Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med en oppgave i Rettslære


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger hjelp med en oppgave i om familierett. Opggaven er:

 

Greta Berg var 17 år og skoleelev. Hun hadde ett år igjen på videregående skole. Greta hadde bestemt seg for å prøve å komme inn på et lukket studium. I sommerferien tjente hun 8000 kr på en jobb. Hun hadde tenkt å bruke pengene på kveldskurs for å forbedre karakterene sine.

 

En kveld ble hun invitert på kanotur med kjæresten, Anders. Han mente at Greta burde kjøpe en ny kano for pengene hun hadde tjent. I forretningen Villmarksliv AS hadde de en kvalitetskano på tilbud. Prisen var 8000 kr. Greta kjøper kanoen. Hun betalte kontant og gjennomførte turen med Anders.

 

Noen uker seinere skulle hun begynne på friundervisningens kveldkurs. Hun måtte nå fortelle foreldrene at hun hadde kjøpt kano for pengene. Gretas foreldre ble skuffet. Gretas mor var nylig blitt arbeidsledig, så de hadde ikke råd til å betale for Greatas kveldskurs. Foreldrene henvendte seg til forretningen og forlangte at de skulle ta kanoen tilbake. Dette ble avvist av Villmarksliv AS

 

A) Drøft om Greta er bundet av kjøpet.

 

Vi forutsetter nå at Greta beholder kanoen. Seinere på høsten mistet Greta interessen for både kanoen og Anders. Hun solgte kanoen for 5000 kr. Dette ble kjent for foreldrene. De hevdet at de nå kunne frata Greta råderetten over pengene. Foreldrene ønsket at pengene ble brukt slik som opprinnelig tenkt. Greta protesterte heftig og sa at hun trengte hvert øre til russefeiringen.

 

B) Drøft om foreldrene kan frata Greta råderetten over pengene.

 

Edit: Ser at teksten ble altfor lang.. Hadde vært takknemlig hvis du kunne hjelpe meg litt her :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På oppgave A kan du bruke § 33, første ledd i Vergemålsloven. I oppgave B kan du bruke § 33 første og annet ledd i samme lov.

 

Første oppgave kom jeg frem til at kjøpet var gyldig og at foreldrene ikke kunne kreve penger tilbake.

 

I oppgave B kom jeg frem til at foreldrene kan ta fra Anne råderetten, pga hensyn til hennes tarv.

 

Dette var en oppgave jeg gjorde i fjor, og jeg husker ikke om det jeg kom frem til var riktig eller ikke. Jeg er hvertfall rimelig sikker på at det er riktige paragrafer å bruke, men det er nok du som må komme frem til hvorfor resultatet blir slik.

Lenke til kommentar

På oppgave A kan du bruke § 33, første ledd i Vergemålsloven. I oppgave B kan du bruke § 33 første og annet ledd i samme lov.

 

Første oppgave kom jeg frem til at kjøpet var gyldig og at foreldrene ikke kunne kreve penger tilbake.

 

I oppgave B kom jeg frem til at foreldrene kan ta fra Anne råderetten, pga hensyn til hennes tarv.

 

Dette var en oppgave jeg gjorde i fjor, og jeg husker ikke om det jeg kom frem til var riktig eller ikke. Jeg er hvertfall rimelig sikker på at det er riktige paragrafer å bruke, men det er nok du som må komme frem til hvorfor resultatet blir slik.

 

Jepp, du kom fram med riktige paragrafer ;)

 

Første A.) oppgaven svarte jeg:

 

Tvisten reiser spørsmålet om at Greta er bundet av kjøpet, dersom det er gyldig kjøp kan ikke Greta kreve pengene tilbake, fordi hun er 17 år gammel. Dette står i paragraf § 33 første ledd sier det at en mindreåring rår selv over milder som han har tjent ved egen virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. Eneste muligheten er bare hvis foreldrene ringer til Villmarksliv AS og sier at Greta gjorde en feil, og at hun er for ung til å bestille, da hun ikke er fylt 18 år...

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Vel, litt kronglete formulert, men det er i all hovedsak riktig. Det hadde sikkert vært greit om du omformulerte deg litt, fordi teksten er vanskelig å forstå og kan lett føre til misforståelser.

 

Det er feil at foreldrene kan få kjøpet hevet ved å kontakte Villmarksliv AS, fordi en mindreårig over 15 rår selv over midler oppspart ved arbeid. Foreldrene har dermed ingenting de skulle sagt.

Lenke til kommentar

Husk at du også må ta med partene, drøfting, konkusjon og mer. Dette arket her hjelper mye om du ikke har fått det.

 

 

Elevveiledning for rettslære:

 

En god besvarelse av mer praktisk rettede oppgaver bør inneholde disse elementene:

 

◊ Parter Hvem er med i tvisten?

◊ Påstander Hva krever partene?

◊ Grunnlag Hvilket rettslig grunnlag har de for påstandene sine?

◊ Drøfting Argumentene drøftes mot de rettsgrunnlag som påberopes.

◊ Konklusjon Resultatet av drøftingen.

 

I drøftingen bør du bruke alle relevante opplysninger i oppgaveteksten. Det gjøres ved at innholdet i lovens betingelser vurderes opp mot oppgavens faktiske opplysninger. Det er dette som er det viktigste for å oppnå en god karakter.

 

Du må ikke spekulere i oppgavens faktiske opplysninger, men holde deg til de faktiske opplysningene som er gitt. Dersom en påstand kan begrunnes ut fra flere ulike grunnlag, skal alle grunnlagene behandles.

 

Konklusjonen er en presisering av hvordan problemet er løst. Normalt er det tilstrekkelig med en setning. Dersom problemet i oppgaven kan løses på flere måter, må selvsagt ulike konklusjoner aksepteres. Imidlertid må konklusjonen følge naturlig av det du skriver.

 

Du må vise til riktige paragrafer med ledd og punktum.

 

I noen oppgaver kan det være nødvendig å ta egne forutsetninger. Da er det viktig at du gir en klar beskrivelse av disse forutsetningene. Den juridiske metoden må tillempes avhengig av oppgavetype og rettsområde.

 

Vurdering: Besvarelsen blir vurdert ut fra målene i læreplanen i rettslære. Det legges stor vekt på det helhetsinntrykk besvarelsen gir. Det er også viktig at eleven viser kompetanse i juridisk metode.

Vurderingsmomenter:

Reproduksjon av fakta – det eleven må kjenne til av enkle regler, gjerne ut fra læringsbok. Dette forutsetter at besvarelsen viser at eleven kan dette.

Forstå og anvender – eleven kan anvende kunnskapene på et konkret tilfelle. Dette bør de fleste kunne gjøre.

Analysere og vurdere – eleven kan vurdere/drøfte partenes krav og veie de forskjellige argumentene. Dette er det høyeste nivået. Karakterer over 4 forutsetter at man kan dette.

 

 

 

Lenke til kommentar

Husk at du også må ta med partene, drøfting, konkusjon og mer. Dette arket her hjelper mye om du ikke har fått det.

 

 

Elevveiledning for rettslære:

 

En god besvarelse av mer praktisk rettede oppgaver bør inneholde disse elementene:

 

◊ Parter Hvem er med i tvisten?

◊ Påstander Hva krever partene?

◊ Grunnlag Hvilket rettslig grunnlag har de for påstandene sine?

◊ Drøfting Argumentene drøftes mot de rettsgrunnlag som påberopes.

◊ Konklusjon Resultatet av drøftingen.

 

I drøftingen bør du bruke alle relevante opplysninger i oppgaveteksten. Det gjøres ved at innholdet i lovens betingelser vurderes opp mot oppgavens faktiske opplysninger. Det er dette som er det viktigste for å oppnå en god karakter.

 

Du må ikke spekulere i oppgavens faktiske opplysninger, men holde deg til de faktiske opplysningene som er gitt. Dersom en påstand kan begrunnes ut fra flere ulike grunnlag, skal alle grunnlagene behandles.

 

Konklusjonen er en presisering av hvordan problemet er løst. Normalt er det tilstrekkelig med en setning. Dersom problemet i oppgaven kan løses på flere måter, må selvsagt ulike konklusjoner aksepteres. Imidlertid må konklusjonen følge naturlig av det du skriver.

 

Du må vise til riktige paragrafer med ledd og punktum.

 

I noen oppgaver kan det være nødvendig å ta egne forutsetninger. Da er det viktig at du gir en klar beskrivelse av disse forutsetningene. Den juridiske metoden må tillempes avhengig av oppgavetype og rettsområde.

 

Vurdering: Besvarelsen blir vurdert ut fra målene i læreplanen i rettslære. Det legges stor vekt på det helhetsinntrykk besvarelsen gir. Det er også viktig at eleven viser kompetanse i juridisk metode.

Vurderingsmomenter:

Reproduksjon av fakta – det eleven må kjenne til av enkle regler, gjerne ut fra læringsbok. Dette forutsetter at besvarelsen viser at eleven kan dette.

Forstå og anvender – eleven kan anvende kunnskapene på et konkret tilfelle. Dette bør de fleste kunne gjøre.

Analysere og vurdere – eleven kan vurdere/drøfte partenes krav og veie de forskjellige argumentene. Dette er det høyeste nivået. Karakterer over 4 forutsetter at man kan dette.

 

 

 

 

Den har jeg ikke desverre fått, da jeg er faktisk ny i faget. Se tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1264267

 

Edit: Har en prøve imorra, bare så det er sakt.. :/

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...