Gå til innhold

Guide: 7 tips til god komposisjon

Gjest Slettet-IogKviHt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger til en regel 9 også jeg, hvis jeg ikke har oversett den da...

Regel 9, dimensjoner

Relatere elementer i bilde til størrelse man kjenner igjen. Eksempel et bilde av superdiger lastebil blir større hvis man putter et menneske inne i ett av hjulene. Eller et storslått landskap der du har med et kjent element for å visualisere størrelsen.

(Denne teksten må renskrives, ikke brukes som fasit...hehe)

Lenke til kommentar

Dessverre mangler det en del regler for n00bs som også en del ikke-helt-n00bs glemmer, f.eks.:

Hold horisonter horisontale.

Unngå motstridende nesten-horisontale eller nesten-vertikale linjer.

Skeive bilder er sjelden kule og «dynamiske» (selv om et av tipsene ovenfor påstår det), men det får bildet ofte til å se ut som en pressefotograf har hatt det veldig travelt, og desken ikke har hatt alternative bilder å velge mellom.

Pass på fokus.

Og regel 8: «bryt reglene» gjelder først når man har MESTRET fotografi, ikke når man tror man er kul.

Lenke til kommentar

Min favorittblogger, Neil van Niekerk, har dette å si om regler og andre påstander inne fotografi. :thumbup:

quintessentially inappropriate

Han har mange gode poeng (feks er jeg helt enig i hans kritikk mot påstander om at zoom ikek har noen nytteverdi), samtidig er kreativitet og "artisteri" også noe man lærer. Det er ingen ulempe å plukke opp noen tips fra folk med litt mer erfaring.

AtW

Lenke til kommentar

(andsol1(55)Takk for fin guide :-) Anbefaler Scott Kellby sine bøker "Digital Fotografering" - der får man dette inn med teskje.Også enig i den med størrelseforhold på "regel 9".)Der må jeg si meg enig, jeg har boken hans vedsiden av meg og bare det å se på fremsiden gir meg inspirasjon. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...