Troxx Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Jeg vil lage et hull i veggen til alle kabler osv, og ha "boltet" fast en kasse (stål/galvanisert/alu-kasse) utenpå murveggen, inni kassa skal pc'n nyte kulde om vinteren og skygge om sommeren. Fordeler: 1) Kan klokke litt mer stabilt fra oktober til juni. (Normalklokk ellers) 2) Støy utgår, bokstavelig talt. 3) Kan kjøre på med vifter og bråkete skjermkort uten å bry meg om støy. 4) Brenner huset, så brenner ikke pc'n. 5) Brenner pc'n så brenner ikke huset. 6) Kabelsamlingseffekt 7) Litt mer plass inne 8) Kan lage et gigantisk kabinett uten at det ser stort ut. 9) Spennende byggearbeid. 10) Kan hente en HD uten å gå inn Ulemper: 1) Må ut for å restarte ... (fikses enkelt.) 2) Uvær kan gi maskina sjeldne sykdommer (Hadde tenkt meg en forholdsvis tett konstruksjon). 3) Kan stjeles, men det avhenger av konstruksjonsmateriale osv. 4) Hvis gigantkabinett => Ingen LAN-party utav huset. 5) Hører ikke diskaktivitet (kan fikses med lang ledning til dioden) og merkelige ulyder... 6) Bør ha ekstern BR-brenner.. eller noe billigere 7) Herligheta må bygges. 8) Kan se stygg ut. 9) Må ut for å resette Bios (Fikset 10) Koster litt. Spørsmålet er... hvordan bør dette bygges? Skal jeg sette en standard pc i en boks, eller la hele greia være kabinett? Hvilke byggematerialer bør jeg velge? Hvor får jeg kjøpt jern/stål/alu.-plater? Er maskina for mye utsatt for vær og vind (antar jeg må lage luftekanalene litt lange)? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Bare et ekstra innspill - den må vel helst være på hele tiden, ellers så kan du vel risikere problemer med kondens osv i kabinettet. Og alt etter hvor kaldt det kan bli der du bor, vil vel kanskje vinterisolasjon vs sommerisolasjon være et emne. Tett konstruksjon kan vel gi problemer med varme. Et annet minus er vel at du må ha et hull i husveggen til kabler, samt at å flytte på maskinen blir vanskelig/umulig. Vet heller ikke hvor lange kabler du må regne med å ha. Trekke en USB-hub innendørs, evt i skjermen for tilkobling av minnepenner, web-cam ol. Ikke meningen å være mr negativ, er jo i utgangspunktet et artig prosjekt, så du må tolke kommentarene mine som "hjelp". Jeg tror likevel det kommer til å koste mer enn det smaker. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Du kan jo løse problemet med å ha den med deg ved å bare bygge en stor boks utenfor huset for så og plassere et vanlig pc kabinett inni det! Men ser for meg at det kan bli litt problemer med kondens osv.. Og om det skal være tett, da blir det for varmt (eller overføres kulden fra utsiden effektivt til innsiden gjennom veggene?) Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Maskina står .. alltid på .. så den vil holde høyere temp en omgivelsene alltid, altså ingen kondens. Men jeg tenker på luftfuktighet. Det regner og blåser "unormalt" mye her. Hva tåler maskinvaren? Kanskje jeg skal testkjøre min gamle maskin (se sig.) først før jeg dytter ut en ny tallknuser i kulda? Jeg tror jeg vil gå for normal luftkjølt pc i "hytte" evt. Lenke til kommentar
danny152 Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 det går jo ann og sette pcen inne i en kasse(inne i huset) og lage noen lufte kaneler ut av huset og dytte inn et par delta vifter for å få god luftgjennom strømning. bare en ide fra min side. Lenke til kommentar
bad__ip Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Selv har jeg vurdert og bygge en PC inn i ett vinskap, men er fortsatt usikker på hvordan dette burde gjøres. Men ha en PC utendørs virker litt risky selv hvor godt den er snekra sammen, er ikke såå veldig mye som skal til for at noe skal gå galt. Særlig med mye vær og vind. Men hadde vært morro å se hva det kunne blitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå