Gjest Slettet-IogKviHt Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Komposisjon er noe av det aller viktigste du må kunne for å ta gode bilder. Her gir vi deg sju tips til bedre komposisjon - og bedre bilder. Les mer Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hva med en regel 8: Bryt reglene. Dersom all fotografering kunne oppsummeres i regler ville fotografen blitt overflødig. Når du kan reglene vet du også når de kan brytes for å gjøre bildet mer interessant eller spennende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Takk for en interessant artikkel. Sliek regler er veldig greit for oss noldis-fotografer som ikke vet helt hvor vi skal begynne, om ikke annet som et springbrett og noe som bevisstgjør en litt mer i forhold til komposisjon. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Legger til en regel 9 også jeg, hvis jeg ikke har oversett den da... Regel 9, dimensjoner Relatere elementer i bilde til størrelse man kjenner igjen. Eksempel et bilde av superdiger lastebil blir større hvis man putter et menneske inne i ett av hjulene. Eller et storslått landskap der du har med et kjent element for å visualisere størrelsen. (Denne teksten må renskrives, ikke brukes som fasit...hehe) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 10 - farger og teksturer. Både som harmonerer og gir kontraster. Takk for fin guide! Lenke til kommentar
dios Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Dessverre mangler det en del regler for n00bs som også en del ikke-helt-n00bs glemmer, f.eks.: Hold horisonter horisontale. Unngå motstridende nesten-horisontale eller nesten-vertikale linjer. Skeive bilder er sjelden kule og «dynamiske» (selv om et av tipsene ovenfor påstår det), men det får bildet ofte til å se ut som en pressefotograf har hatt det veldig travelt, og desken ikke har hatt alternative bilder å velge mellom. Pass på fokus. Og regel 8: «bryt reglene» gjelder først når man har MESTRET fotografi, ikke når man tror man er kul. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Godt poeng. Unngå å legge horisonten midt i bildet - en fin regel. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Skeive bilder kan være kule som pokker'n, synes jeg. Og mange andre. Regel nr 2 handler egentlig om å være bevisst på linjeføringen. Lenke til kommentar
andsol1 Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Takk for fin guide :-) Anbefaler Scott Kellby sine bøker "Digital Fotografering" - der får man dette inn med teskje. Også enig i den med størrelseforhold på "regel 9" Lenke til kommentar
ebsilon Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Regel nr. 3 er jo velkjent - lurer bare på hvordan man evt. ikke plasserer himmelen i bakgrunnen Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Min favorittblogger, Neil van Niekerk, har dette å si om regler og andre påstander inne fotografi. quintessentially inappropriate Endret 13. oktober 2010 av Thunderhead Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Min favorittblogger, Neil van Niekerk, har dette å si om regler og andre påstander inne fotografi. quintessentially inappropriate Han har mange gode poeng (feks er jeg helt enig i hans kritikk mot påstander om at zoom ikek har noen nytteverdi), samtidig er kreativitet og "artisteri" også noe man lærer. Det er ingen ulempe å plukke opp noen tips fra folk med litt mer erfaring. AtW Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (andsol1(55)Takk for fin guide :-) Anbefaler Scott Kellby sine bøker "Digital Fotografering" - der får man dette inn med teskje.Også enig i den med størrelseforhold på "regel 9".)Der må jeg si meg enig, jeg har boken hans vedsiden av meg og bare det å se på fremsiden gir meg inspirasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg