Blaffre Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg og min bror leier for øyeblikket en leilighet. Vi ble enige med huseier da vi flyttet inn at de skulle ta seg av 2 ting ved leiligheten: 1. Det er et hull i veggen på kjøkkenet som leder direkte ut til ytterveggen av huset, noe som medfører at det kommer mye kald luft inn i leiligheten (det blir veldig kaldt, selv når temperaturen bare er rundt 0-2 grader ute). 2. Døren til mitt soverom mangler dørhåndtak, huseier sa at de skulle ta seg av dette. Ingen av disse 2 punktene har blitt rettet, og vi sitter nå med en iskald leilighet. Det jeg lurer på er om vi kan bruke disse som argument til å unngå 3måneders oppsigelsestid som gjelder i kontrakten? Legg også merke til at leiligheten mangler all slags brannsikring. Da tenker jeg på røykvarslere, brannslokningsapparat og alternativ fluktvei. Eneste fluktvei er utgangsdøren. Leiligheten ligger i tredje etasje og eneste vei ut/inn er opp en trapp til inngangsdøra. Jeg har forstått at det er krav til slike sikringer, hvis jeg ikke tar helt feil? Jeg er svært takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med dette! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Vi ble enige med huseier da vi flyttet inn at de skulle ta seg av 2 ting ved leiligheten: 1. Det er et hull i veggen på kjøkkenet som leder direkte ut til ytterveggen av huset, noe som medfører at det kommer mye kald luft inn i leiligheten (det blir veldig kaldt, selv når temperaturen bare er rundt 0-2 grader ute). 2. Døren til mitt soverom mangler dørhåndtak, huseier sa at de skulle ta seg av dette. Ingen av disse 2 punktene har blitt rettet, og vi sitter nå med en iskald leilighet. Det jeg lurer på er om vi kan bruke disse som argument til å unngå 3måneders oppsigelsestid som gjelder i kontrakten? Skrev dere kontrakt på at han skulle fikse det? Legg også merke til at leiligheten mangler all slags brannsikring. Da tenker jeg på røykvarslere, brannslokningsapparat og alternativ fluktvei. Eneste fluktvei er utgangsdøren. Leiligheten ligger i tredje etasje og eneste vei ut/inn er opp en trapp til inngangsdøra. Jeg har forstått at det er krav til slike sikringer, hvis jeg ikke tar helt feil? Der tar du ikke feil, snakk med huseier og en advokat.. Lenke til kommentar
Blaffre Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Vi ble enige med huseier da vi flyttet inn at de skulle ta seg av 2 ting ved leiligheten: 1. Det er et hull i veggen på kjøkkenet som leder direkte ut til ytterveggen av huset, noe som medfører at det kommer mye kald luft inn i leiligheten (det blir veldig kaldt, selv når temperaturen bare er rundt 0-2 grader ute). 2. Døren til mitt soverom mangler dørhåndtak, huseier sa at de skulle ta seg av dette. Ingen av disse 2 punktene har blitt rettet, og vi sitter nå med en iskald leilighet. Det jeg lurer på er om vi kan bruke disse som argument til å unngå 3måneders oppsigelsestid som gjelder i kontrakten? Skrev dere kontrakt på at han skulle fikse det? Legg også merke til at leiligheten mangler all slags brannsikring. Da tenker jeg på røykvarslere, brannslokningsapparat og alternativ fluktvei. Eneste fluktvei er utgangsdøren. Leiligheten ligger i tredje etasje og eneste vei ut/inn er opp en trapp til inngangsdøra. Jeg har forstått at det er krav til slike sikringer, hvis jeg ikke tar helt feil? Der tar du ikke feil, snakk med huseier og en advokat.. Nei, skrev ingen kontrakt på at de skulle fikse det. Men det var en muntlig avtale, er ikke det like gjeldende? Tror ikke hun ville nektet på det. Men som du sier, det kan være greit å snakke med en advokat. Kan bli dyrt, men det er også 3måneders husleie. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Nei, skrev ingen kontrakt på at de skulle fikse det. Men det var en muntlig avtale, er ikke det like gjeldende? Tror ikke hun ville nektet på det. Men som du sier, det kan være greit å snakke med en advokat. Kan bli dyrt, men det er også 3måneders husleie. muntlig kontrakt gjelder jo, men er jo ikke like håndfast om hun nekter. Men tenkte hvis det var noe a`la "jaja, det kan jeg vel gjøre, hvis jeg gidder/får tid".. Gode advokater er dyrere enn 3mnd husleie, men du trenger vel ikke superadvokater heller i denne saken.. Hvis du trenger det i hele tatt.. Begynn med å purre på landlord. Endret 13. oktober 2010 av diskutant Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Det første jeg hadde gjort var å løpe til nærmeste forhandler og kjøpt røykvarsel og pulverapparat. Ikke utenkelig at du hadde fått tak i et dørhåndtak hos samme forhandler. Så hadde jeg gitt beskjed til huseiger at jeg har hatt en utgift på kr x for å ha kjøpt dette som jeg selvsagt hadde trukket ifra ved neste innbetaling av husleie. Så hadde jeg gitt huseiger en kopi av kjøpskvittering. Hullet i veggen er litt værre. Men inntil huseiger hadde fått fingeren ut så hadde jeg nok tettet det til med noe gammelt tøy. Selv om dette selvsagt er noe utleiger skal gjøre så hadde jeg tatt saken i egne hender rett og slett fordi det er farlig å ikke ha røykvarsel og brannslokningsapparat i hus. Ulovlig er det også. 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Bodde i en bitteliten midlertidig hybel for snart ti år siden, og selv om bygget var gammelt, så var hyblene nylig oppført og inndelt. Veggen inn til et kontor ved siden av hadde et langt hull i det ene hjørnet, som gikk fra taket til gulvet (virket som veggen som var satt inn rett og slett var for kort). Jeg kunne faktisk se mye av kontoret fra min side av veggen. Dekket det jo til, men de hadde noen fryktelig bråkete matriseskrivere som gikk store deler av dagen, og ettersom jeg jobbet mye kvelds og "nesten"-nattevakter, var jeg mye hjemme på dagtid. Jeg ba huseier om å fikse dette og et par andre ting, gjentatte ganger, uten at noe skjedde. Etter en liten stund fikk jeg muligheten til å skaffe meg et annet sted på kort varsel. Jeg skrev et brev der jeg krevde å slippe oppsigelsestiden ettersom ingenting var skjedd, og det var helt greit for han. Så vil anbefale deg å prøve manglende retting av mangler og feil som grunn til å slippe unna (eller i det minste redusere) oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Manglende dørhåndtak eller hull i veggen tror jeg ikke kan anses som "vesentlig mislighold" av avtalen som gir grunn til heving. Men det kan være grunn til å forlange avslag i leie, også for det som allerede er betalt. Brannsikkerhet derimot er alvorlig. (Nylig eksempel fra Trondheim.) Men selv der tror jeg dere må gi utleier en sjanse til å rydde opp. Røykvarsler, brannslukkingsapparat og rømningsvei kan han i teorien ordne på dagen. Hvis han ikke ordner opp ASAP er det på tide å prøve seg med heving, eventuelt etter å ha sjekket med brannvesenet at boligen ikke er godkjent. Mangler med brannsikkerheten kunne forøvrig muligens også være grunn til avslag i leie. (Kanskje dere kan bytte tilbakevirkende leieavslag mot å få flytte før oppsigelsestiden er ute?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå