Gå til innhold

Moderne apostel

Anbefalte innlegg

Kan jeg få ta opp en annen ting jeg synes er trist i sammenhengen med at noen tror man kan bli helbredet av bønn.Jeg har en lidelse som er ganske alvorlig-den er kronisk og arvelig.Min svigermor tror jeg er syk fordi jeg ikke er god nok for gud-spesielt siden hun ber for meg og han ikke gjør meg frisk så må det være slik at jeg får som fortjent.

Men jeg har prøvd å forklare for henne at sykdommen min har en fysisk årsak-jeg synest ikke synd i meg selv og klarer fint å hanskes med dette.Jeg har lert mange ting om mennesker -følelser og samfunnet og ikke minst meg selv i denne sykdomsprosessen .hun sjønner ikke at jeg ikke ser på dette som værre en en fysisk ting.Ok det er kansje personligheten hennes som gjør henne så dramatisk,men slike ting sårer meg.

Viss hun sier hun har bedt for meg en gang til så smeller det her.

Her er det masse om emnet:

http://www.bibelundervisning.com/undervisning-pa-mp3/158-mp3-helbredelse.html

Gud sier det er opp til han og dømme.Er det nå jeg skal si gud tilgi moderne appostel for han vet ikke hva han gjør????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg få ta opp en annen ting jeg synes er trist i sammenhengen med at noen tror man kan bli helbredet av bønn.Jeg har en lidelse som er ganske alvorlig-den er kronisk og arvelig.Min svigermor tror jeg er syk fordi jeg ikke er god nok for gud-spesielt siden hun ber for meg og han ikke gjør meg frisk så må det være slik at jeg får som fortjent.

Men jeg har prøvd å forklare for henne at sykdommen min har en fysisk årsak-jeg synest ikke synd i meg selv og klarer fint å hanskes med dette.Jeg har lert mange ting om mennesker -følelser og samfunnet og ikke minst meg selv i denne sykdomsprosessen .hun sjønner ikke at jeg ikke ser på dette som værre en en fysisk ting.Ok det er kansje personligheten hennes som gjør henne så dramatisk,men slike ting sårer meg.

Viss hun sier hun har bedt for meg en gang til så smeller det her.

Her er det masse om emnet:

http://www.bibelundervisning.com/undervisning-pa-mp3/158-mp3-helbredelse.html

Gud sier det er opp til han og dømme.Er det nå jeg skal si gud tilgi moderne appostel for han vet ikke hva han gjør????

Han har helbredelsens nådegave (1. korinterne kapittel 12) og troens nådegave (jakobs brev kapittel 1)

Alle blir desverre ikke helbredet i dette livet. Ikke en gang Paulus ble helbredet. Husker ikke hvor det står.

Lenke til kommentar

at jesus hadde helbredende evner da han levte på jorden er en mulighet jeg ikke avfeier-men at bønn kan helbrede blir jeg provosert av!!! for den som bruker guds ord til sin fordel skal bli rammet av guds vrede står det både i bibelen og koranen og det er nettopp dette predikanter som hevder di kan helbrede gjør-tar seg kraftig betalt i form av penger.

Lenke til kommentar

at jesus hadde helbredende evner da han levte på jorden er en mulighet jeg ikke avfeier-men at bønn kan helbrede blir jeg provosert av!!! for den som bruker guds ord til sin fordel skal bli rammet av guds vrede står det både i bibelen og koranen og det er nettopp dette predikanter som hevder di kan helbrede gjør-tar seg kraftig betalt i form av penger.

Hvis jesus faktisk har eksistert og hvis han gjorde alt dette som bibelen påstår at han gjorde syntes jeg jesus er en drittsekk som ikke gjorde mer. For hvor mye hadde det kostet han å kurert blindhet i sin helhet og ikke bare et par blinde? Hva hadde det kostet fyren og latt være å sende onde onder inn i uskyldige griser, som druknet seg etter at han liksom hadde sendt åndene inn i dem? Eller hvor dum var fyren liksom når han forbannet et fikentre som ikke ville gi ham fiken utenfor sesongen for fiken?

Ingen av de testene som bønn er utprøvet ga positivt resultat og vi kan vel konkludere med at bønn ikke virker.. Det har ikke noe med hva gud sier om den saken da, men hva som faktisk virker og bønn virker ikke. Heller tvert i mot virket det som, for de som var kristne og som visste at de ble bedt for ble faktisk dårligere enn de som var ateister og visste at de ble bedt for, uten at vi skal dra noen konklusjoner ut i fra det annet enn at bønn åpenbart ikke virker.

Og hvorfor er det flere tusen som påstår at helbredelse virker men null som klarer å bevise noen effekt ut av det? Syntes hele opplegget oser av suspekthet jeg... Og hvor vanskelig er det å lure en gjeng som så og si aldri krever bevis for sitt livssyn i utgangs punktet? Skulle likt å fylt salen til en sånn helbreder med skeptikkere engang og sett hvor mange som ville blitt helbredet da... Men da hadde vel unnskyldningen vært at de ikke trodde på gud og derfor ikke ble helbredet heller... En fin unnskyldning hver gang helbredelsen ikke virker det... Bare å si at vedkommende ikke trodde nok og ingen kan arrestere helbrederen da, ikke sant?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvis jesus faktisk har eksistert og hvis han gjorde alt dette som bibelen påstår at han gjorde syntes jeg jesus er en drittsekk som ikke gjorde mer. For hvor mye hadde det kostet han å kurert blindhet i sin helhet og ikke bare et par blinde? Hva hadde det kostet fyren og latt være å sende onde onder inn i uskyldige griser, som druknet seg etter at han liksom hadde sendt åndene inn i dem? Eller hvor dum var fyren liksom når han forbannet et fikentre som ikke ville gi ham fiken utenfor sesongen for fiken?

Ingen av de testene som bønn er utprøvet ga positivt resultat og vi kan vel konkludere med at bønn ikke virker.. Det har ikke noe med hva gud sier om den saken da, men hva som faktisk virker og bønn virker ikke. Heller tvert i mot virket det som, for de som var kristne og som visste at de ble bedt for ble faktisk dårligere enn de som var ateister og visste at de ble bedt for, uten at vi skal dra noen konklusjoner ut i fra det annet enn at bønn åpenbart ikke virker.

Og hvorfor er det flere tusen som påstår at helbredelse virker men null som klarer å bevise noen effekt ut av det? Syntes hele opplegget oser av suspekthet jeg... Og hvor vanskelig er det å lure en gjeng som så og si aldri krever bevis for sitt livssyn i utgangs punktet? Skulle likt å fylt salen til en sånn helbreder med skeptikkere engang og sett hvor mange som ville blitt helbredet da... Men da hadde vel unnskyldningen vært at de ikke trodde på gud og derfor ikke ble helbredet heller... En fin unnskyldning hver gang helbredelsen ikke virker det... Bare å si at vedkommende ikke trodde nok og ingen kan arrestere helbrederen da, ikke sant?

fikentre og griser? kan jeg få vite hvor dette står(dette kunne jeg tenke meg å lese selv så jeg kan dra en konklusjon ut av det.discovery channel er en bra ting-der har jeg lært meg at det nye testamentet er skrevet som det står i dag pga politikk og man kan ikke utelukke gud på det grunnlag at det finnes maktsyke folk. Man må se ting i sin helhet.

Lenke til kommentar

Slike ting er litt lettere å søke etter på Engelsk.

http://www.biblegateway.com/passage/?search=mark%2011:12-11:14&version=KJV

Mark 11:12-14 (King James Version)

12 And on the morrow, when they were come from Bethany, he was hungry:

13 And seeing a fig tree afar off having leaves, he came, if haply he might find any thing thereon: and when he came to it, he found nothing but leaves; for the time of figs was not yet.

14 And Jesus answered and said unto it, No man eat fruit of thee hereafter for ever. And his disciples heard it.

http://www.biblegateway.com/passage/?search=matt%208:28-8:34&version=KJV

Matthew 8:28-34 (King James Version)

28 And when he was come to the other side into the country of the Gergesenes, there met him two possessed with devils, coming out of the tombs, exceeding fierce, so that no man might pass by that way.

29 And, behold, they cried out, saying, What have we to do with thee, Jesus, thou Son of God? art thou come hither to torment us before the time?

30 And there was a good way off from them an herd of many swine feeding.

31 So the devils besought him, saying, If thou cast us out, suffer us to go away into the herd of swine.

32 And he said unto them, Go. And when they were come out, they went into the herd of swine: and, behold, the whole herd of swine ran violently down a steep place into the sea, and perished in the waters.

33 And they that kept them fled, and went their ways into the city, and told every thing, and what was befallen to the possessed of the devils.

34 And, behold, the whole city came out to meet Jesus: and when they saw him, they besought him that he would depart out of their coasts.

Lenke til kommentar
fikentre og griser? kan jeg få vite hvor dette står(dette kunne jeg tenke meg å lese selv så jeg kan dra en konklusjon ut av det.

KarlRoger svarte på dette for meg, det står faktisk i den norske bibelen også, bare å slå opp og se selv... Når alt kommer til alt er nemlig ikke den jesusen din så fryktelig imponerende allikevel skjønner du.. :)

discovery channel er en bra ting-der har jeg lært meg at det nye testamentet er skrevet som det står i dag pga politikk og man kan ikke utelukke gud på det grunnlag at det finnes maktsyke folk. Man må se ting i sin helhet.

Jada, men det blir litt for lettvindt å skylde på maktsyke folk som gjør ting med bibelen til grunn, for da er ikke den bibelen mye verdt når den kan misforståes av alle som vil misforstå den i egen vinning! Dette ser vi over alt og i alle religioner, der den respektives bibel legges til grunn for overgrep, drap og plyndring og du kan ikke da påstå at dette vil være greit å følge hvis vi bare fjernet de som er maktsyke når dette ALDRI har vært gjort i løpet av to tusen år? Vi MÅ faktisk forholde oss til realitetene i den virkelige verden, det går for oss alle, og jeg er sikker på at vi kommer langt lengre uten disse bibelene og meningene i dem...

Lenke til kommentar
fikentre og griser? kan jeg få vite hvor dette står(dette kunne jeg tenke meg å lese selv så jeg kan dra en konklusjon ut av det.

KarlRoger svarte på dette for meg, det står faktisk i den norske bibelen også, bare å slå opp og se selv... Når alt kommer til alt er nemlig ikke den jesusen din så fryktelig imponerende allikevel skjønner du.. :)

discovery channel er en bra ting-der har jeg lært meg at det nye testamentet er skrevet som det står i dag pga politikk og man kan ikke utelukke gud på det grunnlag at det finnes maktsyke folk. Man må se ting i sin helhet.

Jada, men det blir litt for lettvindt å skylde på maktsyke folk som gjør ting med bibelen til grunn, for da er ikke den bibelen mye verdt når den kan misforståes av alle som vil misforstå den i egen vinning! Dette ser vi over alt og i alle religioner, der den respektives bibel legges til grunn for overgrep, drap og plyndring og du kan ikke da påstå at dette vil være greit å følge hvis vi bare fjernet de som er maktsyke når dette ALDRI har vært gjort i løpet av to tusen år? Vi MÅ faktisk forholde oss til realitetene i den virkelige verden, det går for oss alle, og jeg er sikker på at vi kommer langt lengre uten disse bibelene og meningene i dem...

For å si det sånn så er greia mi at jeg tror på gud-hvor brukbar bibelen er for deg er jo hvordan du bruker den.Jeg leser gjerne koranen eller andre historiske bøker-som oftest bare på gøy.

Du kan ikke si jeg er mindre lykkelig av den grunn for du er ikke tankeleser.

På vestlande sier man "pass på di eiå rau så passa eg på mi" dette er det jo mye sant i.

Alle har godt av en god diskusjon men misjonæring i en hvilkensomhelst retning er for meg galt. Vi må lære oss å sette pris på forsjellene så lenge vi strber etter å være gode mennesker som tror på likeverd osv.

jeg mener ikke man ikke skal prøve å forandre ting til det bedre-men man må ta tak i de viktige tingene og ikke henge oss opp i bagateller.

Lenke til kommentar

Er det noen i dag som helbreder med den hellige ånds hjelp?

Svaret på det spørsmålet er nei — og begrunnelsen for det overrasker kanskje noen. De mirakuløse helbredelsene i det første århundre har tjent sin hensikt. The Illustrated Bible Dictionary skriver: «Helbredelsesmiraklene ble utført i religiøse hensikter, ikke medisinske.» Hvilke religiøse hensikter tjente disse miraklene?

Jesu mirakuløse helbredelser tjente først og fremst den hensikt at de identifiserte ham som Messias. Etter hans død bidrog miraklene til å bevise at Guds velsignelse hvilte over den nye, kristne menighet. (Matteus 11: 2—6; Hebreerne 2: 3, 4) Dessuten viste de at Guds løfte om å lege menneskeheten i den nye verden, vil bli oppfylt. De styrker vår tro på at det virkelig vil komme en tid da «ingen borger skal si: ’Jeg er syk.’ De som bor der, har fått sine synder tilgitt». (Jesaja 33: 24) Så snart en hadde oppnådd disse hensiktene i det første århundre, var ikke miraklene nødvendige lenger.

Det er verdt å merke seg at Jesu disipler i det første århundre selv hadde lidelser som ikke ble mirakuløst helbredet. Det er enda et bevis for at formålet med Jesu og apostlenes mirakuløse helbredelser var å lære folk viktige sannheter, ikke å være en form for helsetjeneste. Da Paulus anbefalte behandling for Timoteus’ «hyppige sykdomstilfelle», talte han varmt for medisinsk bruk av vin, ikke helbredelse ved bønn. Paulus, som selv utførte mirakuløse helbredelser, ble ikke befridd for den «torn i kjødet» som stadig ’slo’ ham. — 2. Korinter 12: 7; 1. Timoteus 5: 23.

Da apostlene døde, opphørte også evnen til å helbrede. Paulus antydet at det ville skje. Han sammenlignet den kristne menighet med et barn og sa: «Da jeg var barn, pleide jeg å tale som et barn, å tenke som et barn, å resonnere som et barn; men nå som jeg er blitt mann, har jeg avlagt de trekk som hører barnet til.» Poenget med illustrasjonen var at de mirakuløse åndens gaver var en del av den kristne menighets barndom. De var «trekk som hører barnet til». Derfor sa han om de mirakuløse gavene: «De [skal] bli avskaffet.» — 1. Korinter 13: 8—11.

Jesu mirakuløse helbredelser ble utført ved hjelp av Guds hellige ånd. De viste at han har til hensikt å løse menneskenes helseproblemer når hans tid er inne til det. Gud lover «legedom for nasjonene». (Åpenbaringen 22: 2) Han skal ikke bare helbrede sykdom, men også fjerne døden. Johannes forklarer at Jesus kom «for at enhver som viser tro på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv». (Johannes 3: 16) Jesus skal igjen utføre slike helbredelser som det fortelles om i Bibelen, bare i mye større målestokk. Han skal til og med oppreise de døde! (Johannes 5: 28, 29) Når vil dette skje?

Det vil skje i Guds nye verden, Den nye verden vil bli innført etter at all ondskap i denne verden for bestandig er blitt fjernet. Det vil være en verden uten lidelser. «[Gud] skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke skal sorg eller skrik eller smerte være mer. De ting som var før, er forsvunnet.» (Åpenbaringen 21: 4)

I vår tid kan man be til Gud om hjelp til å takle sykdom. Og uansett om du er syk eller frisk, viser Bibelen at evig liv uten sykdom er oppnåelig. Guds Ord forsikrer oss: «Han skal oppsluke døden for evig. [Herren] vår Gud skal tørke tårene bort fra hvert ansikt.» — Jesaja 25: 8.

Lenke til kommentar
-hvor brukbar bibelen er for deg er jo hvordan du bruker den.

Akkurat! Det er jo det som er poenget, den kan brukes akkurat som du selv syntes er best helt til det punktet der noen spør deg om hva du syntes om homofili! Da kan du ikke lenger bruke bibelen til noe fornyftig, for der står det faktisk at homofili er en styggedom og at de som gjør dette skal dø! Da er det plutselig ikke snakk om å bruke bibelen som du vil lenger...

-

Vet ikke hvordan du oppfatter at jeg har skrevet noe som helt om din lykke men det var i så fall ikke tilsiktet. Så vet du det.

-

På vestlande sier man "pass på di eiå rau så passa eg på mi" dette er det jo mye sant i.

Og her har religiøse MYE å lære!

Alle har godt av en god diskusjon men misjonæring i en hvilkensomhelst retning er for meg galt. Vi må lære oss å sette pris på forsjellene så lenge vi strber etter å være gode mennesker som tror på likeverd osv.

jeg mener ikke man ikke skal prøve å forandre ting til det bedre-men man må ta tak i de viktige tingene og ikke henge oss opp i bagateller.

Enn så lenge er det godtatt å misjonere for jesus men ikke i mot.....

Tenk over det litt og tenk på hvordan du faktisk ville reagert hvis det kom bort en fyr til deg og ba deg instendig om å se lyset i form av vitenskap og kunnskap... Hvordan ville DU reagert om du ble bedt om å kaste påstandene og ta i mot lyset i form av vitenskap og viten?

Kristendom, eller noen av de andre religionene, preker jo det motsatte av likeverd jo. De preker jo kun om like verdet til sine helter og ser gjerne litt ned på alle som ikke tror som dem... eller hva?

Lenke til kommentar
-hvor brukbar bibelen er for deg er jo hvordan du bruker den.

Akkurat! Det er jo det som er poenget, den kan brukes akkurat som du selv syntes er best helt til det punktet der noen spør deg om hva du syntes om homofili! Da kan du ikke lenger bruke bibelen til noe fornyftig, for der står det faktisk at homofili er en styggedom og at de som gjør dette skal dø! Da er det plutselig ikke snakk om å bruke bibelen som du vil lenger...

-

Vet ikke hvordan du oppfatter at jeg har skrevet noe som helt om din lykke men det var i så fall ikke tilsiktet. Så vet du det.

-

Og her har religiøse MYE å lære!

Enn så lenge er det godtatt å misjonere for jesus men ikke i mot.....

Tenk over det litt og tenk på hvordan du faktisk ville reagert hvis det kom bort en fyr til deg og ba deg instendig om å se lyset i form av vitenskap og kunnskap... Hvordan ville DU reagert om du ble bedt om å kaste påstandene og ta i mot lyset i form av vitenskap og viten?

Kristendom, eller noen av de andre religionene, preker jo det motsatte av likeverd jo. De preker jo kun om like verdet til sine helter og ser gjerne litt ned på alle som ikke tror som dem... eller hva?

Jeg tror du missforsto -jeg er imot all misjonæring.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du kalle deg kristen og være imot all misjonering? Det er jo det essensielle i kristendommen. Klikk

Misjonering er en styggedom, for det innbiller folk at de har noe som er bedre enn det andre har... ;) Å misjonere for religion burde i så måte havnet under kvakksalveri loven (som antagelig ikke gjelder lenger), for de selger et produkt som ikke har noen beviselig virkning... Og loven er som kjent lik for alle...

Men fremdeles er det vel mer godtatt å misjonere for jesus enn i mot jesus her i landet tenker jeg... Uten helt å skjønne hvorfor...

Lenke til kommentar

Hvordan kan du kalle deg kristen og være imot all misjonering? Det er jo det essensielle i kristendommen. Klikk

Disiplenes oppdrag

15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»

så sant du ikke tror du er en reinkarnert utgave av en av jesu disipler sjønner jeg ikke poenge ditt...

De døde faktisk for flere tusen år siden og som kristen tror du vel ikke på reinkarnasjon.

Det meste fra nt er politikk,men jeg personlig synes jesus hadde et fint budskap-det er helt tilfeldig at jeg er kristen-så lenge jeg bygger min tro på bibelen og luthers tolkning så kan jeg liksom ikke kalle meg så mye annet.

Jeg lerte ikke det samme som deg da jeg gikk på sønndagskolen for å si det slik-og det jeg lærte er jeg ikke nødvendigvis enig i-misjonering har ingen og har aldri hatt en misjon-men viss noen søker gud kan jeg gjerne invitere vedkommende i kirken uten å påstå at det er den eneste riktige veien å gå

Lenke til kommentar

Disiplenes oppdrag

15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»

så sant du ikke tror du er en reinkarnert utgave av en av jesu disipler sjønner jeg ikke poenge ditt...

De døde faktisk for flere tusen år siden og som kristen tror du vel ikke på reinkarnasjon.

Det meste fra nt er politikk,men jeg personlig synes jesus hadde et fint budskap-det er helt tilfeldig at jeg er kristen-så lenge jeg bygger min tro på bibelen og luthers tolkning så kan jeg liksom ikke kalle meg så mye annet.

Jeg lerte ikke det samme som deg da jeg gikk på sønndagskolen for å si det slik-og det jeg lærte er jeg ikke nødvendigvis enig i-misjonering har ingen og har aldri hatt en misjon-men viss noen søker gud kan jeg gjerne invitere vedkommende i kirken uten å påstå at det er den eneste riktige veien å gå

Johannes evangelium kapittel 14:

12 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far. 13 Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Far skal bli æret gjennom Sønnen. 14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

Lenke til kommentar

Disiplenes oppdrag

Johannes evangelium kapittel 14:

12 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far. 13 Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Far skal bli æret gjennom Sønnen. 14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

Det er mange som tror blindt men som ikke blir bønnhørt-her har du et forklaringsproblem-min forklaring er så enkel at nt er skrevet om pga politikk.Det står om jesus også i koranen-så jeg regner faktisk med at har levt på jorden,men er mer usikker i hva han skal ha gjort og sagt..Det er menneskene som har gjenfortalt historien derav mange feil og muligens mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...