anaconda Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Er karbonadedeig til middag etter trening bra? Bruker å steke 1/2 pakke, ca 200g, ha i dolmio pastasaus og fullkornspasta. Er proteinkvaliteten på topp? Et annet spørsmål er vel hvor mye som "forsvinner" under steking. Karbonadedeig avgir masse vann, og er redd at det forsvinner en del protein under steking. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Karbonadedeig avgir, som du sier, vann under steking, proteinene forsvinner ikke. Hvis du har 200 g med deig før steking har du da ca 40 g protein, etter steking vil dette veie kanskje 120 g men det vil fortsatt være 40 g protein i den ferdigstekte deigen. Karbonadedeig (kjøtt generelt) er en fin proteinkilde. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Det var godt å høre! 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Om du har problemer med at farser slipper mye vann, stek i to omganger og bruk høy varme. Det beste er å varme pannen godt, litt olje i bunnen, hive hele klumpen oppå og la den ligge et minutt eller to uten å hakke den i stykker. Spa så av den øverste halvparten og legg den bort, snu det som ligger igjen og gjenta med begge bitene. Om pannen ikke er varm nok, eller blir kjølt ned når man hakker hele kjøttdeigen opp, slipper deigen mye vann og deigen koker istedenfor å stekes, og da går man glipp av de deilige effektene av maillard-reaksjonen. Ellers, fjerner du vann fra noe, beholder det næringsstoffene, men næringstoffer per 100g øker. Tenk på rosiner og druer. 100g rosiner har høyere energitetthet enn 100g druer, men det er bare vannet som er fjernet. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Høres ut som en superbra middag etter trening, men å spise rett etter anbefales ikke. Det kan du lese om bla. her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=12 Hvis du trener styrke, vil jeg anbefale deg å ta deg noen raske karbohydrater rett etter trening (f.eks. en banan eller sjokomelk), gjerne sammen med en protein. Da får du raskt tilført kroppen glykogen som musklene trenger. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Høres ut som en superbra middag etter trening, men å spise rett etter anbefales ikke. Det kan du lese om bla. her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=12 Hvis du trener styrke, vil jeg anbefale deg å ta deg noen raske karbohydrater rett etter trening (f.eks. en banan eller sjokomelk), gjerne sammen med en protein. Da får du raskt tilført kroppen glykogen som musklene trenger. Rett etter trening spiser jeg en banan og tar en proteinshake. Deretter dusjer jeg, og spiser middag. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Er kanskje litt seint ute her, men det virker som et veldig bra og fornuftig måltid som egner seg godt etter trening. Proteinkvaliteten er bra, og karbonadedeig er mye bedre enn kjøttdeig. Det er etter trening kroppen trenger mest næring, da primært proteiner og karbohydrater, noe som dette måltidet inneholder. Det er også lurt og fordele det slik at mesteparten av dagens karbohydratinntak kommer etter trening. Ikke glem grønnsakene!!! Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Mange sier at karbonadedeig er bedre enn kjøttdeig. Jeg bruker ofte kjøttdeig av svin, som er mye billigere enn karbonadedeig. Det er like mye proteiner, men er det noe forskjell på kvaliteten her? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Veit ikke hvordan de blir kontra hverandre, men kjøttdeig pleier å inneholde litt mer fett og snusk enn karbonadedeig som skal være litt "renere". Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Mange sier at karbonadedeig er bedre enn kjøttdeig. Jeg bruker ofte kjøttdeig av svin, som er mye billigere enn karbonadedeig. Det er like mye proteiner, men er det noe forskjell på kvaliteten her? Neida, bare mer fettinnhold så det gjør ikke noe Med mindre du er på deff da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå