Gå til innhold

Hvorfor suger kjøtt i norge?

arnizzz

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Gang på gang så blir jeg så skuffet over "biff" i dette landet. Totalt smakløst, seigt og jævlig. Kjøpte ytrefilet i ferskdisken på ultra. Ja blir nice dette tenkte jeg. MEn det var så seigt at det gikk ikke ann å spise.

Jeg vet jo at biff KAN være utrolig godt. Det er bare så veldig sjeldent jeg får kvalitet i landet her. De biffhus-kjedene er jo også en vits. Iallefall der jeg har vært.

Det skal vel ikke være nødvendig å slå biffen i hjæl med klubba vel?

Mulig jeg har misforstått helt, men noe er definitivt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Etter hva jeg har erfart så er Norge ett av de bedre landa å kjøpe biff/kjøtt i generelt sett.

Vil nok tippe at det er steikinga/tilbredninga som har gjort kjøttet seigt, eller at du, som nevnt i post før meg, har vært uheldig.

Lenke til kommentar

Pass deg, her har allerede bondemafiaen kommet.. :tease:

Det er en rekke faktorer som spiller inn, jeg kan nevne noen:

Norsk storfehold har tradisjonelt først og fremst fokusert på melk, med kjøtt som en ekstra bonus. Dette innebærer at storferasene man bruker i Norge først og fremst gir god melk, dette går på bekostning av kjøttkvaliteten.

For det andre er det ganske rare og strenge regler for hvordan slakt skal behandles. På grunn av det lar slakteriene ikke kjøtt henge for å modnes, noe som er nødvendig for å få god biff.

For det tredje har det tradisjonelt ikke vært noe system for sortering av storfe, slakteriene har vurdert kjøtt som kjøtt og ikke vurdert kvalitet med tanke på kjøttfylde, fettmarmorering etc.

Til syvende og sist kommer det an på norske forbrukere. I og med at vi ikke etterspør godt biffkjøtt nok og ikke bruker de slakterne som er kan Gilde holde på som de vil.. :thumbdown:

Men alt er ikke bare svart, det holder på å bli bedre. Prøv for eksempel Jacobs utvalgte som selges på Meny, Ultra og Centra eller Idsøe som selges hos Idsøe, Gutta på Haugen og Fromagerie.

Og til dere over som sier han har gjort noe feil i tilberedningen: Jeg vet utmerket godt hvordan en biff skal tilberedes, men likevel blir ikke Gildes indre-/ ytrefilet bra nok. Jeg har vurdert å spise Gildes biff hver dag og så benytte meg av "mørhetsgarantien" deres for på den måten å spise gratis biff, men jeg har foreløpig ikke gjort det.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steking påvirker ikke mørheten. Det blir jo selvfølgelig ikke superseig hver gang. Men synes både smak og mørhet har store mangler.

Om dere flesker på med masse tilbehør, så kan det vær et hint om at biffen ikke er bra :p

inb4: du steker den tørr.

NEi jeg steker den alltid medium rå.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Det som derimot er "skummelt" av norsk kjøtt er kjøttdeig.

Hvordan kan kvernet kjøtt ha en utløpsdato flere uker frem i tid? Jeg vet ikke om noe annet land der kjøttdeigen holder i mer enn 3 dager fra man kjøpte den.

har ikke dette med selve pakkingen å gjøre da?

type gasser eller noe de har inni den pakken.

bor pr dags dato i ungarn og her er kjøtt OFTE seigt om man ikke er i kjøttdisken tidlig om morgenen og kjøper de beste stykkene.

Lenke til kommentar

Om dere flesker på med masse tilbehør, så kan det vær et hint om at biffen ikke er bra :p

Biff + pommes frites.

Au naturell, innimellom med hvitløkssmør. Akkuratt rundt kjøtt er jeg veldig lite fantasifull fordi jeg liker kjøttsmaken og vil nyte den uforstyrret.

Det finnes mange måter å steke en biff feil på ;)

Lenke til kommentar

Kjøttet blir bedre hvis du lar det ligge lengst mulig opp mot holdbarhetsdato eller litt over, men det er først og fremst rett etter slakting det har noe å si.

Det skal jeg huske på. :)

reis litt rundt i europa du, så skal du se kjøtt av dårlig kvalitet.

Tviler ikke. Har ikke noe forhold til det. Sammenligner med USA, og det er i en helt annen liga.

Lenke til kommentar

spiser/smaker på gildes ytre og indre filet av storfe hver dag .. men nå bruker jeg kun "gilde extra" , noe som er litt bedre.. men deet viktigste eg jo at kjøttet er modnet.

vil tro du har vært uheldig å fått ett stykke kjøtt som er lite modnet.

benytt deg av mørhetsgarantien... det gjør jeg hver gang jeg ikke er fornøyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...