Gå til innhold

Ingen som tør å stå for hva de skriver her?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, men blir man tatt mere seriøst hvis man står frem med fullt navn og bilde da?

Og man blir vel mere ansvarlig og bevisst på hva man skriver, når man står frem med navn og bilde, og ikke anonym hvor man bare kan si hva som helst uten å være knyttet til det.

http://www.verdidebatt.no/ bruker man bare fullt navn. Det er sikkert en av årsakene til at det forumet er mye mere sakelig og seriøst, enn dette forumet som nesten er mere oppgulp av fordommer, latterligjøring og drittkasting enn sakelig diskusjon.

Lenke til kommentar

Åja, men blir man tatt mere seriøst hvis man står frem med fullt navn og bilde da?

Og man blir vel mere ansvarlig og bevisst på hva man skriver, når man står frem med navn og bilde, og ikke anonym hvor man bare kan si hva som helst uten å være knyttet til det.

http://www.verdidebatt.no/ bruker man bare fullt navn. Det er sikkert en av årsakene til at det forumet er mye mere sakelig og seriøst, enn dette forumet som nesten er mere oppgulp av fordommer, latterligjøring og drittkasting enn sakelig diskusjon.

Det er jo det som er morsomt. Hvis du kun vil snakke seriøst bør du gå ut og preke face to face

Lenke til kommentar

Vi verdsetter anonymiteten - til de som ønsker den. Noen av oss er her med fullt navn, andre ikke.

Fora som krever fullt navn umuliggjør en bred debatt. Har blogget om det her: http://flagglima.com/?p=1762

Leser du den tror jeg du vil se at det eksisterer et behov for anonym debatt - og at det kan ha verdi. :)

“Man is least himself when he talks in his own person.

Give him a mask, and he will tell you the truth.” – Oscar Wilde

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du må jo se på hva slags type forum du er på også. verdidebatt.no har en helt annen brukermasse enn hva du finner på diskusjon.no, her har du alt fra humorforum og seksualforum til spill og data, dette går videre til motor, religioner osv. Jeg registrerte meg utelukkende p.g.a jeg ønsker å delta i Off Topic, Seksualitet og Spillforumene, men det hindrer ikke meg fra å ta å poste andre steder. Dette gjelder alle, dermed vil du aldri kunne få alle her til å poste med fullt navn. Det er lettere å bli "gjenkjent" om man bruker et nick alle steder, enn å bruke fullt navn, om et forum som spillforumet er der man henger mest.

Samtidig hjelper anonymiteten gjerne til å poste ting man vanligvis ikke ville postet, dette behøver ikke nødvendigvis å være negativt. Jeg hadde et brukernavn før som gikk på navnet mitt, dette har jeg ikke lenger, rett og slett fordi jeg poster ting her, som ingen vet om meg. Den friheten jeg har til å være anonym, og dermed kunne poste dette benytter jeg meg av med glede.

Alikevel, om du hadde møtt meg ansikt til ansikt og spurt meg samme spørsmål som jeg svarer på i tråder på forumet ville jeg sagt det samme, og det tror jeg faktisk også de fleste over en viss alder, eller over snittet i topplokket ville gjort. Mulig jeg er naiv, men trives med det :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Ikke glem at dette forumet er stort. Hvis du skulle rote deg bort i kategorien med navn Offtopic vil du raskt skjønne at å poste med fullt navn og bilde ikke nødvendigvis vil bidra til at du blir tatt mer seriøst.

Du har sannsynligvis rett i at andelen useriøse poster ville sunket hvis man måtte signere med fullt navn, men jeg mener ikke forumet er så ille at dette er nødvendig.

Endret av Runar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser begge sider i saken, og jeg tror selv jeg hadde likt å se og vite navnet på den jeg diskuterer med, men jeg føler meg selv tryggere, og smartere når jeg gjemmer meg bak en ip-adresse heller enn ett virkelig navn.

Jeg har selv nytt mye at anonymitet, og jeg respekterer at folk vil forbli anonyme, jeg ønsker likevel at de som skal komme ut med navn, skal få lov til det. Nå, jeg er selv ikke altfor glad i å spre navnet mitt overalt, ettersom at jeg er en internett-aktivist for cannabis, hadde jeg vist ansiktet mitt her, og kjent meg igjen, er jeg redd det kunne ha fått dårlige konsekvenser.

Men forstår begge deler godt. Dessuten har flere mennesker funnet adressen min, bare ved å sjekke brukernavnet, så jeg er ikke lenger redd for noe anonymitet, men forstår andres behov.

Lenke til kommentar

Vi verdsetter anonymiteten - til de som ønsker den. Noen av oss er her med fullt navn, andre ikke.

Fora som krever fullt navn umuliggjør en bred debatt. Har blogget om det her: http://flagglima.com/?p=1762

Leser du den tror jeg du vil se at det eksisterer et behov for anonym debatt - og at det kan ha verdi. :)

“Man is least himself when he talks in his own person.

Give him a mask, and he will tell you the truth.” – Oscar Wilde

Bra skrevet Dotten! Da skjønner jeg at anonymitet på forum er en god ting.

Lenke til kommentar

Du har fått med deg at dette er et internettforum, og ikke skjema for leserbrev i den lokale blekka?

Helt siden nettets barndom har det vært vanlig å bruke et "nick". Det er faktisk sjeldent det blir opprettet en konto med fullt navn.

Eller er det bare forum-kultur med kallenavn og anonymitet?

Selvsagt er det forumkultur her... dette er et forum.

At "bildene" våre ikke ligner oss, vel... det du snakker om kalles en avatar. (http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(computing))

Kanskje på tide å bruke litt mer tid på caplex/google, og litt mindre tid på å lese boka som som har fler revisjoner en Linux og windows har builds? ;)

Edit: Vil du ha seriøse diskusjoner, så finner du det i hovedkategoriene. Dette er et tech-forum, og da bør man ikke forvente å finne utelukkende seriøse debatter i kategorier som denne. Teknologi og vitenskap går sjeldent bra sammen med de litt mer...ehhh, svevende emnene :whistle:

Endret av formann
Lenke til kommentar

OK soulless men tror ikke man har lov til å poste slik informasjon uten samtykke fra personen..

Uansett så tror jeg folk mye mer av sitt sanne jeg med anonymitet. Ikke nødvendigvis masse negative kommentarer, men heller at man forteller ting som kanskje man ikke ville fortalt så raskt i ordentlige settinger. Kanskje man bruker en helt annen "tone" når man skriver online.

Generelt så kan det også bare være følelsen av at man ikke knytter navnet sitt til alt på internett, at man kan bare slappe av og ikke tenke på det når man skrur av maskinen. Man er jo tross alt ikke anonym i noen andre sosiale situasjoner.

Lenke til kommentar

Problemet Jon Kristian er at jeg som ateist vet ikke med sikkerhet hvordan min familie vil behandle meg dersom det kommer på bygda at jeg er skarp motstander mot religioner og da spesielt kristendommen siden den er oss norske ateister nærmest.

Jeg har troende i familien og de behandler jeg med dypeste respekt på alle måter, men jeg tviler på at jeg vil bli akseptert på samme måte tilbake.

Men du får meg faktisk til å vurdere saken på nytt. Er det virkelig slik at noen i min familie ikke vil respektere meg og mitt syn da kan de egentlig bare ha det så godt. Jeg vurder som sagt saken kraftig og jeg skal ut av den Norske kirkes manntall før året er omme. (den skal du få kreditten for ;) )...

Jeg forsøker ikke å spille martyr på noen måte, men det er en erkjennelse at vi ateister er blitt demonisert og fått paralleller trukket opp mot forrige århundrets massemordere! Spesielt av dere kristne Jon Kristian!

Dette her Jan K. var et ganske fattig forsøk på å ta personen bak meningene og ikke saken.

Endret av Firebird (TMG)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anonymitet har både fordeler og ulemper. Nettdiskusjon under fullt navn slår meg som litt risky og egentlig unaturlig for alle andre enn offentlige personer som er vant til at utsagn blir tatt vare på: skifter man mening slipper man som regel å måtte forsvare sin gamle, og sånn bør det være. Diskuterer man derimot under fullt navn på nett, vil man ha et blodspor av gamle utsagn hengende ved seg til det eventuelt blir slettet. Dessuten er Google blitt populært blant arbeidsgivere. Jeg tviler på at sjefene jeg har arbeidet under har vært enige med meg i alt jeg mener. Helt naturlig, men de trenger ikke få det i fleisen når de vurderer ansettelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående potensielle fremtidige arbeidsgivere som kan filtrere meg vekk på bakgrunn av mine meninger (jeg er tross alt ikke anonym) anser jeg det egentlig som en positiv sak. Jeg slipper å bli hyret inn av noen som - om de hadde visst mer om mine meninger - ikke ville ansatt meg.

Samtidig slipper jeg bryderiet med å bli kalt inn til intervju til arbeidsgiver jeg ikke ville jobbet for. :)

Samtidig - vi lever i et samfunn hvor man kan bli drept for å publisere noe så trivielt som en satirisk tegning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I nettets litt eldre dager på usenet var det ikke uvanlig å se såkalte "it proffesionals" legge ut tekniske spørsmål på usenet som:

"I am runnig SUN 1.2.3 with application ABC and network configuration so and so with firewall settings opened to allow traffic for that particular application with version 2.1"

Usenet stemplet meldinger med IP addresse.

Altså har hvilken som helst av (på den tiden) de 20 000 brukerene av nettet muligheten for å vite akkurat hvilken PC som kjører akkurat dette softwaret med denne typen hardware og (med litt research) disse sårbarhetene.

Av og til lurer jeg på om det finnes grenser for menneskelig idioti, men det har det tydeligvis aldri gjort, og ser ikke ut til å bli bedre.

Det finnes en veldig god grunn til at de aller fleste bevarer sin ytterst sårbare anonymitet så langt det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...