Gå til innhold

Nye objektiver til mitt EOS350D

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kommet over en slump med penger og har nå plutselig et budsjett på 10k til å enten kjøpe meg nytt kamera (EOS 60D) eller nye objektiv.

Selv om det hadde vært gøy med nytt kamera, vil jeg med innkjøp av overnevnte kamera, også måtte kjøpe nye minnekort, samt at jeg ikke har så stor interesse for å ta opp film i HD.

Fotograferingen ligger fortsatt mitt hjerte nærmest, selv etter 3-4 år på en multimedielinje på høyskolen.

Det jeg da trenger, er en makrolinse og en vidvinkel, og jeg har sikla på Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM og Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM.

Noen formeninger om disse?

Jeg foretrekker å ta landskaps- og naturbilder, og egentlig alt som ikke er av folk, men det hender alt for ofte at jeg ender opp med å ta bilder av sistnevnte. For ikke å snakke om folks kjæledyr.

Har fra før av en 18-200mm og en 70-300mm kombinert med makro, men trenger noe nytt, noe bedre enn hva jeg har. I alle fall etter at pappa tok sine makrolinser, telelinser og vidvinkel og flyttet til Statene.

Og hvor får jeg kjøpt disse objektivene til billigst mulig penge? Ingenting i mot å bruke noen tusen på hvert objektiv, men hadde vært kjekt om jeg hadde litt til overs til div. ekstrautstyr som minnekort, filter og renseutstyr, som man ifg. min far, aldri får nok av.

Mvh,

Sjur "Datasmurf"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er smart å oppgradere objektivparken først.

EF-S 60mm f/2.8 Macro er et meget trivelig obejktiv som kan anbefales. Andre alternativer er Tamron 90mm f/2.8 macro og Sigma 105mm f/2.8 Macro. De sistnevnte er mer egnet til insekter en 60mm, da du kan stå litt lengre unna.

Sigma sin vidvinkel er helt grei, men jeg hadde heller valgt Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 - dyr men nydelig.

Lenke til kommentar

Ikke entydig enige med at nytt objektiv er riktig. Det har hent mye på kamera fronten siden 350D. Kvaliteten på bilder er blitt bedere, spesiellt ved høy ISO. Det medfører at du får et større bruksområde på kamere, raskere lukker ved litt mørke. Nå som du har hatt kamera lenge savner du mer vidvinkel, tele etc. Med et nytt kamera kan du fotografere med høyere ISO og "trenger ikke like lyssterkt objektiv som før". Vurder dine behov, 7D, 60D, 550D er noen.

Lenke til kommentar

350D - 7D - begge ISO 1600

350d_iso1600_crop.jpgEOS7D_ISO1600_crop.jpg

Litt mer støy på 350D, men se hvor mye skarpere det er pr. pixel! Like mye detaljer, altså.

Ja, du kan kjøre ISO mye høyere på 7D, men det er ikke noe særlig mindre støy på samme ISO. Du kan også pushe RAW-filer på ISO 1600 på 350D.

Sammenligner du tall fra DxOMark, så ser du at de har målt 350D til å ha mindre støy pr. pixel og ca. like mye støy totalt, spesielt på de lave ISOene.

(Til 350D - jeg ville skutt i RAW og konvertert i DPP - støyfjerning har blitt bedre siden den gang..)

Forskjellene er først og fremst i funksjonalitet og betjening - to klasser opp i byggekvalitet, en skjerm av en annen verden, liveview, fantastisk fokussystem, værtetting, über skuddtakt og høyere oppløsning (som du får nytte av i godt lys).

..Men selve bildekvaliteten blir ikke nødvendigvis så veldig mye bedre. Om du får skuddet med korrekt fokus - se der kan du hente en del, og det kan bli mer gøy å fotografere. Men skal du ha bedre bildekvalitet som sådan ville jeg heller kikket på ny optikk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

..Men selve bildekvaliteten blir ikke nødvendigvis så veldig mye bedre. Om du får skuddet med korrekt fokus - se der kan du hente en del, og det kan bli mer gøy å fotografere. Men skal du ha bedre bildekvalitet som sådan ville jeg heller kikket på ny optikk.

Jepp,det er akkurat det han vil,den fornuftige gutten han er men skrivekløe har han :)

samt at jeg ikke har så stor interesse for å ta opp film i HD.

Fotograferingen ligger fortsatt mitt hjerte nærmest

Mange som blir overrasket over at det dynamiske omfanget faktisk er bedre på eldre digitale kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke entydig enige med at nytt objektiv er riktig. Det har hent mye på kamera fronten siden 350D. Kvaliteten på bilder er blitt bedere, spesiellt ved høy ISO. Det medfører at du får et større bruksområde på kamere, raskere lukker ved litt mørke. Nå som du har hatt kamera lenge savner du mer vidvinkel, tele etc. Med et nytt kamera kan du fotografere med høyere ISO og "trenger ikke like lyssterkt objektiv som før". Vurder dine behov, 7D, 60D, 550D er noen.

Vel, jeg trenger ikke 7D. Bestekameraten min har det, samt flere i klassen hans og flere i den gamle klassen min. Jeg har alltids tilgang til å låne det.

550D er et alternativ, 60D også, selv om det fortsatt frister mest med ny optikk. Hadde 60D tatt CF-kort, skal jeg innrømme at interessen hadde vært større, men sånn som det er nå, tror jeg jeg kjøper objektivene.

Canons 60mm i all hovedsak, så får vi se hva jeg kjøper av tele. Må lese litt mer om det.

Nautica, ja, men det hadde vært enda bedre om ikke brorparten av innleggene var off-topic. :p

Lenke til kommentar

Så blir det å finne ut om jeg skal ha "Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Canon" eller "Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM" ...

Alltid så vanskelig å velge mellom to objektiv.

Så klart, velger jeg Sigmaet, vil jeg få mer penger til overs og kan investere i et skikkelig minnekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...