Gå til innhold

Bruke projektor uten fjernkontroll?

Anbefalte innlegg

Som del av søken etter informasjon prøver jeg å spørre om dette her også.

Jeg jobber på en skole, hvor vi har en projektor i hvert klasserom med tilhørende fjernkontroll. Nå er vi lei av at fjernkontrollene mangler batteri/forsvinner/blir stjålet etc etc.

Vi skal bytte ut en del projektorer nå, og prøver nå å finne ut om det er en måte å bruke projektorene i alle klasserommene på uten å være avhengig av fjernkontroll eller at noen må klatre opp og trykke på projektoren manuelt.

Det ypperlige ville være en projektor som automatisk slår seg på når man kobler til en datamaskin. Men hittil har våre spørsmål rundt dette endt opp ubesvart. Vi har allerede projektorer som VISSTNOK har denne funksjonen, men etter grundig testing har vi ikke fått det til å virke en eneste gang. De slår seg av automatisk helt fint (går i hibernate), men de slår seg ikke på igjen uten hjelp.

Så, er det noen som vet om det finnes en projektor som har en slik funksjon, og som faktisk fungerer, eller har dere noen andre ideer?

Har hørt om noe ala en lysbryter på veggen som sender et signal til projektoren som slår den på, men har ingen anelse om hvor man kan finne informasjon om dette, evt. priser...

Er det noen som vet noe om dette i det hele tatt, eller hvor jeg kan gå for å finne mer informasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fins jo projektorer med kablet remote. Mulig det er noe? Men det ligger vel fare for at elevene ødlegger den også...

Hvorfor har ikke dere en ordning at fjernkontrollen låses i et skuff? Eller er skrudd fast i selve skuffen?

Det å låse fast fjernkontrollen er selvfølgelig en av de tingene vi nå vurderer, men aller helst vil vi ha en løsning som ikke innebærer fjernkontroll i det hele tatt. Så i første omgang prøver jeg å finne ut om det finnes et alternativ.

"Kablet remote" var et nytt uttrykk for meg, hva er det?

Lenke til kommentar

Kablet vil si ikke trådløs/infrarødt. Det går en fysisk kabel opp til selve projektoren.

Vi har ingen trådløse projektorer. Vi har projektorer med VGA kabel. Jeg vet ikke om jeg misforstår deg eller om du misforstår meg, men poenget er altså at vi lurer på om det finnes projektorer som slår seg på av seg selv når en maskin plugges på VGA kabelen. Vi har projektorer som visstnok har denne funksjonen, men det virker ikke. Jeg lurer på om noen vet om det finnes noen som virker.

Edit: Jeg trykket på post svar før jeg var ferdig å skrive xD

Mener du en kablet fjernkontroll som er plugget i projektoren?

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Tipper han mener det ja! Det går en kabel fra prosjektoren og til et kontrollpanel som du f.eks fester i en strømskinne (størrelse med en lysbryter). Herfra kan du gjøre de viktigste operasjonene; skru av og på og endre kilde.

Er sikkert litt forskjellig fra merke til merke...

Lenke til kommentar

Tipper han mener det ja! Det går en kabel fra prosjektoren og til et kontrollpanel som du f.eks fester i en strømskinne (størrelse med en lysbryter). Herfra kan du gjøre de viktigste operasjonene; skru av og på og endre kilde.

Er sikkert litt forskjellig fra merke til merke...

Har du noe eksempel på dette? (en webside hvor det er nevnt e.l.? Jeg finner ingenting...) Har aldri sett noe sånt hos våre leverandører, og jeg lurer på om det finnes noe som passer til alle typer projektorer (også de vi bytter til i fremtiden), og hvor mye det koster.

Rett og slett om det er et aktuelt alternativ for oss.

Takk for all hjelp så langt!

Edit: Hmm... Jeg var inne på Optoma's hjemmesider (vi har en Optoma på et klasserom nå) og fant denne: http://www.optoma.co.uk/projectordetails.aspx?ShowMenu=B&PTypedb=Business&PC=EP783L

Det interessante her er :

Signal Power On

The projector will power on when it receives a signal. Thiseliminates the need to use the "Power" button on the remotecontrol or the projector keypad.

Så det ser ut til at det i teorien finnes projektorer som kan slå seg på av seg selv når de mottar et signal. Spørsmålet er om det virker, og hvor vanlig denne funksjonen er. Får sjekke mer...

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Synes du burde kontakte Optoma direkte og spørre dem hvorfor det ikke funker på prosjektorene dere allerede har, evt hva som er koblet feil. Og i samme farten bli oppdatert på andre produkter som har denne funksjonen og hvor lett den er å få til å fungere. Det løser ting fortere enn å sitte og google gjennom utenlandske forumer, sikkert.

Lenke til kommentar

Synes du burde kontakte Optoma direkte og spørre dem hvorfor det ikke funker på prosjektorene dere allerede har, evt hva som er koblet feil. Og i samme farten bli oppdatert på andre produkter som har denne funksjonen og hvor lett den er å få til å fungere. Det løser ting fortere enn å sitte og google gjennom utenlandske forumer, sikkert.

Jeg har ikke googlet noen utenlandske forumer, det ser jeg ingen grunn til å gjøre ^_^

De projektorene vi allerede har er gamle Toshiba projektorer som vi nå skal bytte ut. De er over 3 år gamle og ble kjøpt inn før min tid. Våre leverandører visste ikke om noen projektorer med denne funksjonen, dermed ble jeg nødt til å lete selv. Jeg har nå funnet en del projektorer hos Optoma som tydeligvis har denne funksjonen, så neste skritt er å ringe leverandøren vår og spørre hvorfor i all verden de ikke visste om disse.

Igjen, takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...