rtoevik Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Da jeg er i den heldige situasjon å ha bosatt meg nær hustadvika (værhard plass på nordvestlandet), trenger jeg nå en båt som kan gi meg og mine litt ly for vær å vind. Noe som det er mye av på disse breddegrader. Jeg har i lengre tid trålet gjennom finn for å se hva som er på markedet og det ser ut til at det er flere aktuelle kandidater i min prisklasse rundt 350k, som f.eks: Quicksilver, Ørnvik, Jeannau, Benetau(tror det er sånn det skrives). Da jeg ikke har erfaring som småbåteier henvender jeg meg til den kompetansen som finnes her på forumet. Jeg er forøvrig sjømann men har drevet lite med så små båter. Bruksområdet er som dere forstår hobbyfiske gjennom hele året, derav trenger vi en båt der man har mulighet til å komme seg inn når det er kaldt og vått. Selvlensende dekk er en selvfølge og utenbordsmotor er foretrukket. Fartspotensiale bør være en marsjfart på minimum 20knop(er noen mil å kjøre til de beste plassene). Så hva skal man velge? Jeg kjøper det som kommer ut av båtmagasiner men der finner jeg like mange meninger som magasinet har sider. Punkter som i et magasin er positivt blir satt som minus i et annet. Takker for alle meninger og forslag. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Så du trenger en båt med litt størrelse? I din prisklasse er det forholdsvis mye å velge blant, men du må dessverre utelukke båter som Targa og Nordstar grunnet for høy pris. Ryds 23 WA, Uttern C68 eller Ryds 20 Family. Finnmaster 61 CA, Flipper 630 CC og Yamarin 59 C ser også lovende ut. Ryds 23 WA er kanskje ikke helt det du kikker etter, men jeg valgte å slenge den med likevel. Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Har sjekket ut de båtene du nevnt ovenfor men ingen falt desverre i smak. Er ikke helt begeistret for de båtene der man må gå gjennom innredningen sånn som på eksempelvis finnmaster! Yamarin 59C har vel egentlig den beste løsningen av de som nevnes, den harfortsatt litt plass igjen på akterdekket! Båter som uttern C68 blir litt for fin igjen! ser ikke for meg å sløye torsk i innredningen på den:-) Ryds 23 WA har forsåvidt en grei løsning men er redd den kommer til kort på værharde dager. Håper egentlig å unngå kalesje. Som dere forstår er jeg kresen på båtvalg. Drømmen er en Viknes 880 men det blir lenge til jeg tar meg råd til det(ca 1 mill). får holde med en båt til 1/3 av den prisen. Båter som Tagra Nordstar eller minor er desverre uoppnåelig på nåværende tidspunkt. Med huslån til langt over pipa er det begrenset hva man kan bruke! Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Kunne Merry Fisher Marlin falt i smak (det er vell kanskje Jeannau?)http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24680065 Selv har vi en NordStar Patrol 28, og er storfornøyd med den! Greit at den er 1.5 mill dyrere enn hva din båt skal være, men med tanke på båttypen.. WA er praktisk og ser bra ut, i følge meg. Jeg ville egentlig styrt unna utenbordsmotor, men det er da bare en mening jeg har. Har ikke erfart at utenbordsmotorer holder så veldig lenge uten godt vedlikehold, og hvis du skal bruke båten hele året ville jeg gått for innenbordsmotor (også med tanke på avgiftsfritt drivstoff ved kjøp av dieselmotor, noe som sikkert vil komme til gode når du skal bruke båten såpass mye). Styr unna kalesje - dette er noe DRIT! Gå for skikkelig styrehus med styreposisjon ute og inne. Håper det var til litt hjelp! Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Ja Marlin 6 ser absolutt potent ut, Tror det er en båt som kan være tilsvarende Quicksilver pilothouse 640 hva angår utsyr og kvaliteter. Holder fortsatt en knapp på utenbordsmotor. Dere er vel enig i at det er sabla enkelt å ta med seg motoren til verkstedet når man en gang må dit? Greit, så veier en 100hk motor litt men jeg har tilgang til kai og kran. Innenbordsmotorer blir verre å ta med seg! Jeg skal til dels si meg enig i utsagnet om drivstofføkonomi. men jeg tror ikke det er en så stor forskjell at det blir utslagsgivende på småbåtbudsjettet! Jeg ser vi begge har samme inntrykk og mening angående kalesje. Som du, ønsker jeg en båt som kan ligge ut vinter som vår, selv om det regner sidelengs! Misunneslesverdig båt du har vbjornevik, Blir nok en stund til jeg kan satse på noe i den prisklassen (satser fortvilet på lottoen men går nok ikke inn denne helgen heller). Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hva med Bella 580? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24979873 Utenbordsmotor, fin fart, under 300.000. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Eventuelt en Hansvik 18 Combi? Disse får du jo til under 200.000 Eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24772939 Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Eventuelt en Hansvik 18 Combi? Disse får du jo til under 200.000 Eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24772939 Den var jaggu ikke dum!!! tror kanskje det kan være en aktuell kandidat. Hansviken stiller med de kriterier jeg har. Skal se om jeg kan få med meg kjerringkjeften også. Takk for tips. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Sett på Arvor 215? Innenbordsmotor da, men var å så på en i dag Stort dekk til fiske, og en praktisk båt er det. Likte ikke heelt dørken på den, da det stakk opp en "klomp" midt i båten (sikkert pga innenbordsmotoren). http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23945672 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Quicksilver har jeg også sett på. Men har hørt negative ting om de minste modellene. De skal visstnok være for små med tanke på hvordan de tar bølgene (for små båter altså) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå