Gå til innhold

Har ikke penger til husleie...


Marira

Anbefalte innlegg

I august gikk jeg over fra barnevernstjenesten til NAV når det kommer til dekning av husleie. Dette fordi jeg er under ettervern, altså over 18 og det da juridisk sett er NAV som skal dekke husleie. Samtidig som denne overgangen skjedde flyttet jeg til ny hybel i samarbeid med barnevernstjenesten.

 

Bvt og jeg hadde møte med NAV i mai (altså lenge før jeg flyttet, for å få en glidende overgang) hvor det ble lovet gull og grønne skoger. Jeg har måttet søkt husleie hver måned, da jeg visstnok bare kan søke om en måned av gangen mens jeg venter på søknaden om bostøtte skal bli ferdigbehandlet. Og hver måned har husleien kommet forseint. Både jeg og barnevernstjenesten har tatt opp dette med nav, at det er uakseptabelt. Huseieren har også reagert på at husleien aldri har kommet tidsnok siden jeg flyttet inn.

 

I september fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig å søke om husleiedekning for oktober ettersom jeg skulle få svar på bostøttesøknaden innen 10.10, og saksbehandler hos NAV så ingen grunn til at denne skulle bli avslått på bakgrunn av samtaler med barnevern/legeerklæringer osv.

 

Men så ble altså vedtaket likevel avslått. Så nå står jeg her uten penger, med en huseier som sier at hvis husleien ikke er på konto innen 15 så vil han vurdere å si opp leieforholdet. Jeg har prøvd å få dette gjennom til NAV, men får beskjed om at "det er synd at det er slik, men vi kan ikke gjøre noe med det, du får levere en søknad". Søknaden tar jo fem uker å behandle så det hjelper lite nå.

 

Hva skal jeg gjøre? Saksbehandleren i bvt er sykmeldt, og de er overbelastet og kan ikke påta seg min sak som akuttsak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, for ei J* mølje NAV er! De gjør jo folk syke...

 

Mitt råd: Møt opp personlig hos NAV og legg frem saken din igjen. Hvis du har en person du stoler på og som har litt "pondus" ville jeg tatt med meg denne. Hvis ikke du får gjennomslag bør du be om å få snakke med vedkommendes leder. Får du samme svar derfra ville jeg kontaktet advokat og undersøkt muligheten for å opprette en klagesak. Du har krav på å få avklart slike spørsmål med gratis advokathjelp. http://www.nav.no/Om+NAV/Om+NAV/805381261.cms

 

Jeg vet ikke om du har gjort dette, men har du forklart huseier hele saken? Jeg vet det kan oppleves ubehagelig, og det er selvsagt du som best kjenner huseier og vet om dette er aktuelt, men man møter ofte langt mer forståelse fra personer enn man i utgangspunktet kanskje tror.

 

Og sist men ikke minst: Alle avtaler du for fremtiden gjør med NAV (og BV-tj) bør du få skriftliggjort. Da har du noe å slå i bordet med når ting blir vanskelig folk blir vrange.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Herregud, for ei J* mølje NAV er! De gjør jo folk syke...

 

Mitt råd: Møt opp personlig hos NAV og legg frem saken din igjen. Hvis du har en person du stoler på og som har litt "pondus" ville jeg tatt med meg denne. Hvis ikke du får gjennomslag bør du be om å få snakke med vedkommendes leder. Får du samme svar derfra ville jeg kontaktet advokat og undersøkt muligheten for å opprette en klagesak. Du har krav på å få avklart slike spørsmål med gratis advokathjelp. http://www.nav.no/Om+NAV/Om+NAV/805381261.cms

 

Jeg vet ikke om du har gjort dette, men har du forklart huseier hele saken? Jeg vet det kan oppleves ubehagelig, og det er selvsagt du som best kjenner huseier og vet om dette er aktuelt, men man møter ofte langt mer forståelse fra personer enn man i utgangspunktet kanskje tror.

 

Og sist men ikke minst: Alle avtaler du for fremtiden gjør med NAV (og BV-tj) bør du få skriftliggjort. Da har du noe å slå i bordet med når ting blir vanskelig folk blir vrange.

 

Lykke til!

 

Takk for svar! Jeg har forklart huseier situasjonen. Han har vært tålmodig alle disse månedene, men han er selv avhengig av inntekten og jeg forstår hans situasjon godt.

 

Jeg skal dra dit og snakke med en leder i morgen. Jeg snakket med en telefondame idag, og hun snakket videre med saksbehandleren som hadde sagt at jeg kom til å få innvilget bostøtte. Derimot hadde denne saksbehandleren sagt "høyst usannsynlig at *navn* ikke får innvilget bostøtte", og ikke direkte at jeg kom til å få det. Derfor ligger skylden på meg selv, til tross for denne saksbehandlers beskjed om at jeg ikke trengte å søke om dekning av husleie.

 

Jeg har et tidligere vedtak etter samtale med NAV/Barnevernstjenesten hvor det står "NAV Drammen vurderer det riktig å dekke livsopphold og husleie frem til saksvurderingen i din søknad om AAP er ferdigvurdert. Dersom du skulle få avslag på denne vil du ha krav på utvidet sosialstønad. Dette for å sikre skolegangen din". AAP er forøvrig ikke ferdigvurdert.

 

Det er en utrolig stressende situasjon, spesielt siden jeg går vg3...

Lenke til kommentar

Mulig du, på papiret, har gjort en feil siden du ikke søkte, men jeg mener nå at saksbehandleren hos NAV har opptrådt svært "uheldig" i sin rådgivning når han/hun sa at du kunne la være å søke. Det er jo saksbehandler som kjenner systemet, ikke du. Sånn sett ligger feilen hos han/henne siden du tydeligvis har fulgt en anbefaling du fikk derfra.

 

Skjønner det med huseier. Det er også et viktig poeng ved en eventuell klage at en tredjepart også blir rammet av NAVs treghet.

 

Håper det går i orden i morgen da. Ville som sagt tatt kontakt med advokat hvis det ikke gjør det, om ikke annet bare for å få litt støtte fra noen med kompetanse. Det er ikke meningen at man som 18-åring skal slite seg ut på å kjempe med NAV alene når det foreligger et vedtak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...