Gå til innhold

Hvorfor tilbe den kristne guden?

Anbefalte innlegg

Min kjærlighet til Gud og mennesker varierer med humøret, detfor tenker jeg det er godt at det ikke er min evne til å elske som er det avgjørende.

Du sier noe. :)

Godt at det ikke er hver enkelt som skal bestemme hvor mye vi skal elske hverandre bestandig...

Joda, mulig at du har rett i at jeg holder egoismen litt for stor i mitt forhold til å hjelpe andre, men det er for meg en god forklaring på hvorfor jeg gjør det. Men det er jo såklart mulig at andre kan ha andre grunner selv om de er flokkdyr som meg... Føler ofte forvirring når jeg møter folk som hadde tjent rått på å være allright og greie men som heller velger å fremstå som det de fleste sitter på.... For jeg forstår ikke tanken bak å være stedet der solen aldri skinner når de heller kan være snille greie og hjelpsomme, men som jeg sa, ikke alle kan være som meg. Setter stor pris på at vi er forskjellige, for ellers hadde verden vært kjedelig sted.. for meg ihvertfall :)

For meg er det utenkelig å være slem der jeg kan være snill og grei mot noen.... Noe jeg mer enn en gang har brent meg på for å si det sånn... Og de menneskene elsker jeg nok ikke fullt så mye som ønskelig er jeg redd...

"Æres den som æres bør" het det før. Det må være lov å være seg bevisst sin etikk og at en handler etter gode prinsipper.

Det er ikke noen forskjell på det du sier og det som ligger i kristendommen - hva er rett og hva er galt? Klarer jeg å leve bare rett, eller gjør jeg både rette og gale handlinger og har blandete motiver? Hva er motivet for mine handlinger? Vil jeg min neste vel, eller handler jeg til skade for min neste (eller meg selv)?

Samtidig handler syndserkjennelse om ikke bare å se sine gode sider, men og de dårlige.

Endret av Romeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi tilbe en gud som skaper en jord som han er så misfornøyd med at han først sender en flom som dreper alle mennesker utenom 8 stk, uten at dette hjelper.

Så sender han sin egen sønn for å redde verden, men det mislykkes også. Under halvparten av jordens befolkning tror på ham.

I tillegg visste han jo, i og med at han er allmektig, at ingen av disse tingen ville virke

:hmm:

Gud prøver jo bare å hjelpe oss, og rydde opp etter alt det onde menneskeheten har gjort, som har gjort opprør mot Gud. Er det ikke kun oss mennesker vi kan skylde på? Gud har gitt oss fri vilje, og det er ikke Guds ansvar at vi skal tro på ham, og gjøre riktig. Det er kun opp til oss selv. Tar vi ikke mot Guds hjelp og veiledning så kan vi jo bare ha det så godt.

Nøyaktig hvordan prøver denne, etter mitt syn, fiktive "Gud" å hjelpe oss? Jeg klarer ikke finne konkrete handlinger eller gjerninger der han viser sitt engasjement. Jeg anmoder derfor om eksempler som kan underbygge påstanden om at Gud hjelper oss.

Lenke til kommentar

[...]og det er ikke Guds ansvar at vi skal tro på ham[...]

Jo, eg har aldri følt denne guden slik du føler. Hviss eg sier at "Det finnes en øy på andre siden av havet, og vis vi skal vere sammen må du dra dit, for eg har lyst til å vere med deg!" Så er det da mitt ansvar, eller hans ansvar å reise til den andre hvis det for meg er knakende likegyldig om vi er med hverandre eller ei. La oss si at eg er, og har det fint slik, så finnes det tusen andre ute der, som eg ikke har møtt, samtidig finnes det ti personer som eg har møtt, disse som eg har møtt, sier at de vil vere med meg og ti andre som eg ikke har møtt, da er det heller deres ansvar at de bringer seg selv og de andre som eg ikke har møtt for å vere med meg når eg har det fint alene og det er likegyldig om eg møter de andre eller ikke. Dårlig samenligning, men den var så komplisert at eg ble helt forvirret selv :D

(ikke tatt ut av samenheng se [...] betyr at det er mer)

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvordan prøver denne, etter mitt syn, fiktive "Gud" å hjelpe oss? Jeg klarer ikke finne konkrete handlinger eller gjerninger der han viser sitt engasjement. Jeg anmoder derfor om eksempler som kan underbygge påstanden om at Gud hjelper oss.

Den ene store konkrete handlingen er Jesu død på korset for alle synders skyld. Med dette har han åpnet veien for oss tilbake til Gud, en vei som uten dette ville vært stengt.

All annen hjelp, eller undre, er i sammenheng med dette. Selv om det likevel er disse vi gjerne liker å fokusere på.

Endret av Romeren
Lenke til kommentar

Den ene store konkrete handlingen er Jesu død på korset for alle synders skyld. Med dette har han åpnet veien for oss tilbake til Gud, en vei som uten dette ville vært stengt.

All annen hjelp, eller undre, er i sammenheng med dette. Selv om det likevel er disse vi gjerne liker å fokusere på.

Virker på med som om den stengte veien er noe som de som skrev NT fant på for å komme rundt problemet med jødene... det er tross alt deres gud..

Lenke til kommentar

Gud prøver jo bare å hjelpe oss, og rydde opp etter alt det onde menneskeheten har gjort, som har gjort opprør mot Gud. Er det ikke kun oss mennesker vi kan skylde på? Gud har gitt oss fri vilje, og det er ikke Guds ansvar at vi skal tro på ham, og gjøre riktig. Det er kun opp til oss selv. Tar vi ikke mot Guds hjelp og veiledning så kan vi jo bare ha det så godt.

Men han har jo prøvd å hjelpe oss med syndefloden og jesus. Det har ikke virket.

Hvorfor klarer han ikke hjelpe oss?

Og han visste jo før alle uskyldige ble drept i flommen at det ikke ville virke.

Og han sender sin stakkars sønn for å lide for oss, istedenfor å ta ansvar selv!

Feigt?

Og han visste at dette ikke ville hjelpe

Ganske merkelig synes jeg.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi tilbe en gud som skaper en jord som han er så misfornøyd med at han først sender en flom som dreper alle mennesker utenom 8 stk, uten at dette hjelper.

Så sender han sin egen sønn for å redde verden, men det mislykkes også. Under halvparten av jordens befolkning tror på ham.

I tillegg visste han jo, i og med at han er allmektig, at ingen av disse tingen ville virke

:hmm:

Mener du gud er allmektig, skaper av alt og at han vet om alt som skjer på jorda?

Hvis han er allmektig og vet om alt som skjer kan han jo spå fremtiden, og vis han kan spå fremtiden må han jo ha vert en ganske dårlig far når han sender sin egen sønn på et 30års selvmordsoppdrag han viste ville feile.

Endret av McHill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...