Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Startproblem - må trykke 2 ganger på knappen

Anbefalte innlegg

Nå i det siste så har jeg alltid måtte trykke på "power" knappen 2 ganger for at maskinen skal starte. Den første gangen så starter bare cpu vifta og snurre, men ikke noe annet skjer. Pcen starter imidlertid alltid på vanlig måte etter 2 gangen. Noen som vet hva det kan være og hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen som har anelse om hva det kan være? nå får jeg ikke engang pcen til å boote uansett hvor mange ganger jeg trykker på powerknappen. Har blåst litt støv fra kabinettet og koblet ut alle komponentene og koblet dem tilbake igjen. Men ikke no resultat. :(

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kortslutte de to pinnene som Power-knappen er koblet til, om den da starter på vanlig måte så er det selve knappen som er ødelagt (:

Men pass på at du ikke kortslutter noe annet

Endret av TM B
Lenke til kommentar

jeg er ikke veldig datakyndig, så det er kanskje litt risky å kortslutte? eller hvordan gjør jeg det på en trygg måte? kan jo være at power knappen er gåen. kabinettet er 6 år gammelt og er et standard kabinett kjøpt på elkjøp. På andre forum nevner de at det kan være hovekortet mitt eller psu. psu tror jeg det ikke er da denne er 2 år gammel og corsair, med plenty watt. hovedkortet kan det kanskje være, da dette er 6 år gammelt.

Men hvordan finner jeg ut hva som er galt?

Lenke til kommentar

risikerer jeg å få støt selv?

ok la oss si power knappen er gåen. da er det vel bare å kjøpe nytt kabinett? hvis det er hk så må jeg vel bytte hk? samme med psu antar jeg.

Du synes ut som det er mest sannsynlig at det er power knappen som er gåen?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

ok nå har jeg byttet psu men problemet er der fortsatt. får ikke bootet pcen. Kun 1 av 100 forsøk går. En annen ting jeg har lagt merke til er at lyset på power knappen har endret farge. noen ganger ikke noe lys, andre ganger gult lys og et fåtall ganger blått lys (det som er vanlig) men ikke alltid pcen booter selv med blått lys. Vet ikke om dette har noen betydning, men nevner det.

ok siden psu ikke er problemet er det vel kun hovedkort og en gåen powerknapp som kan være problemet? det med kortslutning av powerknappen greide jeg ikke desverre. noen flere tips?

Jeg har ikke renset hk med trykkluft, men blåst. kan prøve trykkluft og se om det vil endre på noe. ellers må jeg vel bare kjøpe en ny pc.

Lenke til kommentar

ikke noe som vet :( da må jeg kjøpe ny pc. gir opp nå

Nei, ikke gi opp. Jeg har ingen anelse hva det kan være, men du kan jo gjerne høre hvor du kjøpte den, hva de tror (evt andre databutikker). Eller (hvis du går på vidergående skole/skole med it-avdeling) hva de på it-avdelingen tror. Jeg sier ikke at de garantert vet svaret, men du vet jo aldri ;)

Så kan jo det hende noen som vet svaret finner denne tråden f.eks om to dager... alle er jo ikke innpå daglig :) Lykke til!

Lenke til kommentar

nå er selve hk 6 år gammelt, så jeg mistenker det er der problemet ligger. pcen fungerte supert og lynraskt til vanlig bruk, så litt kjedelig å bytte den ut hvis det bare er en bagatell. gjør meg ikke så mye at jeg må kjøpe ny. men jeg ønsker alltid å komme til bunns i hva problemet kan være. men takk for hjelpen. har spurt noen folk, men de har ikke peil, selv om de vet endel data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...