Gå til innhold

Blokkere torrent trafikk for hybel


Anbefalte innlegg

Ønsker at hybel leilighet skal kun ha tilgang til enkel surfing, epost, ftp, msn, nettbank etc..

 

Er det mulig å blokkere torrent trafikk, ved å blokkere alle porter ved å tillate disse:

 

Deretter åpne disse portene;

21/tcp open ftp

22/tcp open ssh

25/tcp open smtp

80/tcp open http

443/tcp open https

1863/tcp open msn

8080/tcp open http-proxy

 

evnt for mere kryptert epost kobling finnes disse portene (klipp og lim):

---

IMAP is port 143

IMAP-SSL is port 993

POP is port 110

POP-SSL is port 995

 

SMTP and SMTP-SSL is on ports 25, 587 and 465. Port 587 has to be SSL, and port 465 is enforced TLS-wrapped and is generally used by Outlook users.

---

 

Det er jo mulig for torrent klientene å benytte 1863 og 8080 portene, men dette er vel lite sannsynlig at den gjør - eller ?

 

Andre som har erfaringer med slikt ?

Endret av stighenning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om eieren av linja til syvende og sist ikke er juridisk eller moralsk ansvarlig for hva en hybelboer måtte bruke den til, vil han i verste fall måtte gå gjennom mye trøbbel før det kom på det rene. Hvis problemet snarere er at leietakeren legger beslag på hele linja, er det vel bare å be ham stille inn programvaren eller ta forholdsregler selv hvis utstyret tillater det (begrense båndbredde i ruter, f.eks.). Det er vanskelig/umulig å blokkere enkeltprogrammer på denne måten, særlig hvis den du blokkerer det for er noenlunde datakyndig.

Lenke til kommentar

Dra den der "Du er da ikke ansvarlig for hva andre gjør" gjennom rettsapparatet - så ser du fort at det er greit å være føre var og hindre ulovligheter istedet.

Helt greit at det er lover å regler for å verne og beskytte, men å praktisere dem er noe helt annet.

 

Dog - forstår jeg hva du mener med at du ikke ønsker å leie der. Med andre ord så kan leietaker godt leie egen linje om de vil - men det koster i stedet for å få enkel tilgang. Men dette er utenfor meningen og poenget med denne tråden.

 

Men skjønner at torrent programmene kan bruke hvilke som helst port - så da er det jo greit, og man må bruke verktøy (firewalls) eller linux distro som kjører analyse på pakkene som går igjennom og blokkere de som inneholder torrents. (det blir for heavy...)

 

...og ja, jeg vet det finnes andre lovlige torrenter osv. Vil bare hindre at linja blir missbrukt :-)

Lenke til kommentar

Det virker som om dette er en vanlig problemstilling blandt huseiere.

Jeg ser at det er viktig med internett tilgang for de som leier hos deg, samtidig som man ikke har lyst til å stå ansavarlig for leieboers aktiviteter på nettet eller at leieboeren brukere hele linja til nedlasting.

 

Hvilke muligheter du har, avhenger litt av hvilken ISP du har.

 

Hvis din ISP leverer et enkelt modem og gir ut ip'er med DHCP er saken ganske enkel:

Koble modem og to routere til en switch (WAN porten på routerne).

Da har du allerede skilt ut hybelen fra ditt lokale nettverk, samtidig som hybelen vil ha en annen ekstern IP-adresse (som kan hjelpe ved spørsmål om ulovligheter).

Du kan på leieboerens router blokkere det du vil av porter og strupe båndbredden, uten at det påvirker deg selv.

 

Resultat:

Leieboeren får tilgang til internett, e-post og de vanlige tjenestene, men med begrensede muligheter og båndbredde.

Du får den båndbredden du trenger til enhver tid, vet utifra ip-adresse hvem som har bedrevet ulovligheter på linja di og mulighet til å blokkere uønskede tjenester for leieboeren.

 

 

 

Vil leieboeren nettlinje uten disse begresningene? Da får han leie sin egen linje ;)

Lenke til kommentar

Veldig bra poeng. 2 routere rett i en switch fra modemet -hmm.. Det skal jeg sannerlig prøve på og se hvordan dette fungerer.

 

Idag har jeg;

 

modem -> router 1 -> switch -> router 2 -> hybel.

 

Det blir dobbel NATing, brukeren ser ikke mitt nett og jeg ser ikke hans.

(har prøvd å tvinge bruk av samme IP adresse range etc (router2), men får ikke tilgang til mine servere (router1) når jeg er på hans nett)

Lenke til kommentar

Inkl.internett - eller inkl. enkel internett tilgang for å surfe, epost, msn.

 

Men greit, da vet jeg at man må være presis i annonsen :-)

Og kontrakten, og sørg for at du understreker ovenfor leietaker hvilke begrensnigner du har satt. Og gjør det _tidlig_ ikke kom med det den dagen dere skal skrive kontrakt.

Når det gjelder porter så er det håpløst å stenge enkelte av dem, da man som sakt kan bruke alle porter til torrents. Dog er det en del porter som jeg ikke så på listen din som jegge ville latt stå åpen, feks de som blizzard bruker på wow og SC2, samt de vanligste til Steam.

 

Der jeg leide hybel måtte jeg skrive under på en avtale om at internett ikke skulle brukes til ulovligheter. Dette er kanskje en god idè?

Der har du jo en mye enklere løsning:)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

De fleste på dette forumet kan nok torrents.

Meningen er nettbruk, men ønsker du mere - så må du skaffe egen linje. Og endel ønsker ikke det. (altså foruten oss på forumet som bruker data aktivt)

 

..alle har forskjellige behov - dette blir jo akkurat "litt" som TV, ønsker du flere kanaler må du abonnere selv. Det er jo ingen selvfølge at du skal få ALT bare fordi du har inkl.TV i leien. Dog ser jeg at Internet er litt mere tvetydig...

 

Det blir som å si at vi har IP telefon, og du kan ringe alle fast telefoner - fordi det er gratis, men du får ikke lov å ringe Mobiler, for det koster penger. Er jo greit for de som leier det også...

 

Jeg ser problemet med at det er flere applikasjoner, som steam, spilling etc.. som krever mere åpne åporter - hmm.. da faller det tilbake på at alt bør være åpen men at det ikke bør foregå ulovligheter, evnt. at da må bredbåndet snevres inn for at torrent etc ikke skal kvele bredbåndet.

 

Tror nok enten at de må koble en linje opp selv - eller at de signerer på avtalen om at det ikke skal brukes til ulovligheter.

 

Uansett takker jeg for bidrag, fint å se forskjellige synspunkter, både måter å gjøre det på og at det kan virke veldig teit å sette begrensninger etc..

Lenke til kommentar

Mye merkelige oppfatninger her.

 

Utleier (dvs juridisk eier av linjen) er ansvarlig for all bruk av den. Om leierboeren benytter linjen til ulovlig virksomhet vil (selvfølgelig avhengig av situasjon) både leieboer og utleier kunne bli straffet.

 

Utleier har også all rett til å kontrollere og legge restriksjoner på bruken av linjen (det er tross alt hans linje), men man bør selvføgelig informere om slikt i leiekontrakt. Om man ikke informerer om det kan en leieboer muligens pårobe seg at det er vesentlige mangler men det blir litt for juridisk for min del.

Lenke til kommentar

De fleste på dette forumet kan nok torrents.

Meningen er nettbruk, men ønsker du mere - så må du skaffe egen linje. Og endel ønsker ikke det. (altså foruten oss på forumet som bruker data aktivt)

 

..alle har forskjellige behov - dette blir jo akkurat "litt" som TV, ønsker du flere kanaler må du abonnere selv. Det er jo ingen selvfølge at du skal få ALT bare fordi du har inkl.TV i leien. Dog ser jeg at Internet er litt mere tvetydig...

 

Det blir som å si at vi har IP telefon, og du kan ringe alle fast telefoner - fordi det er gratis, men du får ikke lov å ringe Mobiler, for det koster penger. Er jo greit for de som leier det også...

 

Jeg ser problemet med at det er flere applikasjoner, som steam, spilling etc.. som krever mere åpne åporter - hmm.. da faller det tilbake på at alt bør være åpen men at det ikke bør foregå ulovligheter, evnt. at da må bredbåndet snevres inn for at torrent etc ikke skal kvele bredbåndet.

 

Tror nok enten at de må koble en linje opp selv - eller at de signerer på avtalen om at det ikke skal brukes til ulovligheter.

 

Uansett takker jeg for bidrag, fint å se forskjellige synspunkter, både måter å gjøre det på og at det kan virke veldig teit å sette begrensninger etc..

 

Jeg ville gjort:

- Avtale om at nettet ikke skal brukes til ulovligheter.

- Klausul om at jeg kan begrense nettbruken demmes dersom det påvirker min egen båndbredde.

 

Spesielt den siste er etter min mening viktig. Så lenge leieboer viser hensyn og holder alle "større nedlastinger" til natt og evt dagtid. Da du kansje sover og evt er på jobb, så bør dette gå bra. Dersom han derimot stjeler hele linja i primetime (15-24), så kan du justere ned hastigheten.

 

Feks mitt brukermønster, som vanlig student er oftest surfing, spotify, og spilling. Men, Av og til så er det jo større ting som feks installere spill fra steam. Med cappet linje så ville dette tatt lang tid, og da hadde det for min del vært flott om jeg kunne sette dette på om natten, når jeg veit det ikke plager noen.

 

Mulig jeg er naiv men jeg synes det er bedre å si fra først, og så reagere dersom dem driter i avtalen og det jeg sier.

Lenke til kommentar

Mye merkelige oppfatninger her.

 

Utleier (dvs juridisk eier av linjen) er ansvarlig for all bruk av den. Om leierboeren benytter linjen til ulovlig virksomhet vil (selvfølgelig avhengig av situasjon) både leieboer og utleier kunne bli straffet.

 

Utleier har også all rett til å kontrollere og legge restriksjoner på bruken av linjen (det er tross alt hans linje), men man bør selvføgelig informere om slikt i leiekontrakt. Om man ikke informerer om det kan en leieboer muligens pårobe seg at det er vesentlige mangler men det blir litt for juridisk for min del.

Eieren av en bil er ansvarlig for alle ting som kan forekomme med den? F.eks. skal eieren i fengsel om noen stjeler bilen og kjører ned en person?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...