Gå til innhold

Hvordan ta best mulig bilder med mye zoom ?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg et sigma 70-300 objektiv med motor. Som jeg ble anbefalt av dere. Bare lurer på hvilken innstillinger på kamera jeg burde bruke får å få best mulig resultat ?

Nå spør jeg om deres anbefalinger. Men pleier å ta bilde fra et sted hvor jeg står hvertfall 30-40 meter fra objektiv til motiv. Men får å få det skarpest mulig. Bør jeg ha stor eller liten blender da ? I og med at dette er mye zoom, rundt 250-300. Å når jeg tar bilder av fugler osv, bør jeg ha rask lukkertid. Og ISO trenger vel ikke være noe høyere en 200 ? Tar som regel bildene i vanlig dags lys.

Takk for alle svar! :)

EDIT: Altså lurer på om noen lure tips ellernoe som dere kansje har når det gjelder dette.

Så lurer jeg på en ting til. På Sigma objektivet står det at man kan velge mellom Normal og Macro (200-300). Hva er dette ?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett objektivet på den brennvidden (utsnitt) som passer best mulig til motivet.

Så skarpt som mulig:

1) Bruk stativ.

2) Blend ned et par trinn fra maks åpning (f.eks fra f/5.6 til f/11)

3) Bruk helst stativ.

4) For å få lukkertiden ned, hvis det er ting i bevegelse - større blender og/eller høyere ISO. Heller litt støy på ISO 800 (eller kanskje mer) enn bevegelsesuskarphet.

5) Om mulig - bruk stativ - hvis ikke det er mulig, så støtt kamera/objektiv mot noe. Hvis du bruker stativ - slå av bildestabilisering - hvis ikke - ha bildestabilisering på.

6) Håndholdt - typisk 1/500s, eller ned mot 1/100s med bildestabilisering. Kortere lukkertid hvis motivet beveger seg. Bruk kjappere enn 1/(brennvidde*1.5) - men du kan dele det tallet på fire eller så med bildestabilisering. Hvis du har et godt grep. Og motivet ikke beveger seg.

7) Hold fast og godt grep - venstrehånda under kameraet og objektivet, med tommelen til venstre og fingrene til høyre. Venstrehånda bærer kameraet. Støtt albuene (om mulig) inntil kroppen.

8) Men helst bruk stativ. Eller annen støtte.

9) Eksperimenter! :)

(Og det er "på lange brennvidder" du prøver å ta bilder - bilder med "mye zoom" er bilder tatt mens du zoomer - det blir en forstyrrende effekt - prøv! Men - det er detaljer og pedanteri - vi skjønte hva du mente. ;) )

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for godt svar Trondster! :) Men bare stusser litt på en ting. Det med at du nevner stativ. Nå vet jeg ikke om du referer til det jeg snakket om ista. Men da nevnte jeg fugler. De flyr jo ikke sant, og beveger seg. Det vil si at jeg trenger rask lukkertid. Da er det vel ikke nødvendig med stativ da ? Eller ? Trudde det kun var vist man skulle ha lang lukkertid. Takk igjen! :D

Lenke til kommentar
Bruk kjappere enn 1/(brennvidde*1.5) - men du kan dele det tallet på fire eller så med bildestabilisering

Forenkler den litt jeg trondster :)

Hvis du bruker 300mm er det lurt og ha en lukkertid som er raskere en brennvidden,altså 1/300sec.Bruker du 200mm blir det 1/200 sec og osv.

Dette er bare en pekepinne,du kan bruke lengere lukkertider ved og lære deg holdetekniker eller du må bruke raskere lukketider hvis du ikke klarer og holde kameraet stødig.

Du må også ta hensyn til sensorstørrelsen på kameraet,har du Canon apc ganger du brennvidden med x1.6 og for Nikon apc blir det x1.5.

Tar du bilder av fugler i flukt eller en hund i full firsprang må du over minimum 1/1000sec for å få fryst motivet helt "unngå bevegelseuskarphet".

Har du lest guiden: "lukker,blender,iso og sånt" ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bruk kjappere enn 1/(brennvidde*1.5) - men du kan dele det tallet på fire eller så med bildestabilisering

Forenkler den litt jeg trondster :)

Hvis du bruker 300mm er det lurt og ha en lukkertid som er raskere en brennvidden,altså 1/300sec.Bruker du 200mm blir det 1/200 sec og osv.

Dette er bare en pekepinne,du kan bruke lengere lukkertider ved og lære deg holdetekniker eller du må bruke raskere lukketider hvis du ikke klarer og holde kameraet stødig.

Du må også ta hensyn til sensorstørrelsen på kameraet,har du Canon apc ganger du brennvidden med x1.6 og for Nikon apc blir det x1.5.

Tar du bilder av fugler i flukt eller en hund i full firsprang må du over minimum 1/1000sec for å få fryst motivet helt "unngå bevegelseuskarphet".

Har du lest guiden: "lukker,blender,iso og sånt" ?

Hei igjen, og takk for mange gode svar! Har lest den noen ganger ja, men det blitt litt anerledes med nytt objektiv! Men som du sier, vist jeg bruker så rask lukker tid som 1/1000 sec. Jeg vet at det man fryser bilde da, men jeg sprute om hvordan man får best mulig kvalitet og detaljer. Vist man bruker så rask lukker tid så blir det vel ikke så mye detaljer. ? Og hvilken lukkertid burde jeg i såfall bruke da ? Bør jeg da ha ett høyt tall ?

Lenke til kommentar

Vist man bruker så rask lukker tid så blir det vel ikke så mye detaljer. ?

Joda - for all del - men det blir mørkere! Og så skal du kompansere med høyere ISO og/eller større blender.

Vanskelig å gi noen fasitsvar til lukker, blender og ISO - det kommer an på lyset, motivet og situasjonen der og da. Les og forstå guidene det er linket til - gå ut og test - og så blir du klokere.

Prøv å sette kameraet i blenderprioritet (A/Av etc) og ta bilder med forskjellige blendere. Se hva som skjer med dybdeskarpheten.

Sett kameraet i lukkerprioritet (T/Tv/S etc) og ta bilder med forskjellig lukkertid - både av stillestående motiver og motiver i bevegelse, gjerne mens du panner. Hva blir skarpt? Hvordan ser det ut når du panner med forskjellig lukkertid?

Det er den slags førstehånds erfaring som gjør deg i stand til å velge riktig lukker og blender. Gakk hen og prøv! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

men jeg sprute om hvordan man får best mulig kvalitet og detaljer.

Så lenge bildet er korrekt eksponert har du absolutt all informasjon,så du må ta nødvendig grep for og få bildet riktig eksponert,som trondster sier en kombinasjon av lukker,blender og iso.Hvis du ikke kan bruke større blender "mindre tall" eller du får masse støy grunnet høy iso,må du bruke lengere lukkertid.Når du bruker lengere lukkertider blir det fort bevegelseuskarphet og da kan du kompensere mot det ved og panorere.

Har du noen ganger vært på en leirduebane ?,de bruker akkurat samme teknikk som du må bruke ved panorering.Du følger objektet med kameraet og trykker utløseren samtidlig som du fortsatt følger motivet med kameraet hele tiden,helt til kameraet er ferdig med og eksponere.Dette kan være vanskelig hvis motivet fyller hele bildesirkelen så det kan være lurt og litt bruke kortere brennvidde da.

Øvelse gjør mester,ta og jakt på noen biler i fart som trening.Bare holdt deg litt skjult/avstand,så ingen kjører av veien i forfjamselse :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis hovedbelysningen din er blitslys så vil blitsen fryse bevegelsen. Lukkertiden blir så hvor mye bakgrunnslys du vil ha med. Så kan forøvrig de færreste kamerahus i det hele tatt komme opp på en så høy hastighet som 1/300s med blits (uten å bruke spesielle high speed synk-funksjoner) - de fleste har max blits synk-hastighet et sted mellom 1/180s og 1/250s.

Så nei - ikke bruk tommelfingerregelen hvis hovedlyset er blitslys. ;)

Lenke til kommentar

Dersom du skal fryse noe som beveger seg fort:

- Sett kameraet i Tv og still lukkertiden til noe raskt som du vet fryser det du skal fotografere. For fugl i flukt er 1/1000s et greit utgangspunkt.

- Sett ISO til en verdi som gjør at du får OK resultater med den raske lukkertiden.

- Dersom det ikke strekker til må det kompromisseres. Senk lukkertiden en smule og prøv å panorer mens du fotograferer. Et stabilisert objektiv kommer godt med i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...