00.

Nå går jeg også på en veldig "fri" utdanning, som gjör at det ikke blir tatt fravär, så iblandt sover jeg til 9-11, men det er ikke et mål :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...