South_Bridge Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg driver å utvikler små apps til mobilen min (en nokia n900, den kjører maemo (linux)). Kort fortalt kan jeg kjøre WinSCP mot den(jeg kjører windows7) og utvikle rett på den ettersom det er veldig greit. Jeg har sjekket ip på pcen min og telefonen(wlanet) og vi ligger i samme IP scope og har samme nettmaske. Det funker over USB kabel men jeg får overhode ikke kontakt(ping sier målverten ikke kan nås) med den over wlanet. Beste hadde jo vært om jeg fikk kontakt over wlan og kunne utvikle trådløst Nærmere forklaring på usb-greia: utvikling over usb krever at software installeres på mobilen og pcen. dette troller da om usben på telefonen til en nettverksplugg og gjør at telefonen min får en IP som er "pingbar". Det er fast IP så jeg setter naturligvis opp fast IP på adapteren som dukker opp i windows og (tlf: 192.168.2.15 og pc: 192.168.2.14). Jeg kan da pinge telefonen å få svar(utvikle også). Men jeg ønsker å bli kvitt kabelen, og lurer på om det er noe default settings på ruteren som sperrer for meg. kjører dd-wrt på en Asus W500 ruter og får altså ikke pinget IPen telefonen min får når den kun er koblet til på wlan (telefonen er koblet til samme trådløse ruter som pcen min(som også er tilkoblet trådløst)). Endret 13. oktober 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
cypherbase Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg ville ha luket ut noen problemer først. Hvis du ikke kan pinge noen veier, dvs fra PC til mobil, eller fra mobil til PC. Få mobiler som har pinge funksjon dog. Hvis begge enhetene er på nettet, vil du jo kunne åpne nettsider på de, så sjekk om det fungerer også. Du har jo også en router, og min router har en funksjon i konsoll hvor du kan pinge FRA routeren til enheter på nettverket. Du kan teste og se om dette fungerer. Altså pinge både maskinen og mobilen(Både IP og NS navn). Det er mye mulig det er en brannmur også på telefonen din. Sjekk om det er mulig å skru av denne(Jeg kan søke litt og se om jeg får noen treff på dette, men bare et tips). Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg får åpna websider på både pcen og mobilen min. Mobilen kjører linux, vet ikke hvor mye brannmur den kjører, tipper svært lite. jeg tror det er en ruter setting. Jeg får sjekke ruteren min for en slik funksjon (men ligger i softwaren og den er dd-wrt) når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg driver å utvikler små apps til mobilen min (en nokia n900, den kjører maemo (linux)). Kort fortalt kan jeg kjøre WinSCP mot den(jeg kjører windows7) og utvikle rett på den ettersom det er veldig greit. Jeg har sjekket ip på pcen min og telefonen(wlanet) og vi ligger i samme IP scope og har samme nettmaske. Hva med default gateway på mobiltelefonen? er det den samme når du kjører a) via usb b) via WLAN og er det ruteren din som er default gateway? Nærmere forklaring på usb-greia: utvikling over usb krever at software installeres på mobilen og pcen. dette troller da om usben på telefonen til en nettverksplugg og gjør at telefonen min får en IP som er "pingbar". dette er sikkert cdce aka "USB Communication Device Class Ethernet", de fleste operativsystemer har funksjonalitet / driver som støtter dette nå. Men jeg ønsker å bli kvitt kabelen, og lurer på om det er noe default settings på ruteren som sperrer for meg. kjører dd-wrt på en Asus W500 ruter og får altså ikke pinget IPen telefonen min får når den kun er koblet til på wlan (telefonen er koblet til samme trådløse ruter som pcen min(som også er tilkoblet trådløst)). dersom mobiltelefonen har samme nettmaske, samme default gateway, og en ip-adresse i samme range i begge tilfeller (usb / wlan) så er det lite sannsynlig at feilen ligger på ruteren din. Da er det mer sannsynlig at det er et eller annet i oppsettet på mobiltelefonen som mangler. men "the devil is in the details" som det heter. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Sjekk at AP isolation ikke er aktivert. Du finner den under Wireless, basic og advanced. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Etter å ha rota litt i menyene på ruteren fant jeg brannmurinnstillinga og slo denne av, og nå funker alt som det skal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå