marrem Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hei! Har de siste par ukene vært vitne til et pc-krasj jeg aldri noen gang har kommet over før. Det som skjer er at om pcn min står på over en tidsperiode uten at jeg rører den, vil den fryse helt. Skjermbilde forsvinner til slutt helt, men før det er den dekt av forskjellige farger. I tillegg til at pcn blir ubrukelig tar den også med seg nettet. Så lenge den står plugga i uttaket i veggen vil ingen andre pcer på nettverket få kontakt helt til jeg bruker svenskeknappen og skrur den av eller starter på nytt. Da fungerer den som om ingenting har skjedd. Tok i dag å plukka den fra hverandre, formaterte og la inn OS på nytt, men når jeg kom tilbake til pcn etter middag hadde den krasjet igjen, og ingen andre pcer kom seg på nettet. Pcn er kjøpt før jul i fjor og har en i7 920 på 2,67 GHz, et asus p6t deluxe v2 hovedkort, corsair 750watt hx (modulær) strømforsyning, OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz og en Seagate 1 TB S-ATA II 7200RPM systemdisk. I tillegg har jeg par 2 tb wd green disker bare for å ha nevnt alt. Aldri hatt problemer med systemet før nå nylig. Håper noen kan hjelpe :-) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hm, kortslutning i hovedkortet og at dette drar med seg nettverkskortet også. Det høres iallefall ut som du har en fatal feil på maskinen. Hvor feilen ligger eksakt er vanskelig å si noe om. Det kan uansett hende at da feilen har ført til flere feil etterhvert. F.ex en kortslutning på hovedkortet har revet med seg både skjermkort, nettverkskort etc. Lenke til kommentar
marrem Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Hm.. Er vel kanskje det jeg fryktet da. Men synes det er rart at jeg kan bruke pcn som helt vanlig en hel dag, men med en gang jeg går i fra den og lar den stå et par timer så fryser den.. Men takk for svar Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hm.. Er vel kanskje det jeg fryktet da. Men synes det er rart at jeg kan bruke pcn som helt vanlig en hel dag, men med en gang jeg går i fra den og lar den stå et par timer så fryser den.. Men takk for svar Kan det være relatert til at CPU "trottler" ned og at noe ikke henger med? (minne f eks) Nødløsning(Gå inn på strømalternativer og sett den til Høy ytelse.) "Står sikkert på balansert." Lenke til kommentar
marrem Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Hm.. Er vel kanskje det jeg fryktet da. Men synes det er rart at jeg kan bruke pcn som helt vanlig en hel dag, men med en gang jeg går i fra den og lar den stå et par timer så fryser den.. Men takk for svar Kan det være relatert til at CPU "trottler" ned og at noe ikke henger med? (minne f eks) Nødløsning(Gå inn på strømalternativer og sett den til Høy ytelse.) "Står sikkert på balansert." Prøvd å satt på det nå, så får vi se når jeg kommer hjem om et par timer. Er vanskelig å teste ut mulige feil også, siden det ikke skjer etter 5 minutter liksom. Er jo ren lotto når den krasjer Men kjøpte pcn for nesten et år siden da, har ikke hatt noe som helst trøbbel før nå.. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det du også burde sjekke er om kondensatorene på hovedkortet ser bra ut. De bør f.ex ikke se ut slik som dette. Lenke til kommentar
marrem Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Hmm, ser ikke ut som det er noe galt med kondensatorene altså. Plukka ut skjermkortet og satte det inn igjen i går, har ikke hatt krasj etter det, ei heller når den stod på i 2 timer mens jeg var borte en tur. Skal prøve å la den stå på en litt lengre periode over helgen. Kan godt hende det hadde noe med at jeg skrudde på høy ytelse istedenfor balansert under "power options" også.. Lenke til kommentar
marrem Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Da krasja den igjen! Kom hjem fra hyttetur for en liten stund siden, skrudde på pcn og gikk på stua for å slappe av litt. Plutselig mistet jeg nett på medie-pcn jeg har der, og da vet jeg jo hva som har skjedd. Tok bilde denne gangen så dere kan se. Slik ser altså bilde på skjermen ut, og nettverket kan ikke brukes hverken lokalt eller mot Internett. Merka meg en ting til, å det er at når jeg bruker restartknappen jeg har på pcn tar det ca 3-4 sekunder etter jeg har trykka den inn og til pcn skrur seg av. Dette skjer vanligvis samtidig som jeg trykker inn knappen. Er en sånn "kill-reset-button". EDIT: har nå hatt pcn på i ca 10 timer, og da med å deaktivere nettverkskortene på hovedkortet og kjøre gjennom det trådløse jeg har. Kom nettop hjem, og pcn var like fin. Ser ut som jeg må reklamere på hovedkortet. EDIT2: Bare for å ha nevnt "løsningen" her hvis noen andre noen gang får samme problem: Jeg deaktiverte begge de kabla nettverkskortene --> kjørte på et trådløst en dag eller to --> aktiverte de kabla nettverkskortene igjen og har kjørt uten problemer siden da. Ser ut som det eneste jeg trengte å gjøre var å deaktivere og aktivere igjen. EDIT3: Håpet dette problemet hadde løst seg, men den gang ei. Nå har den begynt å krasje igjen, men heldig som jeg er har jeg fått en vanlig bluescreen denne gang: Prøvd å google litt rundt, og det viser seg at koden muligens gjelder hardwarefeil. Endret 28. oktober 2010 av marrem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå