Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får plutselig ikke noe skjermbilde mer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med hovedmaskina mi. Jeg brukte den i dag tidlig. Og siden at jeg har flytta i egen leilighet for meg sjøl så bruker jeg å slå av maskina om natt og når jeg er på jobb og sånn. Som sagt så brukte jeg maskina i dag tidlig. Og når jeg kom hjem så tenkte jeg vel å reinstallere Arch Linux også skulle jeg installere Calculate Linux. Det er da Linux som kjøres på den maskina. Da det tydligvis er noe rart en eller annen plass så blir ikke harddisk-diskene sortert riktig i Linux så derfor kobler jeg fra de andre diskene og lar bare den OS disken være kobla til for å få det riktig. Så når jeg kom hjem fra jobb og butikken så åpna jeg maskina og kobla fra 3 disker. Jeg regna med at dette ville gå greit. Men når jeg skulle skru på maskina igjen så ble det ikke noe skjermbilde. Prøvde flere ganger. Prøvde å koble til diskene igjen også uten at det hjalp. Prøvde å sette skjermkortet i den andre PCI Express Porten, men nei. Ikke faen. Jeg bytta skjermkort for en stund siden og det skal sies at jeg hadde blitt problemer med å få det i gang, men etter det så har det fungert greit. Helt til i dag da tydligvis.

Tydligvis så får skjermkortet strøm iallefall siden at når jeg kobler skjermen til skjermkortet så kommer det noe sånn No Signal eller noe sånt. Husker ikke helt nå.

Skjermkortet som står i nå er det Gainward 210 eller noe sånt. Bytta ut et ATi PowerColor X1950 kort til Gainward 210 kortet.

Nå skal det sies at jeg har en nokså gammel PC da. Prosessoren er vel 4 år gammel og Hovedkortet er vel kanskje 2 eller 3 år og Rambrikkene er ikke nye de heller. Så både Hovedkort, Ram og CPU skulle vel vært bytta ut når vi snakker om Socket 939. Hehe. AMD Athlon 64 3500+ CPU.

For de av dere som ikke vet det så er Gainward kortet et lite kort med passive kjøler som ikke trenger ekstra strøm. Har selvfølgelig ikke noe annet hovedkort som har PCI Express å prøve skjermkortet på. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skjermkortet kosta litt under 500 da, men jeg trenger ikke noe særlig bedre heller. Så da spørs det om det ikke er Hovedkortet som er gåent da vel. Kan være CPU også da for den er over 5 år gammel.

Men når jeg starter PC`en da så hører jeg at Harddisken starter og vifter går inni PC`en. Er riktignok litt usikker på om CPU Vifta går. Mener å huske at det skal være en CPU Vifte inni kjøleren, men jeg er litt usikker.

 

Hva skal jeg gjøre? Er det skjermkortet, Hovedkortet eller Rambrikkene som er gåen? Har forresten prøvd en annen skjerm også, men den heller ville ikke få noe bilde. Skjermen forble svart.

Så jeg er litt usikker her. Kunne godt tenkt meg å hatt hovedmaskina opp å gå siden at jeg har alt jeg trenger der. Bilder og filmer og Dokumenter og sånne ting ligger der.

 

Håper noen har tips.

 

Hovedkortet er et ASUS et Socket 939 Husker ikke helt hva det heter nå, men et eller annet med 8N Deluxe.

CPU`en er en AMD 64 Athlon 64 3500+. Rambrikkene er 2x 1 GB Kingston brikker. DDR Ram. Ikke DDRII eller DDRIII. Bare DDR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Etter litt proving i dag tidlig, saa har jeg etterhvert faatt den til aa fungere naa. Jeg flytta paa en Jumper paa hovedkortet uten strom selvfolgelig. Saa satt jeg den tilbake slik den var og kobla paa ledninger og kabler til PCen. Trykka paa Knappen paa Stromforsyninga og skrudde paa maskina vips, saa fungerte den greit. Den kom riktignok med litt feilmeldinger forst, men jeg satt bare tilbake BIOS til Default og konfiguerte den litt saa naa sitter jeg i Arch igjen.

 

Sorry hvis jeg ikke skriver de Norske tegnene, men jeg sitter i Arch med LXDE og jeg vet ikke hvordan/om man kan ha Norsk tastatur oppsett der.

 

Takk for hjelpa uannsett da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...