Barista Bob Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Kokkenæringen i dette landet er så talentløs at jeg får mark. Noe så enkelt som å steke en biff, medium, er tydligvis en så komplisert oppgave at det blir for mye, for de aller fleste. Jeg har aldri hatt problemer med dette på Big Horn, og derfor sier jeg at det er den eneste plassen det kunne falt meg inn å kjøpe biff, på en restaurant. Jeg har rett og slett gitt opp å kjøpe biffer på restarant etter så alt for mange skuffelser. Jeg syns det bare blir galt å angripe hele kokkenæringen. Norge har mange dyktige kokker å bra restauranter, som har vunnet flere internasjonale priser og konkuranser. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Er enig med OP at kjøtt generelt er dårlig i Norge. Eneste referanse er at hver sommer kjøper vi store mengder kjøtt i Sverige og alt dette har lavere pris, og mye høyere kvalitet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Er enig med OP at kjøtt generelt er dårlig i Norge. Eneste referanse er at hver sommer kjøper vi store mengder kjøtt i Sverige og alt dette har lavere pris, og mye høyere kvalitet. du er ikke snau i uttalelsene dine.. jaja.. godt du ikke har rett.. kvalitetskrava i norge er strengere enn i sverige... og det gjelder nesten all matproduksjon om du syns bacon med 30% vann er god kvalitet så får det være din mening, men tror det vil vær lurt av deg å beholde akuratt den meningen for seg selv.. 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Kokkenæringen i dette landet er så talentløs at jeg får mark. Noe så enkelt som å steke en biff, medium, er tydligvis en så komplisert oppgave at det blir for mye, for de aller fleste. Jeg har aldri hatt problemer med dette på Big Horn, og derfor sier jeg at det er den eneste plassen det kunne falt meg inn å kjøpe biff, på en restaurant. Jeg har rett og slett gitt opp å kjøpe biffer på restarant etter så alt for mange skuffelser. Jeg syns det bare blir galt å angripe hele kokkenæringen. Norge har mange dyktige kokker å bra restauranter, som har vunnet flere internasjonale priser og konkuranser. Bocuse d'Or er noe jeg personlig ikke blir spesielt imponert av. Vet det er mange som syntes det er veldig stort men for meg er det en stor konkurranse hvor man får ting til å se fint og flott ut for så å servere det på et speilfat. Hvor mange restauranter er det i Norge med 2 og 3 michelin-stjerner? Åja, ingen. Å nevne restauranter med 1 stjerne er ikke veldig mye å rope hurra for da man om dagen da men finner en restaurant med 1 stjerne i England (og andre land) rundt hvert eneste gatehjørne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (bondemafiaen) E det naatt vi itj like saa e det oslofikusa som klag paa maten vaar sjoe ! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 ahpadt: Hvis du ikke finner norske kokkers prestasjoner i f. eks Bocuse d'Or imponerende, hva er da imponerende? Det skal sies at både Danmark og Sverige er bedre enn oss, så jeg vil si det er et bedre sammenligningsgrunnlag enn f. eks England. (med bedre = flere restauranter med Michelin-stjerner) I tillegg bruker nordmenn veldig lite av inntekten på mat, (ca 10% hvis jeg husker riktig) og det er en grunn til at Norges eneste (tidligere) restaurant med 2-Michelinstjerner, Bagatelle, slet med underskudd og til slutt måtte legges ned. Ellers angående kvalitet på norsk kjøtt og tilsetningsstoffer: Link 1, Link 2. Det er en del triksing med kjøtt og fisk, også i Norge. Dette gjelder da særlig billigmerkene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 I tillegg bruker nordmenn veldig lite av inntekten på mat, (ca 10% hvis jeg husker riktig) og det er en grunn til at Norges eneste (tidligere) restaurant med 2-Michelinstjerner, Bagatelle, slet med underskudd og til slutt måtte legges ned. Eneste årsaken er at det er bedre å bli ranet, enn å bruke en formue på å kjøpe seg en middag. Joda, maten smaker godt, men den smaker ikke 5000 spenn for en middag. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Jeg tror at verdien av en middag er svært relativt til hvor mye penger man har, og hvor mye man setter pris på god mat. Endret 5. november 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 I forrige uke kjøpte jeg indrefilet uten å i det hele tatt se på prisen, en 300g pakke med to små biter kom på 150kr. Men smaken... Et helt nydelig stykke måltid, jeg tror ikke jeg har smakt så gode indrefiletstykker før. Forestill deg renheten og konsistensen på en perfekt indrefilet, sammen med smaken fra en skikkelig god ryggbiff. Nå bor jeg i sverige for øyeblikket dog, så det havner litt på siden av trådens tema (noen mente vi hadde bedre tilstander i sverige). Dog, jeg har kommet over en haug biffer i norge som ikke ligger så veldig langt etter denne. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 I tillegg bruker nordmenn veldig lite av inntekten på mat, (ca 10% hvis jeg husker riktig) og det er en grunn til at Norges eneste (tidligere) restaurant med 2-Michelinstjerner, Bagatelle, slet med underskudd og til slutt måtte legges ned. Eneste årsaken er at det er bedre å bli ranet, enn å bruke en formue på å kjøpe seg en middag. Joda, maten smaker godt, men den smaker ikke 5000 spenn for en middag. Det er forskjell på middag og en matopplevelse. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Hvor mange restauranter er det i Norge med 2 og 3 michelin-stjerner? Åja, ingen. Å nevne restauranter med 1 stjerne er ikke veldig mye å rope hurra for da man om dagen da men finner en restaurant med 1 stjerne i England (og andre land) rundt hvert eneste gatehjørne. Her antar du at det er like lett/vanskelig å få en stjerne i Norge som det er i Frankrike. Flere mennesker i restaurantmiljøet har sagt at det dessverre ikke er sånn. Jeg har vært på noen stjernerestauranter i Frankrike og jeg synes et sted som Engø gård er vel så bra og absolutt fortjener minst en stjerne, men inspektørene gidder ikke å reise utenfor Oslo, det var såvidt de gadd å dra til Haga.. I tillegg bruker nordmenn veldig lite av inntekten på mat, (ca 10% hvis jeg husker riktig).. Det stemmer det, men ikke tolk for mye ut fra det. Det er to effekter her. Den ene er at norsk inntektsnivå er svært høyt og mat er det som på "økonomsk" heter et inferiørt gode, altså at man bruker prosentmessig mindre på mat når inntekten stiger. Den andre effekten er hvor mye nordmenn verdsetter kvalitet. Jeg mener også at den er lav, men du kan ikke bestemme den utelukkende ut fra den prosentandelen. En annen ting er at de ti prosentene bare er mat kjøpt i butikk, restaurantbesøk kommer i tillegg. Endret 6. november 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Ja, Michelinguiden har fått pepper for å være biased mot fransk matkultur, så spisesteder som satser på andre matkulturer vil slite for å oppnå en stjerne i guiden. Dessuten krever de visst restauranten skal ligge maks 150 km fra en internasjonal flyplass, så alle spisesteder utenfor Oslo er automatisk diskvalifisert. Men Norge hadde nok hatt godt av noen kanaler for høykvalitets kjøtt. Endret 6. november 2010 av Arthemax Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 I tillegg bruker nordmenn veldig lite av inntekten på mat, (ca 10% hvis jeg husker riktig) og det er en grunn til at Norges eneste (tidligere) restaurant med 2-Michelinstjerner, Bagatelle, slet med underskudd og til slutt måtte legges ned. Eneste årsaken er at det er bedre å bli ranet, enn å bruke en formue på å kjøpe seg en middag. Joda, maten smaker godt, men den smaker ikke 5000 spenn for en middag. Det er forskjell på middag og en matopplevelse. Ja, og poenget er at det ikke burde være nødvendig å kjøpe seg en matopplevelse for å få akseptabel kvalitet på maten på restaurant, men det er det helt åpenbart. Og det å kalle det for en "matopplevelse" er rett og slett ikke annet enn elitisme og jåleri, for å kunne overprise maten. Det er jo årsaken til at man drar på restaurant, at man forventer at det er fagfolk som lager maten og at det derfor er HØY kvalitet på det ferdige produktet. Å kalle det en matopplevese blir for dumt. Det blir som at verksteder skulle si: "Det er en dekkskifteopplevelse, derfor tar vi 20 ganger fornuftig pris for dekkskiftet." 1 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Her antar du at det er like lett/vanskelig å få en stjerne i Norge som det er i Frankrike. Flere mennesker i restaurantmiljøet har sagt at det dessverre ikke er sånn. Jeg har vært på noen stjernerestauranter i Frankrike og jeg synes et sted som Engø gård er vel så bra og absolutt fortjener minst en stjerne, men inspektørene gidder ikke å reise utenfor Oslo, det var såvidt de gadd å dra til Haga.. Hmm... Jeg mener da å huske at f.eks. Restaurant Ludl i Sandefjord hadde en stjerne, og det var vel før Torp flyplass kunne regnes som internasjonal. Samtidig kan det jo også argumenteres for at Guide Michelin ikke nødvendigvis er diskriminerende mot alt som ikke er fransk, men at de er ganske konservative. De vektlegger f.eks. formalitet og hygiene en god del. Noma i Danmark har f.eks. to stjerner, og de jobber hardt for å bevare sin integritet som et nordisk kjøkken. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det er forskjell på middag og en matopplevelse. Ja, og poenget er at det ikke burde være nødvendig å kjøpe seg en matopplevelse for å få akseptabel kvalitet på maten på restaurant, men det er det helt åpenbart. Og det å kalle det for en "matopplevelse" er rett og slett ikke annet enn elitisme og jåleri, for å kunne overprise maten. Det er jo årsaken til at man drar på restaurant, at man forventer at det er fagfolk som lager maten og at det derfor er HØY kvalitet på det ferdige produktet. Å kalle det en matopplevese blir for dumt. Det blir som at verksteder skulle si: "Det er en dekkskifteopplevelse, derfor tar vi 20 ganger fornuftig pris for dekkskiftet." Nja, vel. Den sammenligningen blir litt drøy. Jeg ser ikke helt problemet med å kalle en kveld på en restaurant for en matopplevelse. Du kan gå ut på en vanlig restaurant, betale 200kr for en enkel hovedrett og bli mett av det. Du kan også betale det ti-dobbelte for en 7-10-retter på et forholdsvis fasjonabelt sted, og da få servert små porsjoner med råvarer du vanligvis ikke spiser (østers, andelever, diverse mindre populære matfisker som f.eks. skate, etc.). Evt. råvarer du vanligvis spiser, men kombinert på et vis du vanligvis ikke ville prøvd selv. Om du tror at jeg kaller det for en matopplevelse kun for å overprise maten, så tar du grundig feil. Går du til en hvilken som helst restaurant og spør hvor pengene kommer fra, så vil alle si at det er alkoholen. Om ikke, er nok kjøkkenet fullt av halvfabrikat, microbølgeovner og ansatte på minstelønn. Mange fancypants-restauranter hadde aldri klart seg uten en godt besøkt bar eller kompetente servitører som anbefaler en snabla god vin til maten. Du kan ikke sammenligne mat du finner i butikken og mat du får i en restaurant. Du blir like mett av en fiskepudding til 10kr som du blir av en 3-retter til en tusing, men det å gå ut handler ikke bare om å bli mett. 2 Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 En ting som også er verdt å nevne er jo at restauranter med michelinstjerner absolutt ikke er lønnsomme å drive. Kostnadene på personale, råvarer, viner ol. er skyhøye. Selv om personalet sikkert jobber dobbelt så mye som de skulle fått betalt for. Eneste grunnen til at kokker og restaurantører som jobber med restauranter som har flere stjerner er rike, er at de tjener grovt på reklame, bøker osv. Skulle de priset maten så den hadde blitt lønnsom hadde den vært mye, mye dyrere. Jeg er også enig med at det er stor forskjell på matopplevelse og middag. Matopplevelsen du får i en restaurant som har mat som har gjennomgått mye bearbeiding(i restauranten selvsagt), og med smaker som har blitt nøye gjennomtengt, vil være mye større enn hvis du får en god rett med enkle fremgangsmåter og gode smaker. Haute cuisine handler om kunst, teater og et underholdende måltid. Desverre er ikke det norske markedet åpent for det, for her i det ville nord har vi alltid spist for å overleve. Kvaliteten på kjøtt i Norge er utmerket. Jeg tror ikke de ville brukt helt vanlig Gilde ytrefilet på NM i kokkekunst hvis det hadde vært dårlig. Har du ikke fått noe annet enn dårlige biffer på restauranter i Norge har du enten bare vært på en av de uttallige "restaurantene" drevet av tyrkere med italienske navn, eller vært veldig uheldig. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Dessuten krever de visst restauranten skal ligge maks 150 km fra en internasjonal flyplass, så alle spisesteder utenfor Oslo er automatisk diskvalifisert. Lenge leve kunnskapsløsheten... Lenke til kommentar
litlefot Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Tittelen sier det meste. Gang på gang så blir jeg så skuffet over "biff" i dette landet. Totalt smakløst, seigt og jævlig. Kjøpte ytrefilet i ferskdisken på ultra. Ja blir nice dette tenkte jeg. MEn det var så seigt at det gikk ikke ann å spise. Jeg vet jo at biff KAN være utrolig godt. Det er bare så veldig sjeldent jeg får kvalitet i landet her. De biffhus-kjedene er jo også en vits. Iallefall der jeg har vært. Det skal vel ikke være nødvendig å slå biffen i hjæl med klubba vel? Mulig jeg har misforstått helt, men noe er definitivt feil. Kjøper ytrefile av svin i Finland, og den e 10 gang så saftig og mør som den i Norge, pluss at den e betydelig billigere Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Høres bra ut litlefot. Jeg mistenker vi ofrer smak til fordel for sterilitet. Hysteri og tull imo. Men just a hunch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå