Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvordan måler jeg lyset andre plasser enn jeg fokuserer? Mulig jeg er grønn, men trodde lysmålingen var der du hadde fokus.. Har Nikon D90 for tiden Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Tre dominerende måter å måle lys på. Punktmåling, sentrumsdominert eller matrise. Så lysmålingen avhenger av hvilket av disse valgene du bruker. Hvordan disse virker på ditt kamera finner du i manualen din... Endret 13. oktober 2010 av rogkas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Du har mulighet for tre typer av lysmåling,sentermåling,område rundt måling eller gjennomsnittlig måling av hele bildesirkelen.Dette gjør du i kameraet.Her kan du lese om hvordan lysmåling fungerer. Hvis du skal måle spesifikk i motivet burde du skaffe deg en lysmåler. Endret 13. oktober 2010 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Matrise fungerer fint i 90% av tilfellene, kun unntaksvis jeg bruker punktmåling.Sentrumsdominert kan jeg ikke huske å ha brukt. Ekstern lysmåler kan være et veldig nyttig hjelpemiddel, men vanligvis klarer man seg fint med histogram og lysmåler i kamera. I studio er man fullstendig lost uten lysmåler forøvrig, men det er en helt annen historie Endret 13. oktober 2010 av TGB Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Oi. feilformulert spørsmål.. Når jeg har på punktmåling! Ved punktmåling, er det da det punktet jeg fokuserer på som blir målt? Målingstypene vet jeg om.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Ja,hvis du bruker sentrumspunktet.Tror ikke du får riktig måling hvis du bruker andre fokuspunkter. Du får kanskje opp en markør i bildesøkeren når du bruker spotmåling,jeg får det på 7D. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/controls-top.htm Søk etter "Metering Selector" Edit: Synest faktisk løsningen med knapp og hjul på D90 er så ekstremt mye enklere å bruke enn D3s sin utgave med knapp + switch utenpå søkerhuset (blir mer en 2 hånds operasjon). Endret 13. oktober 2010 av TGB Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg tror punktet er på det valgte fokuspunktet, ja. Hvis du vil eksponere for noe annet enn du fokuserer på, kan du peke det valgte punktet på det du vil eksponere for, og så sette på eksponeringslås (AE-L) og rekomponere, eller eventuelt flytte punktet for å fokusere. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 den må jeg prøve Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Ved punktmåling, er det da det punktet jeg fokuserer på som blir målt? ...det står helt sikkert også beskrevet i manualen din... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Punktmåling, bruker fokuspunktet. Bruke AE-L for å låse målingen om du vil fokusere på annet punkt enn du vil ha måling på. AE-L kan konfigureres til å låse eksponeringen og holde den helt til man trykker AE-L på nytt. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 På Nikon måles lyset i det valgte punktet når du bruker spotmåling. På Canon måles lyset i senterpunktet uansett hvilket fokuspunkt du har valgt. Man må huske på at spotpunktet fyller ca 3% av søkerbildet, så om det er kraftige kontraster i nærheten av punktet, så er det lett at det blir lurt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Man må huske på at spotpunktet fyller ca 3% av søkerbildet, så om det er kraftige kontraster i nærheten av punktet, så er det lett at det blir lurt. Ligger det ikke i mannens natur å bli lurt? (ref: det er vel til slutt brukeren som blir lurt om man bruker spotmåling i feil situasjoner). Endret 13. oktober 2010 av TGB Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 takker tgb for konstruktivt svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå