Tobben70 Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hvorfor skal vi tilbe en gud som skaper en jord som han er så misfornøyd med at han først sender en flom som dreper alle mennesker utenom 8 stk, uten at dette hjelper. Så sender han sin egen sønn for å redde verden, men det mislykkes også. Under halvparten av jordens befolkning tror på ham. I tillegg visste han jo, i og med at han er allmektig, at ingen av disse tingen ville virke Lenke til kommentar
Grambo Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 hvorfor tilbe en eventyrsfigur, fra en eventyrbok, basert på 70% virkelige hendelser? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Hadde den kristne guden vært smart ville han heller ha satt jesus til å passe på det eple treet med en gang enn å rote det til for seg på den måten bibelen beskriver, så ja, hva er egentlig vitsen med å tilbe en så utrolig lite fremsynt gud? Syntes jeg hører monologen oppe i gud hode ja... "Der, endelig ferdig, da hviler jeg meg litt! (Gud blir jo aldri sliten sier bibelen, så blir han sliten...) Etter å ha hvilt en stund tenker han, som enhver sim spiller ville gjort, at han får ta en titt på skaperverket sitt. "Nei men i...!", sier gud og ser vantro på de to idiotene som knasker i vei på eplet før de rødmende finner seg et fikenblad (Hvordan adam og eva plutselig fikk den tillærte sjenansen fra er meg en gåte...) før han sint finner de to lømlene og kicker dem ut av hagen sin og forteller slangen at den heretter må finne seg i å krype på buken (Hvordan tok den slangen seg frem før mon tro?). Så setter han seg tilbake og grynter sint... Før han igjen tar en titt. -"Men i....!", tenker gud og ser ned på menneskene som har seg i øst og vest over en lav sko, de banner og sverter og voldtar og myrder og gud leter til han finner Noah og ber han sporenstreks å lage en båt og samle to dyr av hvert slag, for nå skal han gjøre slutt på idiotiet en gang for alle! "Sånn!" tenker gud og ser utover det våte landskapet der alt og alle har druknet og angrer seg litt (Minner dette om en fremsynt gud? Nope, det minner om en som ikke er fremsynt og smart i det hele tatt!) og sier til seg selv (og til skribenten av bibelen) at dette skal han ikke gjøre mer Og sånn går dagene til gud igjen bestemmer seg til å se litt på på simmene sine. "Men i alle dager!!!??", roper gud så sankt peter mister tellingen av perlene i porten og må begynne på nytt, "Hva pokker bedriver mitt utvalgte folk med nå da?". Han ser ned og bestemmer seg brått for å bytte dette hersens jøde folket ut med noen bedre, hmmm han tenker...... Aureka, jeg kaller dem for kristne og planen med å sende seg selv som sin egen sønn (antagelig verdens mest forflokete familietre!) og vandrer rundt i 33 år mens han strør om seg med klisjeer som ble sagt for lenge siden av andre både guder og dødelige før folket han har forlatt får tak i ham og spikrer ham opp på korset. "Au åhhh!", stønner gud mens han henger der før han lirer av seg enda mer tull og tror at NÅ må da alt være klart for at simmene skal klare seg selv en stund, men nei... For hva skjer nå? Ikke bare deler idiotene han har valgt som sitt nye "folk" å dele opp boka hans i 35 000 deler, der de krangler om alt fra komma feil til trykk på stavelser, men de begynner å miste troen også. "Hva skal jeg gjøre nå?", tenker sikkert gud ulykkelig i dag når han skuer ned på jorden og ser hvor galt avsted alt er kommet bare fordi han ikke klarte å planlegge å sette jesus som vokter av treet..... For han vil jo ha simmer som lunter rundt uten kunnskap, dumme som spett må vite.... Endret 14. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
McHill Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Først, jeg er ikke kristen og tilber ingen gud. Hvorfor ikke smiske med den viktigste personen man vet om, kanskje det en dag bærer frukter. Hvem bryr seg om hva gud har gjort og hvorfor han har gjort det, han har mest makt og ingen vil risikere å gjøre ham sur siden han har jo allerede sendt ut en bølge som drepte alle utenom 8, så de som tilber Gud håper vel på og være blant de 8. Hvorfor tilbe en som er perfekt og ikke ville funnet på og straffe deg vis du gjorde noe galt, tilbe den mektigste fordi han kan skade deg mest. Tilslutt hvem bryr seg om hvor dum,egoistisk,idiotisk,ond eller hvor mange feil en person har gjort bare han er mektig nok til og beskytte deg og dum nok til og bry seg om deg. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Først, jeg er ikke kristen og tilber ingen gud. Hvorfor ikke smiske med den viktigste personen man vet om, kanskje det en dag bærer frukter. Hvem bryr seg om hva gud har gjort og hvorfor han har gjort det, han har mest makt og ingen vil risikere å gjøre ham sur siden han har jo allerede sendt ut en bølge som drepte alle utenom 8, så de som tilber Gud håper vel på og være blant de 8. Hvorfor tilbe en som er perfekt og ikke ville funnet på og straffe deg vis du gjorde noe galt, tilbe den mektigste fordi han kan skade deg mest. Tilslutt hvem bryr seg om hvor dum,egoistisk,idiotisk,ond eller hvor mange feil en person har gjort bare han er mektig nok til og beskytte deg og dum nok til og bry seg om deg. Hvis jeg skulle tilbe noen måtte det være fordi jeg respekterte han, ikke fordi jeg var redd ahm. Tilber man den største og sterkeste bøllen i gaten for å unngå å bli banket opp. Ikke jeg i hvertfall, jeg vill forholdt meg til den jeg likte og så opp til. Gud viser seg jo ikke være så mektig og god likevel. Kanskje det er djevlen som styrer verden(men jeg tor jo ikke på ham heller) Lenke til kommentar
McHill Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Først, jeg er ikke kristen og tilber ingen gud. Hvorfor ikke smiske med den viktigste personen man vet om, kanskje det en dag bærer frukter. Hvem bryr seg om hva gud har gjort og hvorfor han har gjort det, han har mest makt og ingen vil risikere å gjøre ham sur siden han har jo allerede sendt ut en bølge som drepte alle utenom 8, så de som tilber Gud håper vel på og være blant de 8. Hvorfor tilbe en som er perfekt og ikke ville funnet på og straffe deg vis du gjorde noe galt, tilbe den mektigste fordi han kan skade deg mest. Tilslutt hvem bryr seg om hvor dum,egoistisk,idiotisk,ond eller hvor mange feil en person har gjort bare han er mektig nok til og beskytte deg og dum nok til og bry seg om deg. Hvis jeg skulle tilbe noen måtte det være fordi jeg respekterte han, ikke fordi jeg var redd ahm. Tilber man den største og sterkeste bøllen i gaten for å unngå å bli banket opp. Ikke jeg i hvertfall, jeg vill forholdt meg til den jeg likte og så opp til. Gud viser seg jo ikke være så mektig og god likevel. Kanskje det er djevlen som styrer verden(men jeg tor jo ikke på ham heller) Og det er vel derfor du (så vidt jeg har oppfattet) ikke tilber gud. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Først, jeg er ikke kristen og tilber ingen gud. Hvorfor ikke smiske med den viktigste personen man vet om, kanskje det en dag bærer frukter. Hvem bryr seg om hva gud har gjort og hvorfor han har gjort det, han har mest makt og ingen vil risikere å gjøre ham sur siden han har jo allerede sendt ut en bølge som drepte alle utenom 8, så de som tilber Gud håper vel på og være blant de 8. Hvorfor tilbe en som er perfekt og ikke ville funnet på og straffe deg vis du gjorde noe galt, tilbe den mektigste fordi han kan skade deg mest. Tilslutt hvem bryr seg om hvor dum,egoistisk,idiotisk,ond eller hvor mange feil en person har gjort bare han er mektig nok til og beskytte deg og dum nok til og bry seg om deg. Hvis jeg skulle tilbe noen måtte det være fordi jeg respekterte han, ikke fordi jeg var redd ahm. Tilber man den største og sterkeste bøllen i gaten for å unngå å bli banket opp. Ikke jeg i hvertfall, jeg vill forholdt meg til den jeg likte og så opp til. Gud viser seg jo ikke være så mektig og god likevel. Kanskje det er djevlen som styrer verden(men jeg tor jo ikke på ham heller) Og det er vel derfor du (så vidt jeg har oppfattet) ikke tilber gud. Nei, faktisk ikke. Jeg tror ikke på gud fordi jeg ikke har fått NOEN indikasjoner på at det finnes en gud. Men jeg prøver her å vise at den kristne guden kanskje ikke er så allmektig og god som det sies. Og da kanskje ikke finnes..... Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hvorfor skal vi tilbe en gud som skaper en jord som han er så misfornøyd med at han først sender en flom som dreper alle mennesker utenom 8 stk, uten at dette hjelper. Så sender han sin egen sønn for å redde verden, men det mislykkes også. Under halvparten av jordens befolkning tror på ham. I tillegg visste han jo, i og med at han er allmektig, at ingen av disse tingen ville virke Ja dette er store spørsmål som man kan tolke seg ihjel på.. Saken har nok mange sider, men svarer for min del.. hvorfor jeg tilba en Gud på tross av disse tingene. Jeg vokste opp med følgende inntrykk av Noahs ark: For en fantastisk Gud som reddet Noah og familien. Helt sant, slik tenkte jeg hele ungdommen. "Min båt er så liten, men havet så stort.." var en barnesangsang jeg lærte som jeg mener dreide seg om noahs ark, hvis jeg husker rett Enkelt og greit.. man kan fortelle seg selv at man ikke forstår alt, man forstår ikke egentlig hvorfor Gud måtte gjøre disse tingene, også fokuserer man heller på å se Gud, gjennom Jesus. Forsoningen, Guds gave til oss.. og vips er man over til gode tanker om en God og kjærlig Gud igjen.. Men nå må du ikke glemme at mennesker faktisk tror på Gud og Jesus, og da kan man ikke sitte hele dagen å lure på hvorfor Gud måtte drepe alle.. Dette er min forklaring på hvorfor folk tilber den kristne Gud. Lenke til kommentar
Branco Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Ligger nok mye egoistisk bak religiøs tro ja..... pluss et ønske om kontroll... Som igjen trigger nedlatenhet over andre som ikke klarer å følge "reglene" og ikke er så flinke til å tekkes den guden... Vi ser jo dette overalt i kirkesamfunn her i landet i dag, der den ene etter den andre ramler ut og forteller om horrible "bedre enn deg!" holdninger og pekefingre der egoet innad i gruppene ofte er styrende.... Endret 15. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Regner du det å be om tilgivelse som en egoistisk handling? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Regner du det å be om tilgivelse som en egoistisk handling? Selvfølgelig er det en egoistisk handling. Hvorfor ellers gjøre det når du ikke får noe tilbake for å gjøre det? Hvis du viste at det bare lukt til helvette samme hvor mye du tilba guden din, ville du da ha tilbedt ham? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Regner du det å be om tilgivelse som en egoistisk handling? Selvfølgelig er det en egoistisk handling. Hvorfor ellers gjøre det når du ikke får noe tilbake for å gjøre det? Hvis du viste at det bare lukt til helvette samme hvor mye du tilba guden din, ville du da ha tilbedt ham? Det er et hypotetisk spørsmål, men godt mulig. Tilbedelsen er basert på forholdet mellom Gud som skaper og oss som skapning. Tro og bønn er kommunikasjon i dette forholdet. Å ikke ville tilbe er å avvise skaper / skapning forholdet, noe som forøvrig er godt innenfor bibelens tematikk. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 De som velger å tilbe en gud ønsker vel å få tilgivelse, støtte, forsoning og en gratisbillett til "Himmelen". I hovedsak tilber man for å få noe igjen. Regner du det å be om tilgivelse som en egoistisk handling? Selvfølgelig er det en egoistisk handling. Hvorfor ellers gjøre det når du ikke får noe tilbake for å gjøre det? Hvis du viste at det bare lukt til helvette samme hvor mye du tilba guden din, ville du da ha tilbedt ham? Det er et hypotetisk spørsmål, men godt mulig. Tilbedelsen er basert på forholdet mellom Gud som skaper og oss som skapning. Tro og bønn er kommunikasjon i dette forholdet. Å ikke ville tilbe er å avvise skaper / skapning forholdet, noe som forøvrig er godt innenfor bibelens tematikk. Men alle tilber jo gud for til syveende å sist havne i himmelen, ikke sant? Det er ihvertfall ingen kristen jeg vet om som tilber gud bare for tilbedelsen alene, selv om det er en del av det. Så det ligger jo en egoistisk handling i bunn av dette, er du ikke enig? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Men alle tilber jo gud for til syveende å sist havne i himmelen, ikke sant? Det er ihvertfall ingen kristen jeg vet om som tilber gud bare for tilbedelsen alene, selv om det er en del av det. Så det ligger jo en egoistisk handling i bunn av dette, er du ikke enig? Vi er alle mennesker, så ingen er nok helt rensket for egoistiske motiver, nei. Men likevel - vil du si at gjengjeldt kjærlighet - å elske noen fordi denne elsker deg - er egoisme, eller et egoistisk motiv? Det er nemlig det som ligger til bunn i tilbedelsen og troen. 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Kristendommen handler om å elske. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Vi er alle mennesker, så ingen er nok helt rensket for egoistiske motiver, nei. Men likevel - vil du si at gjengjeldt kjærlighet - å elske noen fordi denne elsker deg - er egoisme, eller et egoistisk motiv? Det er nemlig det som ligger til bunn i tilbedelsen og troen. Såklart det er et egoistisk motiv, en håper jo i bunn og grunn på å bli elsket tilbake ikke sant? Når du elsker jesus så har du jo et håp om å bli elsket tilbake? Helt eller delvis.... Jeg trenger ikke kristendommen for å elske noen jeg, det ligger allerede i meg å gjøre det fordi jeg er et flokk dyr og fordi det dermed hjelper meg indirekte å "elske" andre. Enten det er naboen eller kona (I to forskjellige grader altså...). Jeg hjelper/elsker folk fordi jeg vil ha et samfunn der alle hjelper/elsker hverandre nettopp fordi jeg ønsker å oppnå den hjelpen/elsken selv... Egoisme egentlig, men siden vi alle er ego på dette hjelper vi jo alle også... Det blir som når jeg hjelper andre enten ute på veien eller ute på gata så er jo det, ihvertfall tror jeg det, fordi jeg selv kanskje en dag trenger hjelp på gata/veien og vil flagge til alle at det er OK å hjelpe andre ute på gata elleer langs veien uten å kreve noe tilbake for det. Jeg gjør ikke dette for å være edel eller fordi det får meg til å føle meg bedre eller fordi jeg vil oppnå gunst/belønning av en høyere makt eller noe slik, (så langt ihvertfall), men jeg gjør det fordi det kan være min tur å trenge hjelp neste gang... Altså en litt egoistisk handling selv om det er for mennesker jeg aldri mer kommer til å møte på og som høyst sannsynlig aldri vil hjelpe meg tilbake.... Men fordi de lever i det samme samfunnet jeg lever i ønsker jeg jo å opprettholde det samfunnet slik også, ergo ønsker jeg jo å hjelpe dem... Igjen egoistisk i bunnen... Det ligger i vår natur å være slik og da trenger en altså ingen belønning/straff for å gjøre det eller la det være.... Det vi derimot LEGGER merke til er de få som IKKE har dette innprentet så godt... Dessverre! Og som blir dratt frem hver gang vi skal snakke om hvor fort samfunnet går til helvette.... Men det er få som ikke korrelerer med resten av samfunnet... Men av samme grunn som vi kun hører om de som har kjørt for fort og aldri om de som faktisk holder fartsgrensen kommer det ofte skjevt ut hvor mange som faktisk vil ha et hjelpsomt og "elskelig" samfunn også... Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Skal vi tro Wikipedia er egoisme definert som: "Egoisme er en grunnleggende menneskelig følelse og egenskap, og en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler. Egoismens motpol er altruisme (selvoppofrelse), som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener andre (samfunnet)." Jeg hjelper/elsker folk fordi jeg vil ha et samfunn der alle hjelper/elsker hverandre nettopp fordi jeg ønsker å oppnå den hjelpen/elsken selv... Egoisme egentlig, men siden vi alle er ego på dette hjelper vi jo alle også... Det blir som når jeg hjelper andre enten ute på veien eller ute på gata så er jo det, ihvertfall tror jeg det, fordi jeg selv kanskje en dag trenger hjelp på gata/veien og vil flagge til alle at det er OK å hjelpe andre ute på gata elleer langs veien uten å kreve noe tilbake for det. Jeg gjør ikke dette for å være edel eller fordi det får meg til å føle meg bedre eller fordi jeg vil oppnå gunst/belønning av en høyere makt eller noe slik, (så langt ihvertfall), men jeg gjør det fordi det kan være min tur å trenge hjelp neste gang... Altså en litt egoistisk handling selv om det er for mennesker jeg aldri mer kommer til å møte på og som høyst sannsynlig aldri vil hjelpe meg tilbake.... Men fordi de lever i det samme samfunnet jeg lever i ønsker jeg jo å opprettholde det samfunnet slik også, ergo ønsker jeg jo å hjelpe dem... Igjen egoistisk i bunnen... Så selv om du mener din begrunnelse for å hjelpe noen på gaten er egosistisk, du ønsker å leve i et godt samfunn, vil jeg tro dette faller utenfor den egentlige definisjonen. Det du gjør er egentlig uegennyttig. Egoismen er nok mer korttenkt enn som så. Det ligger i vår natur å være slik og da trenger en altså ingen belønning/straff for å gjøre det eller la det være.... Det vi derimot LEGGER merke til er de få som IKKE har dette innprentet så godt... Dessverre! Og som blir dratt frem hver gang vi skal snakke om hvor fort samfunnet går til helvette.... Men det er få som ikke korrelerer med resten av samfunnet... Men av samme grunn som vi kun hører om de som har kjørt for fort og aldri om de som faktisk holder fartsgrensen kommer det ofte skjevt ut hvor mange som faktisk vil ha et hjelpsomt og "elskelig" samfunn også... Ja, enig, håper mange tenker slik. Såklart det er et egoistisk motiv, en håper jo i bunn og grunn på å bli elsket tilbake ikke sant? Når du elsker jesus så har du jo et håp om å bli elsket tilbake? Helt eller delvis.... Bibelen er veldig tydelig på det er det motsatte som er tilfelle: "Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. (..) Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre." Min kjærlighet til Gud og mennesker varierer med humøret, detfor tenker jeg det er godt at det ikke er min evne til å elske som er det avgjørende. Endret 15. oktober 2010 av Romeren Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Min kjærlighet til Gud og mennesker varierer med humøret, detfor tenker jeg det er godt at det ikke er min evne til å elske som er det avgjørende. Du sier noe. Godt at det ikke er hver enkelt som skal bestemme hvor mye vi skal elske hverandre bestandig... Joda, mulig at du har rett i at jeg holder egoismen litt for stor i mitt forhold til å hjelpe andre, men det er for meg en god forklaring på hvorfor jeg gjør det. Men det er jo såklart mulig at andre kan ha andre grunner selv om de er flokkdyr som meg... Føler ofte forvirring når jeg møter folk som hadde tjent rått på å være allright og greie men som heller velger å fremstå som det de fleste sitter på.... For jeg forstår ikke tanken bak å være stedet der solen aldri skinner når de heller kan være snille greie og hjelpsomme, men som jeg sa, ikke alle kan være som meg. Setter stor pris på at vi er forskjellige, for ellers hadde verden vært kjedelig sted.. for meg ihvertfall For meg er det utenkelig å være slem der jeg kan være snill og grei mot noen.... Noe jeg mer enn en gang har brent meg på for å si det sånn... Og de menneskene elsker jeg nok ikke fullt så mye som ønskelig er jeg redd... Endret 15. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hvorfor skal vi tilbe en gud som skaper en jord som han er så misfornøyd med at han først sender en flom som dreper alle mennesker utenom 8 stk, uten at dette hjelper. Så sender han sin egen sønn for å redde verden, men det mislykkes også. Under halvparten av jordens befolkning tror på ham. I tillegg visste han jo, i og med at han er allmektig, at ingen av disse tingen ville virke Gud prøver jo bare å hjelpe oss, og rydde opp etter alt det onde menneskeheten har gjort, som har gjort opprør mot Gud. Er det ikke kun oss mennesker vi kan skylde på? Gud har gitt oss fri vilje, og det er ikke Guds ansvar at vi skal tro på ham, og gjøre riktig. Det er kun opp til oss selv. Tar vi ikke mot Guds hjelp og veiledning så kan vi jo bare ha det så godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå