Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lover om å være skolearbeidfri i skoleferier/helger

herdon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at det er vanskelig å unngå lekser til mandager i de fagene man kun har én gang i uken for eksempel, men lekser i ferier er en uting. Jeg går på VG1 og hadde høstferie forrige uke, da hadde vi følgende:

- En haug oppgaver i geografi.

- En haug oppgaver i engelsk.

- En haug oppgaver i matte.

- En fem siders naturfagsrapport.

Alt dette skulle leveres innen de tre første dagene etter ferien.

Vi har rett og slett aldri ordentlig fri lenger. Vi kan aldri slappe helt av, senke skuldrene, puste ut og slippe å tenke skole. Det er ALLTID noe hengende over oss, og selv om det ikke alltid er store greiene så kan slikt forpeste og ødelegge en ferie der man bare har lyst til å koble helt av og samle opp krefter. Så fort noe er levert popper det opp noe nytt og den eneste perioden i løpet av året der vi virkelig kan koble helt av er sommerferien. Ferie ≠ ferie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har rett og slett aldri ordentlig fri lenger. Vi kan aldri slappe helt av, senke skuldrene, puste ut og slippe å tenke skole. Det er ALLTID noe hengende over oss, og selv om det ikke alltid er store greiene så kan slikt forpeste og ødelegge en ferie der man bare har lyst til å koble helt av og samle opp krefter. Så fort noe er levert popper det opp noe nytt og den eneste perioden i løpet av året der vi virkelig kan koble helt av er sommerferien. Ferie ≠ ferie.

Jeg kan veldig godt forstå denne frustrasjonen, og kjenner meg forsåvidt igjen også fra hele min skoletid, også nå på høyere utdanning. Mitt største problem med vgs sånn jeg tenker er begrepet "ansvar for egen læring". Har fått litt opplevelsen av at dette gjør at lærerene kan dumpe masse oppgaver på elevene uten egentlig å ha noen "plikt" til å følge opp så altfor mye. I tillegg er det motstridende i forhold til fraværsføring, og at dette kan ha noe å si for karakteren. Et ansvar for egen læring innebærer jo også fullmakt til å lære som man vil, også om det innebærer å lese hjemme. Jeg er klar over at mye undervisning i vgs er viktig for å komme gjennom faget, men da synes jeg dette prinsippet/begrepet burde omformes litt tydeligere. Jeg føler som sagt at det er litt "blankofullmakt" til ansvarsfraskrivelse, og at dette kan føre til slike oppgaverush i ferier.

Jeg tror nok ikke at norske elever har det for tungt i seg selv, men jeg ville nok vært veldig for at årsplaner ble lagt slik at ferier faktisk er ferier, rett og slett fordi en slik pause kan være veldig sunt, og kan bidra til mer overskudd videre i skoleåret.

På høyere utdanning har du ferie presis når du vil, rett og slett fordi du har alt ansvar selv.

Jeg dør av latterkrampe her....

@Mokko: Nyt de siste årene du har igjen på skole, for du kommer til å bli kraftig overrasket over hvor lite "fritid" du kommer til å få om noen få år.

At grunnskole/vgs. er enklere/plankekjøring i forhold til livet videre er det ingen tvil om. Disse årene (med unntak av vgs ift. karakterer) er veldig uforpliktende, og man har gjerne ingen andre bekymringer i livet. Likevel er jo jobb noe man velger selv ut i fra interesse (stort sett), og som i motsetning til skole går jo mye på å "gjøre", og ikke "tilegne seg informasjon" (ja, jeg vet det er kontinuerlig læring i arbeidslivet også), slik at det således kanskje også er lettere/mer meningsfylt på en måte.

Jeg synes ikke at man bør piske elever nedenom og hjem fordi "de kunne ha hatt det verre". Får barn i Afrika mer tilgang på skole dersom elever i Norge får det enda verre? :)

For å ikke snakke om studier, nytter ikke si til fagansvarlig at du ikke vil levere inn oppgaven på mandag;) Her er må det jobbes med studier mellom 45 og 55 timer i uka for å stå alle fag dette semesteret, mente våres foreleser.

Skulle ikke tilfeldigvis være første dagen på økonomi og ledelse? :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dere tror eller håper på å få leksefri i helgene, så gru dere til dere starter på universitet eller høyskole. Man får ikke lekser, men det forventes at du leser pensum (noe man ikke nødvendigvis får tid til på ukedagene). Høstferie og vinterferie er ikke-eksisterende i høyere utdanning, så dere kan prise dere lykkelige for at dere i det hele tatt har noe slikt.

Lenke til kommentar

Lekseloven finnes dessverre bare på kladdepapir... Lovgiver rakk ikke føre den inn i innføringsboka, dessverre, for han var for opptatt med å skate (og ja, også lovgivere kan få anmerkninger).

Men, hvis denne loven kun fins på kladdepapir, virker det som om loven egentlig ikke gjelder, siden at hvis det var en virkelig gjeldene lov, så burde vel noen ha fått den inn på lovdata.no ikke sant?

Endret av herdon
Lenke til kommentar

Lekseloven finnes dessverre bare på kladdepapir... Lovgiver rakk ikke føre den inn i innføringsboka, dessverre, for han var for opptatt med å skate (og ja, også lovgivere kan få anmerkninger).

Men, hvis denne loven kun fins på kladdepapir, virker det som om loven egentlig ikke gjelder, siden at hvis det var en virkelig gjeldene lov, så burde vel noen ha fått den inn på lovdata.no ikkesant?

Alle lover skal publiseres i Norsk Lovtidend (jfr. lov om Norsk Lovtidend § 1 første ledd bokstav b), men at en lov ikke publiseres betyr ikke at den ikke gjelder.

Enhver lov som er vedtatt og sanksjonert i samsvar med prosessen i Grunnloven er gjeldende lov.

(Man kan jo dog stille spørsmål om hvorvidt lovgiver fikk sanksjonert loven av Læreren dersom han ikke hadde ført den inn i innføringsboka.)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Men, hvis denne loven kun fins på kladdepapir, virker det som om loven egentlig ikke gjelder, siden at hvis det var en virkelig gjeldene lov, så burde vel noen ha fått den inn på lovdata.no ikke sant?

(Sånn for ordens skyld: Det finnes ingen slik lov. Det var en spøk fra frevild.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...