Gå til innhold

Verdens beste hjemmebakte pizza -del din oppskrift her!

kjaks

Anbefalte innlegg

Alle har et eget forhold til hjemmebakt pizza. Kanskje er det mor (eller far) i huset som lager verdens beste pizza, eller kanskje er du i nettopp den fasen av livet selv. Uansett er det lite tvil om at verdens beste pizza, den er hjemmebakt. I denne tråden kan du dele oppskriften. Ettersom jeg er trådstarter, kan jeg sette i gang med å dele fars oppskrift som jeg, som omsider har flyttet ut, har måttet lære meg. Start gjerne med en ingrediensliste, fulgt av tilberedningsanvisning. Oppskriften trenger ikke være så omstendig som den som gis her:

Deig:

500g siktet hvetemel

2 teskjeer bakepulver

3/4 teskje salt, altså trekvart, ikke tre til fire

2 lett piskede egg

1 dl melk

70-75g melange margarin

Fløtesaus:

1 spiseskje vanlig melange margarin

2 spiseskjeer siktet hvetemel

0,5-1 dl kremfløte (omtrent)

Fyll:

2-300g karbonadedeig

125g tomatpurrè

Topping:

3-6 stk. løsvekt sjampignon (avhengig av størrelse)

40-50g bacon (kjøp et helt baconstykke m/svor)

4-6 stk. løsvekt tomat (gjerne litt store)

50-75g TINE 4-sorters pizzaost (fås blandet i 250g pose/eske)

1-2 poser (125g pr. stk) fersk mozzarella (fås i blå og hvite saltlakeposer på REMA 1000, Kiwi, Bunnpris bl.a.)

Slik gjør du:

Start med deigen. Bruk en romslig bolle og tilsett alt det tørre først (400g siktet hvetemel hvetemel, bakepulver og salt). Ta margarinklumpen og smuldre den opp i det tørre (kna, dekk over med mel, kna, dekk over med mel og smuldre den opp så godt som mulig). Pisk to egg lett i en kopp og tilsett 1dl melk, og tilsett alt i bollen. Elt deigen sammen. Det resterende ~100g hvetemelet må tilsettes deigen om den på dette stadiet er veldig klissete. Når deigen slipper bollen og håndflaten lett er den ferdig. Kna den sammen til en sammenhengende klump og sett bollen i kjøleskapet i ~20 min.

I mellomtiden starter en med tilberedning av fyllet og fløtesausen.

1. Skiv opp sjampignonene vertikalt (3-5 mm tykkelse) og brun lett på platen. Hell over i en skål el. La evnt. overflødig kraft renne av fra skålen.

2. Skiv opp tomatene og legg skivene over i en skål el. La overflødig saft renne av fra skålen. (Pizzaen kan lett bli for mye væske på pizzaen).

3. Skjær baconet opp i ertestore firkanter og legg over i skål el. Baconsvoret skal ikke brukes.

4. Brun karbonadedeigen i steikepanne og tilsett tomatpurrè etter kjøttdeigen er blitt brun. Blande dette under tilsetting av pittelitt vann, til konsistensen er riktig. Flytt fra platen.

5. Finn fram en liten kasserolle og smelt 1 spiseskje margarin. Når smeltet, tilsett to spiseskjeer siktet hvetemel og bland. Tilsett litt og litt fløte til den klumpete blandingen, helt til blandingen har konsistens som rømmegrøt. Flytt fra platen.

Ta deigklumpen ut av kjøleskapet, gni litt mel utover en ren og tørr ovnsplate (bakepapir trengs ikke) og press deigen utover fra midten til den nesten dekker platen. Tykkelsen trenger ikke være noe mer enn 3-4 mm, og den trenger ikke være tykkere i kantene. Deigen hever nemlig under stekingen. Hent fram fløtesausen og spre den gjevnt utover hele deigflaten (omtrent til 1-2 cm fra kantene med en slikkepott el.). Hent fram fyllet og spre det over samme område. Spre sjampignonskivene over fyllet. Fordel de ustekte baconbitene jevnt over. Skiv opp en tomat og spre jevnt utover. Spre TINE-pizzaosten jevnt utover. Åpne mozarellaposene, hell ut saltvannet, rist av osteklumpene vannet og skive de opp på høykant i tynne skiver slik at to mozzarellaklumper er nok til å dekke pizzaen med skiver med 1-2cm mellomrom.

Stekes i 20-25 min midt i ovnen på 210-220ºC, til mozarellaosten og deigen såvidt starter å brunes i kantene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri hørt om pizza med fløtesaus og uten noen som helst form for krydder før..! Originalt. Kanskje det må prøves en dag! :)

Min pizza er et par hakk enklere:

~ 1,5 dl vann

2 ss olje

Hvetemel

1 ts salt

1/2 pk tørrgjær

1/2 boks hermetiske tomater

1 ss olje

1 ss ketchup

~ 1 ts sukker

1/2 ts salt

1/2 løk

2-3 fedd hvitløk

1,5 ts timian

1,5 ts basilikum

Strandaskinke

4-5 champignon

Ost (digger ferdigrevet cheddar-mix selv!)

Ruccola-salat

Oregano

1) Lag deigen. Varm opp vannet og oljen. Bland litt mel og de andre tørre ingrediensene i en bolle og tilsett væsken. Tilsett mer og mer mel mens du rører. Slik unngår du at deigen blir for tung. Når det begynner å virke greit tar du deigen ut på bordet og knar den i noen minutter til den er fløyelsmyk og digg. :cool: Sett til heving under klede på et lunt sted.

2) Stek den halve løken i oljen i en kasserolle. Når løken er gylden finhakker du hvitløken og tilsetter. Stek til hvitløken har begynt å få litt farge (ikke for mye!!)

3) Tilsett hakket hermetisk tomat og sukre til det er passelig nøytralt. Tilsett salt samt krydder. Her er det bare å bruke det man selv liker. Digger timian + basilikum selv! Sett til småkoking under lokk i 20 minutter ca mens du gjør ferdig resten.

4) Steik champignon og riv skinken i små biter

5) Kjevle ut deigen og smør utover tomatblandingen. Så osten, deretter skinke + sopp. Rasp litt parmesan på toppen pluss litt oregano. Evt. pensle deigkanten med litt olje og dryss på maldonsalt (grovhakket salt) og rosmarin! Det er kongelig.

6) Steik på 220 grader i 10-15 minutter. Når den er ferdig ta den ut og spre utover salaten (som du selvsagt har vasket) og sett inn i ovnen i ~ 10 sekunder (bare for gjøre den litt mindre skarp).

7) La pizzaen hvile på rist noen minutter for å dampe av seg. Spre litt extra virgin olivnejole over toppen for extra nammenammeness. ENJOY! :thumbup:

Lenke til kommentar

http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/jamie-oliver/pizza-dough-recipe-08-02-14_p_1.html

http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/jamie-oliver/the-quickest-tomato-sauce-recipe-08-02-14_p_1.html

Beste deigen og sausen jeg noen gang har prøvd. Har aldri fersk basilikum i huset, så jeg lager bare sausen med olivenolje, tomater og hvitløk. Når pizzaen kommer ut av ovnen lukter det akkurat som det gjør på italienske restauranter. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har ingen eksakt oppskrift jeg følger, men sånn sirka på den her måten:

Deig:

6-7 dl mel (bruker også litt grovt mel hvis jeg har)

1 pk tørrgjør

Litt salt

Litt sukker

En dæsj olje

Blandes med lunkent vann til passe konsistens og heves til dobbelt størrelse ca.

Fyll:

2 pk kjøttdeig/kyllingkjøttdeig

2 poser med pizzafyll (slik man blander med vann) Går mest i den av tomat og løk eller meksikansk

Løk

Mais

Masse ost

Pizzakrydder

Stekes ved 250 grader nederst i ovnen i ca 20 minutter.

Dette blir en stor og god pizza som aldri slår feil.

Lenke til kommentar

Ohh, ser ut som den må testes! Fås strandaskinke over alt i landet?

Kan bruke hvilken som helst salt skinke egentlig (type spekeskinke). Jeg pleier å bruke Strandaskinke fordi den er forholdsvis rimelig og er passelig salt (synes jeg). :yes:

Skal lage pizza en dag neste uke tenker jeg. Da skal jeg forsøke din oppskrift. :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er oppskrift på en (relativt) sunn og kjapp pizza :)

Dette trenger du:

Fullkorn-wrap

Grovhakket tomat/tomatsaus

Sopp

Litt ost (helst lettost, og små mengder)

Krydder

Løk

Biter av grillet kylling (uten skinn-evt steke litt strimlet biffkjøtt eller karbonade/kyllingdeig)

Andre tilbehør som kan brukes: Tomat,paprika og mais. Varier og eksperimenter!

Fremgangsmåte:

Legg wrapsene på rist, fordel utover hakkete tomater (eller tomatsaus, men helst hakkete tomater) og fordel fyllet utover. Skal du ha på kjøtt eller kylling, stekes dette på forhånd. Dryss over litt ost og ønsket krydder og sett i ovnen på 200 grader ca 10-12 minutter(til osten er smeltet). Kjappt, godt og mye sunnere enn kjøpepizza!

Oppskrift med bilder her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...