Hugol Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hei. Går nå i 10 klasse og har lyst til å utdanne meg til styrmann. jeg lurer på hva slags studiekompetanse jeg må ha på VGS og hva videre jeg trenger etter VGS. Er dette yrket vanskelig ? Er det få som klarer det og hvordan er det med jobb tilbud? Takk! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 i adresselinjen din, skriv: www.google.no i søkefeltet skriv: styrmann første treff der bør da gi deg svaret du er ute etter. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Treffene på google sier meg lite ut i fra spørsmålene mine. Noen som har erfaring innenfor yrket kanskje? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 de ligger tre linker i den forrige teksten min, en av disse går til utdanning.no der står det rimelig greit hva styrmann er, det er og linket til utdanning og aktuelle forbund som best kan gi det svar på dine spørsmål. samtidig så sier du bare jeg vil bli styrmann hva gjør jeg. det er mer enn en vei å gå for å bli styrmann. men igjen vis du kikker litt på linken jeg ga deg og leser der og på linkene den gir videre så tror jeg nok du finner svar på det du spør etter. vel jeg gjorde det iallefall. du lærerm er av å finne det selv en at folk finner ting for deg. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg vet ikke hva du kan gjøre på vidregående. Det eneste jeg har sett er dette: http://www.sjoekurs.no/ Eller så kan du ta bachelor i nautikk, samme som jeg skal starte på neste år, på Høgskolen i Vestfold eller på Høgskolen i Ålesund. Skal også være en skole i Tromsø. www.hive.no www.hials.no www.ikkeforalle.no Det er etter min mening et morsomt og spennende yrke, men det er veldig individuelt om du liker å være på sjøen eller ej. Vet ikke helt om det er særlig vanskelig, vil ikke tro at det er værre enn en ingeniørutdannelse. Jobb tilbud er litt opp og ned, men det skal ikke være et problem å få seg jobb når du står med papirene i hånda. Ellers kan du bygge videre med økonomi innen maritime bedrifter eller no, og da burde du lett kunne få jobb på land. ELLER så kan du dra til Danmark og ta utdannelsen der: www.simac.dk Der starter du først med å bli ansatt i et rederi også søker du om skoleplass. Sjekk ut linken i signaturen min Lykke til! Endret 13. oktober 2010 av EvenruD Lenke til kommentar
Anina Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Fant noe her på http://vgd.no/forbruker/jobb-og-utdanning/tema/1079999/tittel/hvordan-bli-kaptein-paa-baat :Man har to muligheter. 1. To år på yrkesskole ( GK elektro eller GK mekaniker og VK1 sjøfart) Så seile som matroslærling i 2 år. De to årene som man er lærling har man fri det ene året ettersom man følger vanlig seilingsplan. Jobber man en dag har man krav på en dag fri. Når man har fått fagbrev går man to år på nautisk linje på Teknisk Fagskole. Etter det er man ferdig med alt som heter skolegang og man har teoretisk utdannelse til å løse ut høyeste sertifikat. Så må man ha 6 mnd effektiv fartstid som kadett (opplæringsstilling for å bli styrmann). Da kan man søke om sertifikat klasse 3. 2. Ta allmenfag. Så Høyskole i tre år med mulighet for ett påbyggingsår. Tror det også er mulighet for ett praksisår under utdannelsen. Etter dette så er man kadett i 6 mnd og når man er ferdig som det så kan man søke om klasse 3 sertifikat. Klasse 3 er for 1 og 2 styrmenn. Klasse 2 er for overstyrmenn klasse 1 er for Skipsførere. Hvor lang fartstid man må ha før man kan søke om høyere sertifikater husker jeg ikke, men vet at folk har klart å bli Kaptein når de er litt over 30, men da har de ikke tatt seg god tid. Men det kommer også ann på rederiet om man får opprykk til neste stilling og om de trenger folk i høyere stilling. Lønna er relativt bra. Som 2 styrmann tjener man vel ca 30000 - 35000 pr mnd. 1 Styrmenn fra sånn ca 32000 til 37000 pr mnd. Overstyrmenn rundt 40000. Skipsfører lønna er jeg usikker på, men tipper fra 45000 og oppover. Men husk på at det er mange forskjellige tariffavtaler (fordi det er så mange forskjellige fartsområder båtene seiler i) og fordi det er stor mangel på folk så plusser vel enkelte rederier litt på for å skaffe seg folk. Hvis du synes at lønna er høy, så tenk på det ansvaret de har. En båt med last kan være verdt flere hundre millioner kroner. Seilingstiden er alt fra 2 uker på og 2 uker av til 4 mnd på og 4 mnd av. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg fikk vite at mange på HiVe velger å seile i sommerferien sin. Så det kan bli noen hektiske år, om man er ute og seiler i sommerferien og går på skole resten av året Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Velferden til en styrmann er relativt høy, da du har minimalt med utgifter når du er ute på sjøen. Er du styrmann for en båt som reiser langt så blir du ofte noen måneder på sjøen og noen måneder hjemme. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Takk for svar alle mann! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Studiespesialiserende (ikke velg enkleste matten, men trenger vel heller ikke realfag) -> nautikk i ålesund, på stord eller i tønsberg. Utsiktene er vel ikke så verst nå for tiden? Man kan tjene bra også. Lykke til! Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Takk for svar hvorfor kan jeg ikke velge den enkleste matten? jeg er lite interessert i matte på generell basis. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Matten kommer du deg ikke utenom uansett. Det er et eget Matte/Fysikk fag, samt man skal gjennom noen fag som laste- og styrkeberegning av skip. Det er ikke verdens mest kompliserte matte, men jeg vil anbefale deg å ta matten på høyere nivå. Du vinner på det i lengden, da du ikke behøver å anstrenge deg så mye for å hente inn matte du ikke skjønner. Det var akkurat det som skjedde med meg Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Godt å høre! Takk for hjelpen og støtten folkens Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Det ligger vel på en ganske høy stryk-prosent på styrmannsskolen, om jeg ikke tar helt feil. Men dette skyldes vel for det meste kjepphøye 20-åringer som føler de er på toppen av verden etter to års lære på sjøen. Fikk en leksjon fra overstyrmann på fredag, hvor han forklarte hvor viktig det er å være moden nok, og motivert nok for å begynne på skole igjen. Vurderer å fortsette et år eller to etter læretia som matros, før jeg setter meg på skolebenken igjen. Lykke til, Hugol! Endret 16. januar 2011 av The Idanator Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hei. Går nå i 10 klasse og har lyst til å utdanne meg til styrmann. jeg lurer på hva slags studiekompetanse jeg må ha på VGS og hva videre jeg trenger etter VGS. Er dette yrket vanskelig ? Er det få som klarer det og hvordan er det med jobb tilbud? Takk! For å bli styrmann så kan du gå to veier. Den ene veien går du grunnkurs elektrofag, mekaniske fag og så vk1 sjøfartsfag og så går 2 år læretid og etter det fortsetter på to år teknisk fagskole nautikk. Når du da har nok fartstid og har fylt ut opplæringsbok så har du styrmannspapirer og kan kalle deg styrmann. Den andre veien så går du 3 år på videregående skole. Spesielt fokus på matte og fysikk. Så tar du 3 år på høgskolen og så ut som kadett og må fylle ut opplæringsbok og så blir styrmann. Den første veien er enklest hvis du ikke er så sterk på skolen, spesielt på realfag. Begge veiene krever litt jobbing. Det krever litt disiplin, men jobber du jevnt hele tiden så er det ikke vanskelig. Grunnen til at det er høy strykprosent er at folk ikke jobber disiplinært og jevnt over tid og at det da blir for vanskelig på eksamen. Der er det kanskje litt enklere på teknisk fagskole der du blir mer eller mindre skyvd gjennom med lekser hele veien. Det er også greit å få prøvd seg på havet og se at du liker deg der og ikke blir alt for sjøsyk før du bruker flere år på skolebenken. Det er enkelt å få jobb som styrmann, så lenge det er litt tak i deg. Du viser at du tar ansvar og har de rette holdningene. Lønna er god og du kan (fortsatt) få se deg litt om i verden. Men du må rekne med å være 3,4,6 eller 10 uker borte hjemmefra (og ofte tilsvarende lenge hjemme) hvis du ikke får deg jobb på den lokale ferja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå