Mahogany Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Vi har en diskusjon på skolen om når "neste helg" er. Er det den førstkommende helgen den uken man allerede er i, eller er det den neste helgen etter den første? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Et evig spørsmål. Neste er førstkommende. Uten mer info mener eg at ordet 'neste' er det samme som 'førstkommende'. Men 'neste' kan ha utvidet betydning, for eks 'neste etter det igjen'. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Pleier å si neste etter denne helga sånn at ingen klarer mistforstå. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Tror jeg kan si "neste helg" og mene førstkommende (NESTE) helg fra fredag til mandag. Deretter blir det "til helga" for førstkommende, og "neste helg etter denne" for neste... etter den. Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Mandag og Tirsdag: Førstkommende Onsdag: ???? Torsdag og Fredag: Neste ukes helg Er slik jeg bruker, og oppfatter det. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Pleier å si neste etter denne helga sånn at ingen klarer mistforstå. Jeg pleier å si "helgen som kommer" eller "helgen nå" fordi, som du sa, ingen skal misforstå. Neste helg er for meg helgen etter helgen som kommer. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Neste helg: Helgen etter førstkommende. Til helga: Førstkommende. Ferdig med det. Endret 15. oktober 2010 av Dermuszdel 1 Lenke til kommentar
spjoink Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Førstkommende helg kan jo på en måte sies som "Første helg", så da blir jo "Neste helg" logisk nok helga etter der igjen. Altså ikke denne ukens helg, men NESTE ukes helg. Det er jeg overbevist om Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Til helga, er helga som kommer når man er eksempelvis midt i uka. "Neste helg" blir helga etter førstkommende. Men det er typisk at man forsikrer seg uansett ved å si: "Mener du denne helga, eller neste?" Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Bare for å kaste ild på bålet I ordboka så står det faktisk at begge måtene er gyldige. Mao finnes det nok sikkert ingen fasit. Eg holder fast ved at neste er førstkommende Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Til helga er førstkommende. Neste helg skaper forvirring. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Neste helg = helga etter den førstkomande Til helga = førstkomande helg Er du i helga blir neste helg, helga som kjem neste veke. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1194866 Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg oppfatter dette som de fleste andre: Kommende helg er den som er i anmarsj. Neste helg er helgen etter kommende helg. Er vi inne i en helg eller nettopp har avsluttet en (dvs. mandag), er neste helg den førstkommende. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Kommende helg? Både denne og neste helg er kommende Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Ja, og også alle framtidige helger. Men ingen sier kommende helg om andre helger enn den førstkommende. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg pleier å si "neste helg" om helga etter føstkommende når jeg er i slutten av uka, altså torsdag fredag. Da er man så seint i uka, at det blir mest naturlig. Ellers ville man heller sagt "På lørdag" eller tilsvarende. I starten av uke bruker jeg "neste helg" som førstkommende :=) Da blir naturlig nok Onsdag en gråsone for hva "neste helg" skal bety, som somoftest helga etter førstkommende om jeg ikke presiserer noe annet =) Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jeg bruker ikke uttrykket "neste helg" om dagen i dag er en hverdag. Det skaper bare forvirring. Om det er lørdag eller søndag, derimot, bruker jeg "neste helg" om den helgen som kommer om ca. sju dager. På hverdager sier jeg "førstkommende helg" eller "helga etter førstkommende [helg]". Da forstår alle meg. Endret 28. oktober 2010 av MækkTævvish 1 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 man-fredag = helgen etter den som kommer, altså helgen i neste uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå