[email protected] Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jah, så er man endelig 18 år og har fått lappen. Mamma har en 2008 Yaris som jeg gjerne skulle ha brukt litt i helgene nå som det er kaldt. Men får jeg lov? Nei. Grunnen er, i følge min mor, at jeg er i en risikogruppe som alle mellom 18-25 år befinner seg i. Det er jeg jo klar over, ettersom kjøreskolen presiserte det tusen ganger. MEN, det er ikke fordi jeg er ung jeg ikke får låne den. Grunnen er fordi hun tror at forsikringen hennes ikke gjelder dersom føreren av bilen er i denne gruppen. Hun påstår hun vil miste all bonus hvis en person i denne gruppen skader bilen. Uansett hvilken part som har skylden. Spørsmålet er: Er dette sant? Jeg synes det høres absurd ut at hun skulle miste sin bonus dersom for eksempel en mann med promille plutselig kjører på meg fra høyre når jeg har forkjørsvei, bare fordi jeg er i en risikogruppe? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Nei det stemmer det, etter at jeg fikk lappen så har mamma og pappa satt opp minstealderen på de som bruker bilenene deres til 21 år for jeg har min egen bil. Da blir forsikringa noen hundrelapper billigere. Det kan lett endres. Om du kjører bilen og blir med i en ulykke så vil moren din få regress på utbetalingen Endret 13. oktober 2010 av Gryterett Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Om du kjører bilen og blir med i en ulykke så vil moren din få regress på utbetalingen Selv om jeg ikke har skyld? Endret 13. oktober 2010 av Maggis Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Kan du garantere før du bruker bilen at du ikke kommer til å komme i en ulykke der du har skyld? Mange har "ingen av førerne av bilen er under 25 år" på forsikringen og sparer noen lapper i året på det. Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Risikogruppe som du nevner har ingen ting og si. Det som har noe å si er minstealderen til føreren bestemt i hennes forsikringsavtale. Mange selskaper praktiserer minstealder for å skille ut de bilene som ikke har unge førere som en gruppe med mindre risiko for å få bruk for forsikringen sin. Letteste måte å finne ut av dette, er å få din mor til å skrive en mail/ringe forsikringsselskapet og enkelt spørre om hennes sønn på 18 år kan bruke bilen. Det enkle er ofte det beste. Mine foreldre har det for eksempel ikke, aldri hørt at de har hatt det før heller, så jeg bruker begge bilene dems som jeg vil. Endret 13. oktober 2010 av stresslessen Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Kan du garantere før du bruker bilen at du ikke kommer til å komme i en ulykke der du har skyld? Selvsagt ikke. Men det er jo absolutt ikke poenget. Du må gjerne oppfatte meg som sutrete fordi jeg ikke får låne bilen, men da må det innebære at hun sier at jeg ikke får lov fordi hun ikke tror jeg er god nok. Grunnen til at jeg ikke får lov er jo denne forsikringsavtalen. Hadde jeg kræsjet, og det var min skyld hadde jeg selv måttet ta konsekvensene. Risikogruppe som du nevner har ingen ting og si. Det som har noe å si er minstealderen til føreren bestemt i hennes forsikringsavtale. Takk for nyttig svar! Da får jeg bare bite i det sure eplet... Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Du ender nok ikke opp som gjeldsslave hvis du krasjer bilen til moren din. Mest sannsynlig er det en avtale som sier at dersom noen under 25 bruker bilen, så vil egenandelen øke betraktelig. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 svaret er: Det finnes like mange vilkår på såkallte "unge brukere" som det finnes selskap, og rettningslinjene er forskjellige. Men fellesnevneren er stort sett av om du bruker bilen til moren din, og forsikringen ikke er registrert for det, øker egenandelen ved en krasj som du er skyld i. Som regel økes egenandelen mellom 10-15 000kr, det varierer mellom selskapene. Dvs at om du kræsjer bilen uten at moren din har registrert dette hos forsikringsselskapet (tillater ung bruker), koster ikke en ansvarsskade 4000kr, men mellom 19 - 24 000kr i egenandel. dvs, koster smellen 100 000kr, betaler du/din mor det som er registert som egenandel. egenandel ansvar: 4000kr egenandel delkasko: 4000kr (utenom glass) egenandel kasko: varierer mellom 4 - 50 000, det spørs hva du selv ønsker. hilsen en som jobber med forsikring. PS: ja, moren din sin forsikring blir dyrere om hun tillater unge brukere på bilen, alt mellom 1000-4000kr pr år, men en toyota bør ikke komme ille ut. 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Tjener masse penger på å heve grensa på forsikringen, så det er nok ingen løgn. Jo mindre risiko, jo mindre forsikringspremie. Og ungdom mellom 18-25 er høyrisiko gruppe for ulykker. Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 svaret er: Det finnes like mange vilkår på såkallte "unge brukere" som det finnes selskap, og rettningslinjene er forskjellige. Men fellesnevneren er stort sett av om du bruker bilen til moren din, og forsikringen ikke er registrert for det, øker egenandelen ved en krasj som du er skyld i. Som regel økes egenandelen mellom 10-15 000kr, det varierer mellom selskapene. Dvs at om du kræsjer bilen uten at moren din har registrert dette hos forsikringsselskapet (tillater ung bruker), koster ikke en ansvarsskade 4000kr, men mellom 19 - 24 000kr i egenandel. dvs, koster smellen 100 000kr, betaler du/din mor det som er registert som egenandel. egenandel ansvar: 4000kr egenandel delkasko: 4000kr (utenom glass) egenandel kasko: varierer mellom 4 - 50 000, det spørs hva du selv ønsker. hilsen en som jobber med forsikring. PS: ja, moren din sin forsikring blir dyrere om hun tillater unge brukere på bilen, alt mellom 1000-4000kr pr år, men en toyota bør ikke komme ille ut. Nå er det uvesentlig med priser da dette varierer mer enn humøret til en unge i trassalderen. Enkleste mulig løsning er å ringe forsikringsselskapet så ser de alt som er fasitsvar for deg på sin datamaskin. Kan også finne fram forsikringsavtalen som din mot skal ha fått en kopi av ved inngåelse av forsikringsavtalen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Nei, din mor lyger ikke om bilforskringen, og dette kunne du jo ha sjekket opp skjøl. Der er et juridiskperspektiv på dette her, når du forsikrer bilen din får du et spørsmål om det er folk under 25/26/21 som skal bruke bilen, husker ikke helt hvordan det der var.. Men viss du har lærekjørt med bilen før så _SKAL_ din mor ha ornet dette med forsikringsselskapet ellers har dere brutt loven. dei er ganske strenge på det der, vært noen små saker om det. Du svarer på en del spørsmålø når du forsikrer bilen din, og dette kan du spare noen kroner på, men viss du nå kjører bilen og for eksempel kjører på noen, og det er sagt at bilen er kun kjørt av personer over 25år, så blir det regress på forsikinga, er litt usikker på om dette muligens kan gå under forsikringssvindel også, ligger grunnlage for ei sak, viss den blir ført riktig. Men viss du totalskader din + en annens sin bil blir du ståande personlig ansvarlig, med din mor såklart. Det dere burde gjøre da er at hun melder bilen stjålet og ryggen hunnes skjærer klar, men forskringsselskap lever mye utav sånne saker som det her, så viss din mor ikke har en forsikring som dekker at du kan kjøre bilen, så burde du heller ikke kjøre bilen, men det og justere dette her er ikke så dyrt, viss din mor har full bonus så blir det noen få hundrekroner dyrere med fullkasko, kan eg tenke meg. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Det er jo rett og slett bullshit å si at forsikringsselskapet vil kreve regress fordi nuen under 25 kjører bilen. Det skjer ikke. Du blir ikke stående personlig ansvarlig, og du kommer ikke til å bli gjeldsslave resten av livet. Forsikringsselskapet blir nok litt grinete, og moren din får krav om å betale en egenandel som er en god del høyere enn vanlig. Og: Vóila! Bilen blir fkset på forsikringen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Det er jo rett og slett bullshit å si at forsikringsselskapet vil kreve regress fordi nuen under 25 kjører bilen. Det skjer ikke. Du blir ikke stående personlig ansvarlig, og du kommer ikke til å bli gjeldsslave resten av livet. Forsikringsselskapet blir nok litt grinete, og moren din får krav om å betale en egenandel som er en god del høyere enn vanlig. Og: Vóila! Bilen blir fkset på forsikringen. Ting er ikke så enkelt, viss du kjører en bil du ikke har lov til og kjøre, kommer ikke forsikringsselskapet til og legge ut viss du gjør noe, såklart gjør dem ikke det. Det er helt absurd og tenke på den måten der. om du kjører på en fotgjenger og han blir alvorlig skada så blir du ståande personlig ansvarlig, forsikringsselskap ønsker aldri og betale ut forsikringer, dem går gladelig til retten med dette, og deres advokater er spesialiserte på sånne saker, du er dømt til og tape, siden du faktisk har gjort noe ulovelig, kostnadane du må gi for og dette blir en sum som ikke ligner på noe .. Så det er lettere og bare oppgradere forsikringen, eller kjøpe din egen bil, dette er ikke noe og spekulere, og heilt garantert den feile plassen og gjøre ting du ikke burde ha gjort, det er et klart regelverk og det og ta sjangser med det ender som regel med Murphys lov. Er en sak hjemme nå, om en ulykke som var for en stund siden der sjåføren og eigeren utav bilen riskera fengsel. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Selvsagt er det smartere å betale for at folk under 25 kan få kjøre bilen, men det betyr ikke at forsikringsselskapet nekter utbetaling om noen under 25 kjører bilen. Har du noen kilder på disse påstandende du kommer med? Det står om dette i forsikringsvilkårene, og jeg kan garantere at det står noe om at dersom noen under 25 kjører bilen, så vil egenandelen øke. Det betyr at forsikringen gjelder, men at man må betale noen tusenlapper mer av egen lomme. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Når bilen er forsikret for at folk over 25 kjører den er den forsikret for at folk over 25 skal kjøre den, ikke for at folk under 25 skal kjøre med, hadde dette ikke hatt noe virkning hadde dem ikke hatt det heller. Føler at det blir litt domt og faktisk måtte sei det her, men såklart har det noe og bety, og forsikringsselskapet kommer ikke til og betale ut, dette her sier seg skjøl. om du for eksempel gjør noe med bilen din som ikke er godkjent, skifter motor, senkerbilen OL uten godkjenning, og dette viser seg har hatt en innvirkning i en ulykke, har veldig veldig skjeldent det,og skyldfordeling blir skjeldent sett på sånt, men var en ulykke, der alle 4 dekkene var slitte, 2 døde 2 ble skadde, nå blir sjoføren og eigare stilt for retten, fordi bilen ikkje var i kjørbarstand, blir dei dømt så får dei regress på forsikringa si. dette er bare sånn det er. det er ikke alltid rettferdig, sånn er det bare. Så jeg vil tro at viss du kræsjer bilen, blir du stående som ansvarlig, forde at bilen ikke var forsikret for at du kan kjøre den, sjekket opp dette her for noen år siden .. mens jeg skulle lærekjøre, da måtte mamma oppgradere forsikringen, husker ikke helt hva dem sa, men tror at viss en under 25 kjører bilen ble forsikringen Ugyldig,men dette er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Moren min hadde snakket med sitt forsikringsselskap som sa at ja, hun har det slik at jeg ikke kan kjøre bilen hennes fordi jeg er under 25 år. Det moren min måtte gjøre var å si fra når jeg fikk lappen, så kunne dette endres - men de forsikret henne om at jeg fortsatt har lov å øvelseskjøre med bilen. Er min mor blitt løyet til å så fall, altså at jeg ikke kan øvelseskjøre engang? Når du øvelseskjører kjører du jo på lappen til ledsager - og ledsager må jo være over 25... Edit: Nei, hun er ikke fått servert løgn av forsikringsselskapet. Kilde: http://www.tryg.no/hjelp/oftestiltesporsmaal/bilforsikring/index.html?id=8574 Endret 17. oktober 2010 av Zodihax Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Det er jo rett og slett bullshit å si at forsikringsselskapet vil kreve regress fordi nuen under 25 kjører bilen. Det skjer ikke. Du blir ikke stående personlig ansvarlig, og du kommer ikke til å bli gjeldsslave resten av livet. Forsikringsselskapet blir nok litt grinete, og moren din får krav om å betale en egenandel som er en god del høyere enn vanlig. Og: Vóila! Bilen blir fkset på forsikringen. Ting er ikke så enkelt, viss du kjører en bil du ikke har lov til og kjøre, kommer ikke forsikringsselskapet til og legge ut viss du gjør noe, såklart gjør dem ikke det. Det er helt absurd og tenke på den måten der. om du kjører på en fotgjenger og han blir alvorlig skada så blir du ståande personlig ansvarlig, forsikringsselskap ønsker aldri og betale ut forsikringer, dem går gladelig til retten med dette, og deres advokater er spesialiserte på sånne saker, du er dømt til og tape, siden du faktisk har gjort noe ulovelig, kostnadane du må gi for og dette blir en sum som ikke ligner på noe .. Så det er lettere og bare oppgradere forsikringen, eller kjøpe din egen bil, dette er ikke noe og spekulere, og heilt garantert den feile plassen og gjøre ting du ikke burde ha gjort, det er et klart regelverk og det og ta sjangser med det ender som regel med Murphys lov. Er en sak hjemme nå, om en ulykke som var for en stund siden der sjåføren og eigeren utav bilen riskera fengsel. Personene du nevner må ha gjort noe mer alvorlig enn det som diskuteres her om de risikerer fengsel, eller noen reaksjon fra politiet overhodet. Da må det ha vært med faktorer som høy fart, ruspåvirkning, grov uaktsomhet e.l. Da er det ikke rart om det snakkes om regress. Jeg kjenner selv en som var utfor denne situasjonen. Han forårsaket materielle skader for over 200 000,-. Senskader på flere personer var også en mulighet. Reaksjonen var enkelt og greit avkortning på 10 000,- fra forsikringsselskapet, samt forelegg fra politiet, og saken var ute av verden. Eksempel: Storebrand om emnet "Hvilken betydning har det for prisen at fører under 24 år? Forsikringen dekker alle førere. Prisen blir imidlertid lavere hvis du avtaler at det ikke er førere av bilen som er under 24 år. Husk å opplyse om situasjonen forandrer seg, slik at prisen på din forsikring blir endret. Hvis det er gitt rabatt for og avtalt at kjøretøyet ikke skal brukes av fører under 24 år, og fører i skadeøyeblikket er under denne alderen, økes egenandelen med kr. 10 000" Lenke til kommentar
makila Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Er ikke verre enn å betale moren din litt penger for å få ordnet slik at forsikringen gjelder til bruker under 25(?). Forsikringspremien vil bli litt høyere, men det har jo du da betalt til moren din. Det kan gjøres på dagen, krever bare en liten telefon til forsikringsselskapet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hadde moren din faktisk vilt lånt bort bilen til deg så hadde hun nok fikset dette med forsikringen. Dette er en enkel sak, og for å fjerne argumentet hennes angående dyrere forsikring, så blar du opp den summen det koster ekstra i året og gir til moren din. Case Closed Men for meg så virker det som om moren din bruker denne forsikringen som ett skalkeskjul for å slippe å låne bort bilen til deg. Hun vil tydeligvis har Yaris'en sin for seg selv og det er jo fair enough. Hvis du derimot ikke vil eller føler at du har noen grunn til å betale den økte kostnaden i forsikringen til moren din så regner jeg kanskje også med at du er en type som ikke fyller tanken heller etter at du har lånt den? Du er 18 år og bil koster ofte mye mer enn man først tror. Det er forsikringer/avdrag på ett evt. lån/slitasje/årsavgift/drivstoff/dekk/servicekostnader etc etc. Så forsikringssummen på noen tusen kroner er bare en liten dråpe i havet så den synes jeg du kan betale for at du skal låne bilen. I tilleg til å fylle drivstoff sef. Alternativt kan du jo kjøpe deg en "småbil" selv, slik at moren din kan cruise rundt i Yaris'en sin for seg selv. Men bil koster som sagt og det krever at du har en fast jobb/inntekt for å i det hele tatt få ett lån. Alternativt så kan du jo spørre moren din om hun vil kausjonere for deg, men tviler på at hun vil dette, når hun ikke engang vil låne deg bilen Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hadde moren din faktisk vilt lånt bort bilen til deg så hadde hun nok fikset dette med forsikringen. Dette er en enkel sak, og for å fjerne argumentet hennes angående dyrere forsikring, så blar du opp den summen det koster ekstra i året og gir til moren din. Case Closed ..... Med mindre hun ikke har råd til den økte forsikringspremien. Her snakker man om flere tusen i året på en bil med kasko. For å ta min bil og forsikring som ett eksempel, så er prisforskjellen 7671,- i året i forskjell på at alle brukere er over 25 år kontra at alle brukere er over 18 år. Dette varierer såklart fra bil til bil, men alle dere som sier at dette er en enkel fiks har sannsynligvis ingen forsikringer å betale selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå