Feltherre Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Hehe, ser hva du mener J@cob. Skulle hatt rettighetene til det motivet, da hadde jeg vært en rik mann. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Ja, det er ikke kommunister som tjener seg rike på det, for å si det sånn. Kapitalismen har ingen moral eller etikk, kun profitt. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Ja, det er ikke kommunister som tjener seg rike på det, for å si det sånn. Kapitalismen har ingen moral eller etikk, kun profitt. lederne i kommunistiske styrer tjener seg søkkrike jo! 1 Lenke til kommentar
Dezulo Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Ja, det er ikke kommunister som tjener seg rike på det, for å si det sånn. Kapitalismen har ingen moral eller etikk, kun profitt. lederne i kommunistiske styrer tjener seg søkkrike jo! Dette er kanskje tilfellet for de stater som idag som kaller seg "kommunistiske". Men i realiteten er ikke styresettet deres kommunistisk, mer totaliært-kapitalistisk styre. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Ja, det er ikke kommunister som tjener seg rike på det, for å si det sånn. Kapitalismen har ingen moral eller etikk, kun profitt. lederne i kommunistiske styrer tjener seg søkkrike jo! Dette er kanskje tilfellet for de stater som idag som kaller seg "kommunistiske". Men i realiteten er ikke styresettet deres kommunistisk, mer totaliært-kapitalistisk styre. Mao hadde det veldig fint i sin kommunistiske stat, og jeg finner ingenting kapitalistisk over både nord-Korea eller Cuba. begge steder lever lederne meget gode liv! 1 Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Mao hadde det veldig fint i sin kommunistiske stat, og jeg finner ingenting kapitalistisk over både nord-Korea eller Cuba. begge steder lever lederne meget gode liv! Det er faktisk ikke helt riktig. I Nord-Korea stemmer det, men Castro lever faktisk veldig sparsommelig. Tror han, av ideologiske grunner, kun tjener litt over gjennomsnittlig, og lever i et ganske lite hus. Jeg ble ganske sjokka selv når jeg så det. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. november 2010 Rapporter Del Skrevet 4. november 2010 Mao hadde det veldig fint i sin kommunistiske stat, og jeg finner ingenting kapitalistisk over både nord-Korea eller Cuba. begge steder lever lederne meget gode liv! Det er faktisk ikke helt riktig. I Nord-Korea stemmer det, men Castro lever faktisk veldig sparsommelig. Tror han, av ideologiske grunner, kun tjener litt over gjennomsnittlig, og lever i et ganske lite hus. Jeg ble ganske sjokka selv når jeg så det. grunnen til at det utdannes så mange leger på Cuba, er fordi Castro er redd for og dø! befolkningen generelt har veldig dårlig helsevesen! veldig liten bolig! viss du ser nøye på det bilde under her så ser du noe rart i vinduet, har har de bygget 2 etasjer i 1 fordi, befolkningen har så lite plass!!!! prøv og sammenlign dem! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Jepp logisk, Castro trenger tusenvis av leger for å ikke dø. Og dessuten trenger han å sende tusenvis av leger til Venezuela, Haiti og andre fattige land for å hjelpe folk i nød, og på den måten... få bedre helse selv? Hæ? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 (endret) In 2005, Forbes listed Fidel Castro among the world's richest people, with an estimated net worth of US$550 million. http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes#Fidel_Castro_controversy viss du ser nøye på det bilde under her så ser du noe rart i vinduet, har har de bygget 2 etasjer i 1 fordi, befolkningen har så lite plass!!!! prøv og sammenlign dem! Det er helt sjukt å se hvordan de lever. "Kutter" etasjer i to for å få to etasjer om de får barn og trenger mer plass. Det var mange pene bygg der, men det forfaller. Det som er pent i Cuba er det turistene ser og sykehus for turistene. Slik ser det ut for cubanerne (bilder i spoileren): Les mer Endret 5. november 2010 av PatSharpX Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 For å begynne med en ting. Hvordan vet du at det er Castro sitt hus? I Boken "Castro: Mitt Liv", som er et langt intervju med Castro, er forfatteren Ignacio Ramonet ofte hos Castro, og ifølge forfatteren er det et lite hus. Castro kan også sees i flere videoer hvor han tar imot studenter (skal se om jeg kan finne en av de) hjemme hos seg, og det er et ganske beskjedent hus. Men jeg skulle gjerne visst hvorfor du kan si med så stor sikkerhet at det er Castro sitt hus? Når det kommer til levestandarden er det vel allment kjent at fattigdommen er stor, men for å forstå dagens Cuba, må man forstå dets historie. Når Castros geriljakrig var ferdig, og de fikk kastet Batista ut av landet, var det ikke bare å innføre demokrati. Castro var redd for at USA ville blande seg inn, og gjenninnsette Batista eller en liknende USA-vennlig diktator, som USA har gjort i mange Sør-Amerikanske land. De beholdt derfor makten, og påbegynte enorme offentlige prosjekter, som skoler, sykehus, boliger osv. Det viste seg også at Castro hadde rett, og at CIA hadde planer for flere kupp, og CIA har også prøvd å ta livet av Castro over 100 ganger. Så hans paranoia er ikke uten grunn. Idag ser man at Cuba sårt trenger reformer, noe som også ser ut til å komme. Regimet gir nå sakte men sikkert slipp på deler av det offentlige og har begynt å privatisere, som viser at de er på rett vei. Det er også feil her å legge all skylden på kommunismen på Cuba for all elendigheten. Cuba har gjort mye for både egen befolkning, og andres. De har et solid helsevesen og alle får utdanning gratis. Cubas uhjelp har vært uvurderlig for mange andre latin-amerikanske land, og afrikanske. I 1975 angrep Sør-Afrika og Kongo Angola, med støtte fra USA. Cuba sendte i perioden 1975-1990 over 350 000 soldater for å hjelpe Angola og over 70 000 sivilt personell. Tilogmed Nelson Mandela har sagt at det var mulig at han selv ikke ville klart å rive ned apartheidregimet, hadde det ikke vært for at Castro svekket regimet ved å forsvare Angola. Cuba driver i dag enorm uhjelp i både Afrika og Latin-Amerika. Det er ikke bare svart/hvitt med andre ord. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 De har et solid helsevesen... Så du innlegget mitt? Helsevesenet er solid for turister, men ikke cubanere. Ellers er det mye riktig i innlegget ditt. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Tipper PatSharpX har lest for mye propaganda på blogger og nettsider til fascistiske eksilcubanere i Miami. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Det er det sikkert, men bildene lyver jo ikke. Har også vært på foredrag med en kar som har vært der å besøkt div kubanere. Fikk se en del lite hyggelige bilder av hvordan standarden på feks sykehus er. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Det du får se er gjerne bilder fra begynnelsen av 90-tallet under depresjonen etter at Sovjet falt og Vesten hadde fullstendig handelsblokade mot landet. Det har skjedd mye de siste 15-20 årene. I undersøkelser blant cubanere som faktisk bor på Cuba, får man helt andre resultater i hvor fornøyde de er, i forhold til hva eksilcubanerne påstår (som forøvrig også støttet amerikansk invasjon av Cuba, drap på Castro osv.) Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Han som holdt foredraget jeg var på i februar (tror jeg det var) hadde vært der i 2008 eller 2007. Så ikke så veldig mye bedre ut. Har du link til den undersøkelsen? Hvis jeg hadde vært kubaner tror jeg nok at jeg ville vært småredd for å si noe negativt om styret, blir jo fort buret inne av den grunn. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Det er selvsagt kritikken mot undersøkelsen ja. Derfor var det en amerikaner som tok på seg å reise rundt i Cuba og uformelt "intervjue" 100 personer om hva de stemte, hvorfor osv. Resultatet stemte ganske godt overens med undersøkelsen: http://iammyownreporter.com/page1.htm Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Så du innlegget mitt?Helsevesenet er solid for turister, men ikke cubanere. Ellers er det mye riktig i innlegget ditt. Det er sant at det finnes ganske store deler av helsevesenet som har dårlige forhold. Jeg har to venninner som var Cuba-frelste SUere, og som dro på politisk studietur til Cuba, og selv de måtte innrømme at deler av helsevesenet var under enhver kritikk. Det jeg mente med solid var at alle får behandling (kvaliteten avhenger jo selvsagt etter hvor man befinner seg) og at Cuba er det landet i verden med flest leger per hode. Forhåpentligvis vil dette forandre seg hvis man får gjennom diverse reformer. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 jeg var også på dette foredraget det snakkes om her, har også vært på flere andre foredrag i senere tid, som bekrefter det han sa. du nevner u-hjelpen Castro har sendt til andre land. grunnen til at han gjør dette er for og spre det kommunistiske styre! ganske likt det usa gjorde med marshall hjelpen. forskjellen er at Castro støtter diktatur og lidelse for den generelle befolkning. det er også blitt bevist at Castro har fått veldig mye penger, fra folk som ønsker diktatur i latina-amerika, mot at han sender u-hjelp for og overbevise befolkningen om at et kommunismen er løsningen. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 du nevner u-hjelpen Castro har sendt til andre land. grunnen til at han gjør dette er for og spre det kommunistiske styre! ganske likt det usa gjorde med marshall hjelpen. forskjellen er at Castro støtter diktatur og lidelse for den generelle befolkning. det er også blitt bevist at Castro har fått veldig mye penger, fra folk som ønsker diktatur i latina-amerika, mot at han sender u-hjelp for og overbevise befolkningen om at et kommunismen er løsningen. Akkurat det vil jeg gjerne se en link til. Da Cuba hjalp Angola, ble det ikke stilt noen betingelser. Og det eneste Cuba krever i gjengjeld for alle legene de sender til alle Sør-Amerikanske land er som regel olje eller andre ressurser. Noe som ikke er urimelig. De har også opprettet spesialklinikker i blant annet, Venezuela, Bolivia og Ecuador som behandler grå stær og andre øyesykdommer helt gratis, uten at det er stilt noen krav til dette tilbudet. De gir heller ikke spesifikk støtte til kommunistiske styrer. Det nærmeste man kommer et slikt styre som de støtter i dag er Venezuela. Så jeg vil gjerne se en link som underbygger den påstanden, for det tviler jeg egentlig på. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. november 2010 Rapporter Del Skrevet 5. november 2010 Skremmende at det er akseptabelt å støtte diktatorer, bare fordi de gjømmer seg bak "kommunisme". En ekte kommunist ville spyttet på Castro, Che, Stalin og Mao for å ødelegge et mye finere konsept. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå