Gå til innhold

Lens not attached - Sigma 70-300

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig fått en rimelig kjedelig beskjed hver gang jeg monterer mitt Sigma 70-300-objektiv til mitt noe aldrende Nikon D40-kamera.

Jeg får "Lens not attached"-beskjed og kan bare bruke objektivet i Manuell-modus, da uten å få stilt inn blenderen.

Har prøvd å google problemet, men har ikke funnet en løsning som ser ut til å ha virket.

Har blant annet kikket på denne guiden, men Sigmaen har ikke en slik knott som vises der.

Denne foreslår å rense kontaktene, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det, og hvilke remedier man evt. skal bruke.

Har ikke hatt mulighet til å teste objektivet på et annet kamera, men kit-objektivet funker helt fint.

Mine spørsmål er dermed; hva skyldes dette, og hvordan kan jeg fikse det?

Jeg tenker å ta turen innom FotoVideo eller en lignende butikk neste uke, om dere ikke har noen forslag jeg kan prøve.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foreslår å rense kontaktene, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det, og hvilke remedier man evt. skal bruke.

Tar du av objektivet ser du noen små kontaktflater både på kameraet og objektivet,ta og gjør de rene litt forsiktig med en fille og litt rødsprit eller kontaktrens.

Vær oppmerksom på støv,er ikke det beste og få inne i kameraet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager sen oppdatering.

Har vært innom to fotobutikker nå, og begge mener objektivet bør sendes til reparasjon om jeg enda har garanti på det. De rengjorde kontaktflatene begge ganger, uten noen forandring. Om jeg ikke har garanti enda koster det minimum 500 kroner bare for å få prisoverslag, og da kan jeg vel egentlig bare se etter et nytt objektiv.

Takk for svar, Nautica!

Lenke til kommentar

Beklager sen oppdatering.

Har vært innom to fotobutikker nå, og begge mener objektivet bør sendes til reparasjon om jeg enda har garanti på det. De rengjorde kontaktflatene begge ganger, uten noen forandring. Om jeg ikke har garanti enda koster det minimum 500 kroner bare for å få prisoverslag, og da kan jeg vel egentlig bare se etter et nytt objektiv.

Takk for svar, Nautica!

La nå for lall del ikke forhandleren "lure deg" med garantibegrepet. Husk at vi i norge har 5 års reklamasjonsrett på alt som er ment å vare i over 2 år, og et objektiv kommer definitivt innunder den kategorien.

Så om du har kvitteringen og objektivet ikke er eldre enn 5 år gammelt så krev din rett. Dvs om du har skadet objektivet selv, for eksempel ved at det fysisk er skadet eventuelt vannskadet så kommer du ingen vei. Men har du ikke det så kjør på, det gjelder å kreve sin rett og ikke gi seg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...