Gå til innhold

Kvifor er lækjar og advokatar så prestisjefylt?

Anbefalte innlegg

Kvifor er det slik i samfunnet at når me høyrar om menneskjer som utdannar seg

til lækjar eller advokatar så er det så stort? Er det berre pga. at det er

vanskeleg å komme seg inn til denne type utdanning? Når brur min forteljar

at han studera til å bli lege så blir så mange: «ååå»! Eg veit at hans

utdanning kan kven som helst som studera på universitet gjera. Det finnas

ikkje vanskeleg! Det er pugging! Ikkje noko matematikk eller noko spesielt

tungt. Kjemi er jo drit enkelt. Eg fatter det ikkje.

Eg har meir respekt for ein biolog enn ein lege. Eg veit at det biologen drivar

med er vell så tungt, om ikkje tyngre.

Kva er denne jævla fascinasjonen for lækjar? Når eg seier at eg går

ingeniørstudium så bare seier dei fleste berre: «ok». Brur min forteljar at

han studerer for å bli lege. Da er det verkeleg stort! Akkurat som om det

er å ta ein jævla doktorgrad i Mensa-test.

Kanskje det er meg det er noko gale med. Eg ønskjer å studera noko prestisje

greier. Men legestudium hadde for lita matematikk, for mykje kledeleg pugging

og for mykje praksis.

Bør eg gå til psykolog?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør skrive på bokmål.

Og du bør definitivt gi litt faen i prestisje eller ikke, de fleste synnes det er veldig stort å bli lege siden det er så vanskelig å få alle karakterene man behøver for å komme inn på studiet , men i bunn og grunn så er legestudiet som mange andre studier, masse pugging.

Nå har jeg ikke gått Legestudiet selv så jeg kan faktisk ikke uttale meg om vanskelighetsgraden i selve studiet , men det er nok mange andre studier og karriererer som kan konkurrere i vanskelighet uten problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lege og advokat er vel blandt de få yrkene som krever høy utdannelse og som "vanlige folk" har noen idè om hva driver med. "Alle" vet at advokater kan en masse om lover og regler og at de bruker begreper og ord som ikke er del av dagligtalen, vi vet også at det kreves lang utdannelse å bli advokat. Samme med leger, alle har fått med seg at det tar lang tid å bli lege og at fastlegen din kan masse du selv ikke aner hva er.

Tar du, derimot, for deg andre yrker som krever høy utdannelse; Hvor mange vet hva som kreves av en fyr som skal designe ulineære kontrollere for isgående supplybåter? Eller hvor mye kunnskap som kreves av damen som analyserer og godkjenner trankapslene dine? Eller hvor lang og tung utdannelse som kreves for å kunne bli han fyren som bestemmer ved hvilken temperatur kulelagerkulene til kranklageret på sykkelen din skal anløpes ved?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lege og advokat er vel blandt de få yrkene som krever høy utdannelse og som "vanlige folk" har noen idè om hva driver med. "Alle" vet at advokater kan en masse om lover og regler og at de bruker begreper og ord som ikke er del av dagligtalen, vi vet også at det kreves lang utdannelse å bli advokat. Samme med leger, alle har fått med seg at det tar lang tid å bli lege og at fastlegen din kan masse du selv ikke aner hva er.

Tar du, derimot, for deg andre yrker som krever høy utdannelse; Hvor mange vet hva som kreves av en fyr som skal designe ulineære kontrollere for isgående supplybåter? Eller hvor mye kunnskap som kreves av damen som analyserer og godkjenner trankapslene dine? Eller hvor lang og tung utdannelse som kreves for å kunne bli han fyren som bestemmer ved hvilken temperatur kulelagerkulene til kranklageret på sykkelen din skal anløpes ved?

Tror det for legeyrkets del (advokater kjenner jeg ikke) henger mye igjen fra gammelt av. Da var jo legen den personen i bygda du traff som du visste hadde utdannelse og som samtidig drev med noe som gikk det gikk ann å relatere seg til: F.eks. en ingeniør driver ofte med noe som en må ha spesiell interesse for å i det hele tatt sette seg inn i hva gjør, men "alle" er jo interessert i helse da det er noe angår dem personlig.

En annen ting var at en gikk til legen når en var syk og måtte stole på at vedkommende viste hva som skulle til for at en skulle bli frisk, og på den måten kanskje fikk en litt opphøyet status. Husk på at før datanettverkenes tid var det mye mer krevende å innsamle informasjon, og de som hadde mer tilgang på informasjon kunne sette seg i en annen stilling enn de som ikke hadde det.

Endret av no_id
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...