korinterne13 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hva skjer her? Hvordan forholder er ateist seg til dette? http://www.mjl.no/video.php?i=6&q=N Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Nå får jeg ikke sett videoen da jeg er på jobb, men jeg spør allikevel; Hvorfor er det ingen leger som har mistet jobben på grunn av disse helbrederne lurer jeg på? Vi hører stadig at de kan helbrede både ditt og datt, men ingen, jeg gjentar INGEN, har noensinne fremlagt et eneste bevis på at dette faktisk virker! Joda, jeg vet at religiøse tror at dette virker, bare forventet at de skal tro det, men hvis dette HADDE virket så hadde faktisk sykehusene vært fulle av helbredere og tomme for leger. Du også skjønner det ikke sant? Så har du dette med effekten. Dette MÅ utprøves før vi kan slippe dem løs på pasienter nettopp fordi vi ikke vet effekten av dette. Tenk om fjerning av en kreft svulst (som en del helbredere påstår at de kan) fjernet mer da? Tenk om effekten var så stor at den tok livet av folk? Derfor MÅ det prøves, men når vi ikke kan prøve dette på noen måte fordi det ikke virker når vi skal etterprøve disse "effektene" så kan vi heller ikke bruke det til noe. Skjønner du logikken? Heller ikke du tar en hvit umerket pille som noen påstar helbreder både det ene og det andre, gjør du vel? Hvis jesus (eller et par av de som tror på jesus) kan helbrede uten noen form for operasjoner eller lignende, hvorfor har vi da leger? Hadde jo vært kjempefint om dette faktisk virket, men grunnen til at vi fremdeles har leger og sykehus er vel egentlig et vitne på at dette ikke virker på annet plan enn placebo effekten... Og den kan også oppnåes likesterkt på et sykehus! Og hvorfor klarer ikke jesusen å helbrede amputasjoner? 2 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det ville vært mer troverdig om han faktisk kunne bevise, at de historiene han kommer med er sanne. Hvem som helst kan dikte opp slikt!? Morro at de hele tiden prøver å selge "ting som ikke kan kjøpes for penger".. wtf? Og Jesus sa "Jeg er døren"... Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Videoen under er mer konkret. Se hva han fyren faktisk gjør. Bare med magi så får han heiser til å gå opp.. porter til å løfte seg, dører åpnes... Dette er faktisk noe konkret, vi kan se at noe skjer.. Kan du bevise at dette ikke er noe overnaturlig? http://www.youtube.com/watch?v=hqiNL4Hn04A Tomme påstander beviser dessverre fint lite.. Jeg forholder meg til dette på følgende måte: Extraordinary Claims Require Extraordinary Evidence - Carl Sagan edit: trykkfleill Endret 14. oktober 2010 av Tenklitt 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Om man er syk og blir frisk, enten det er Snåsamannen eller Radiumhospitalet som har vært på ferde, dreier det seg om at man har henstilt kroppen i en helbredelsestilstand: man hjelper den til å hjelpe seg selv. Ingen skal få meg til å tro at det finnes akkurat like mange måter å gjøre dette på som legevitenskapen til enhver tid har avdekket, men på den annen side tror jeg ikke på magi. Når folk blir friske på "mystisk" vis kommer det nok stort sett av at forbindelsen mellom fysikk og psyke er mye sterkere enn man skulle tro. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Om man er syk og blir frisk, enten det er Snåsamannen eller Radiumhospitalet som har vært på ferde, dreier det seg om at man har henstilt kroppen i en helbredelsestilstand: man hjelper den til å hjelpe seg selv. Akkurat. Placebo ER viktig i begge deler (Om man kan kalle den henstillingen for placebo da. Troen på at du blir frisk da..) Ingen skal få meg til å tro at det finnes akkurat like mange måter å gjøre dette på som legevitenskapen til enhver tid har avdekket, men på den annen side tror jeg ikke på magi. Når folk blir friske på "mystisk" vis kommer det nok stort sett av at forbindelsen mellom fysikk og psyke er mye sterkere enn man skulle tro. Selvfølgelig er det flere måter, hvorfor skulle det ikke være det? Tror en del av legemiddel vitenskapen er styrt av penger og lite idealisme eller behov for å hjelpe, så ja, selvfølgelig finnes det andre måter enn det som er avdekket der... Å tro at lege middel vitenskapen er ufeilbarig er å tro på julenissen! Men akkurat som deg ønsker jeg også at helbredelse skulle virket, men heller ikke jeg tror på magi. Hadde det vært så enkelt kan jeg ikke se noen hinder for at vi erstattet leger (der en god del er så fulle av seg selv at de er en fare for andre...) med helbredere. Spørsmålet blir da hvorfor det ikke er ansatt noen helbredere på sykehusene rundt om? Og hvorfor dette aldri kan etterprøves... Å si at gud ikke vil at det skal etterprøves blir rett og slett for dumt... OG jeg tror grunnen til at mange religiøse tror blindt på dette er fordi det flukter bra meg hva de VIL tro på. Det passer med jesus og da må det jo være sant da, ikke sant? Hadde de også stilt noen minimale krav til beviser for dette ville det ikke vært en kjeft som hadde trodd på dette med mindre det virker da, men virker det skulle det vel være mulig å bevise det også da? Og kan det bevises så kan det også undersøkes hvor stor effekt dette har... Men enn så lenge har vi null, zipp, nothing å vise til annet enn overbevisningen til folk som i utgangspunktet VIL tro at dette virker fordi det støtter deres "confirmation bias", eller deres "bevis" for at jesus er virkelig. Og slike bevis er dessverre alt de trenger for å tro på helbredelse også.... Endret 14. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
korinterne13 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Men har dere egentlig sett filmen? Her kunne jo ikke legene gjøre noe. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Men har dere egentlig sett filmen? Her kunne jo ikke legene gjøre noe. Ett scenario Person A (som du ikke kjenner) sier: Jeg er syk Person B (som du heller ikke kjenner) sier: Jeg kan helbrede deg A - ok B - BAM du er helbredet A - Wow, det funket! Dersom du er så naiv at du ikke tror mennesker kan enten begå blanke løgner, eller tar feil i ett øyeblikk.. så kan du selvsagt tro på historier som dette.. Men bruk litt fornuft Lenke til kommentar
korinterne13 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Det er i så fall fryktelig mange lystløgnere der ute http://www.mjl.no/art.php?t=v Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Var det ikke dette magasinet han kvakksalveren Pedersen var med i? Som har "helbredet" svært mange ved bønn? Vel, moren min gikk til han og var alvorlig kreftsyk. Han fortalte henne at hun hadde masse "giftstoffer" i kroppen og at tangvann fra Japan skulle helbrede henne, samt hjelpen av Jesus og Gud. Hun døde en særdeles smertefull død bare et halvår senere. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 La meg være helt eksplisitt: Ingen supernaturlige krefter har NOENSINNE helbredet noe som helst. Troen på det kan hjelpe til, men det er akkurat det samme som bruk av placebo-medisin. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har i tidligere innlegg skrevet litt om hva Bibelen sier om helbredelse, repeterer noe av det jeg har skrevet. Når vi studerer Bibelen, finner vi mange avgjørende forskjeller mellom de helbredelser Bibelen forteller om, og de helbredelser som blir utført i dag. Jesus og hans disipler tok seg for eksempel aldri betalt for å helbrede. Jesus lærte: «For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det.» (Matteus 10: 8) På den måten fulgte de Elisjas eksempel. Han ville ikke ta imot en gave fra en mann som het Na’aman, som han helbredet for spedalskhet. (2. Kongebok 5: 1, 14—16) Når de som helbreder ved bønn i dag, tar seg betalt for å helbrede, ignorerer de derfor denne bibelske presedens. Det er også verdt å merke seg at de helbredelser som ble utført i bibelsk tid, var enten spontane eller inntraff i løpet av kort tid. Da apostelen Peter så en mann «som hadde vært lam hele sitt liv,» sa han til ham: «I Jesu Kristi, nasareerens navn befaler jeg deg: Reis deg og gå!» Beretningen forteller videre: «Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, kunne stå og gikk så omkring.» (Apostlenes gjerninger 3: 1—8) Du kan lese om andre eksempler i Apostlenes gjerninger 5: 15, 16 og 14: 8—10. Men er det ikke så at den mirakuløse gaven å helbrede var vanlig blant de første kristne? (1. Korinter 12: 9) Jo, men det var en god grunn til at det fant sted mirakler på den tiden. Det kjødelige Israel var Guds utvalgte folk i 1500 år, men i det første århundre av vår tidsregning ble Israel forkastet på grunn av mangel på tro og ble erstattet av den nye kristne menighet. De første kristne trengte spesiell hjelp for å bli styrket i troen og for å vise verden at de hadde Guds støtte. Det var derfor de mirakuløse gaver, deriblant helbredelse, ble gitt den kristne menighet i dens barndom. Disse mirakuløse gavene tjente som «et tegn» for dem som ikke trodde, og som et middel til å bygge opp troen hos de troende. (1. Korinter 14: 22) Nå, nesten 2000 år senere, befinner imidlertid ikke kristendommen seg lenger i sin barndom. (Jevnfør 1. Korinter 13: 9—13.) Bibelen har vært fullført lenge og finnes i millioner av eksemplarer. Så kristne kan i dag med letthet vise at de har støtte for det de lærer, i Bibelen, og veilede de vantro ut fra den. Mirakuløse tegn er ikke lenger nødvendige. Paulus sa videre at overnaturlige gaver skulle «opphøre». (1. Korinter 13: 8) Slike gaver ble bare gitt videre direkte eller i nærvær av Kristi Jesu apostler. (Apostlenes gjerninger 8: 18—20; 10: 44—46; 19: 6) Etter apostlenes død opphørte de mirakuløse tegnene. Mirakuløs helbredelse skulle være et «tegn» på Guds støtte. (Apg 4: 22, 29, 30) De som ikke ville godta dette tegnet, var åndelig blinde og døve. (Jes 6: 10; Joh 12: 37–41) Siden de helbredelsene Gud stod bak, altså skulle tjene som et tegn for ikke-troende, ble de i alminnelighet ikke utført til gagn for dem som allerede var kristne. Da Timoteus hadde problemer med magen, ble han derfor ikke helbredet på mirakuløst vis – Paulus nøyde seg med å anbefale ham å bruke litt vin av hensyn til sin lidelse. – 1Ti 5: 23. Gud kan la dem som angrer sine synder, bli fullstendig helbredet i åndelig forstand. Det innebærer at de på nytt oppnår hans gunst og kan nyte hans velsignelser. (Jes 19: 22; 57: 17–19; Jer 33: 6) Virkningen av en slik helbredelse er at svake hender og vaklende knær blir styrket, at blindes øyne blir åpnet, at døve får hørselen tilbake, at halte får full førlighet og stumme får talens bruk, i åndelig forstand. (Jes 35: 3–6) Bibelen viser hvordan åndelig syke mennesker kan bli helbredet. – Heb 12: 12, 13; Jak 5: 14–16; Åp 3: 18. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det hjelper lite å sitere fra en gammel bok, en bok som etter all logikk er langt mindre troverdig enn en fortelling fra en av pasientene til Snåsamannen. For det er tross alt det alt er, fortellinger. Det beviser ikke en eneste ting og vi VET med Vitenskaplige sikkerhet hvor enkelt det er å overdrive sånt, samt hvordan en fortelling kan spa på seg og til slutt handle om noe helt annet, bare etter et par-tre mellomledd. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 For en fantastisk morsom side den videon er hentet fra. Likte spesielt posten med ukens mirakel. En ting jeg lurer litt på, denne mannen tjener 15,5 millioner kr i året på sine helbredelser... Hva ville Jesus sagt? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) *** En ting jeg lurer litt på, denne mannen tjener 15,5 millioner kr i året på sine helbredelser... Hva ville Jesus sagt? Jesus ville antegelig ha sagt at den mannen hadde like stor sjans til å komme til himmelen som alle andre har til å tre en smørklatt inn i ræva på en villkatt med hjelp av en varm strikkepinne... Eller var det en kamel mellom et nåløye? Det hele er så forvirrende... Endret 14. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 *** En ting jeg lurer litt på, denne mannen tjener 15,5 millioner kr i året på sine helbredelser... Hva ville Jesus sagt? Jesus ville antegelig ha sagt at den mannen hadde like stor sjans til å komme til himmelen som alle andre har til å tre en smørklatt inn i ræva på en villkatt med hjelp av en varm strikkepinne... Eller var det en kamel mellom et nåløye? Det hele er så forvirrende... Hvor tar du det fra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå