Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personlig informasjon fra barn (fullt navn, adresse) på nettsted?

Mathias-S

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg driver et engelskspråklig nettsted, der en stor andel er barn/ungdom i alderen 13-18 år fra hele verden, hovedsakelig USA (~50%). Det er verdt å vite at serverne til nettstedet ligger i USA (Boston, MA), men jeg driver nettstedet fra Norge.

Problemet er: Vi planlegger konkurranser med premier som skal sendes i posten. Dermed trenger jeg å få personlig informasjon fra de som deltar.

Siden en stor andel av de besøkende er under 18 år, lurer jeg på om jeg må gjøre noe spesielt for at de skal kunne gi ut sin personlige informasjon (rent juridisk sett). For eksempel godkjenning fra foreldre/foresatte. Det er lover både i USA og Norge som omhandler barn på nettet, så derfor lurer jeg.

Spørsmålene mine er da:

• Gjelder amerikanske lover eller norske lover for nettstedet mitt (jeg er norsk, serverne er i USA)?
  • Må jeg gjøre noe spesielt i forhold til unge mellom 13-18, eller kan disse gi meg deres personlige informasjon uten videre slik en voksen kan (ingen under 13)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg markedsfører meg ikke mot norske forbrukere i det hele tatt, og en liten prosentandel (~1%) av de besøkende er fra Norge. Informasjonen skal heller ikke lagres, men sendes til meg og kan så slettes. Det eneste vi trenger informasjonen til er for at vi skal kunne sende dem pakker via post. Så vidt jeg vet vil dette uansett ikke berøres av Datatilsynet, siden det kun er snakk om fullt navn og adresse.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...